Hei Joni!

Håper du er kvitt kreften!

Undersøkelsen heter "TAK"- trøtt av kreft. Jeg har skrevet av noe fra papirene jeg fikk:
«Kriterier for deltagelse

-du har fått behandling for leukumi eller lymfom som ban/ungdom og har deltatt i studien "langtidsoverlevelse etter akutt lymfatisk leukumi, malignt lymfom og germinalcellecancer behandlet i barne- og ungdomsalder" ved Oslo universitetssykehus.

-du har i denne undersøkelsen oppgitt å ha symptomer på utmattelse (denne utvelgelsen har vi foretatt ved hjelp av svarene dine i spørreskjemaet)»

-Undersøkelsen inkluderer spørreskjema om utmattelse, symptomer, funksjonsnivå, livsstil.
-Vekt, høyde, puls, blodtrykk.
-Blodprøver- analyse av infeksjoner, immunsystem, HORMONSYSTEM, gener.
-Urin og SPYTTPRØVER for å bestemme konsentrasjonen av ulike HORMONER. Spyttprøvene tas utover dagen (dette må jo være KORTISOL!)
-Vurdering av smertefølsomhet
-VIPPETEST (kan dette ha noe med binyrer å gjøre kanskje?)
-Aktivitetsmåling skritteller på låret en uke.

Hensikten med prosjektet:
«Vi ønsker å se på sykdomsmekanismer og utløsende faktorer, og finne ut om tilstanden har likhetstrekk med kronisk utmattelsessyndrom som kan forekomme hos personer uten tidligere kreftbehandling. Med resultatene håper vi å kunne bidra til bedre forståelse av fatigue hos overlevere etter barnekreft, og på lang sikt bidra til å bedre behandlingsmulighetene.

(Ansvarlig overlege/ stipendiat Bernward Zeller.)

De skal jo tydeligvis sjekke kortisolrytmen, så de må jo nødvendigvis ha mistane om binyretrøbbel

Og jeg føler det samme... det kan bli litt mye fra folk som prøver å hjelpe, det er BARE Å TENKE POSITIVT OG STÅ PÅ SÅ ORDNER ALT SEG! (Jeg spyr ;))

Jeg skriver om brevet senere