Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 29 av 29
    Medlem siden
    Mar 2011
    Meldinger
    15

Standard Sv: Behandling i Trondheim. Hjelp, jeg er desperat!!!

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Du kan kreve spesialist. men det er ikke sikkert han hjelper deg så mye videre med det du sliter med. har du mild binyrebarksvikt, behandles ikke det av spesialister i Norge. Har du mer enn 10% restevne i binyrene, anses det som tilstrekkelig og ikke noe du skal ha behandling for.

KJære min, er det virkelig tilfellet?

jeg skjønner følelsen din av frustrasjon. Men trøst deg med at den behandlingen du nå får, vil sannsynligvis gjøre deg hurtigere frisk enn denn du ville fått på Osloakutten.

Ja, det tro jeg på. Er så glad du nevnte dette stedet for meg. Har googlet han og lest mye. Gleder meg til time.

I mellomtiden kan du sette deg ned og lese og se hvilke tiltak du kan sette inn for å bedre situasjonen din?
    mine stikkord, 2-3 gram vitamin C hver dag, kutte ut all sukker og syntetisk sukker, vurdere å kutte ut gluten, kutt ut kaffe og svart te, ta 100 mg selen hver dag, sjekke alle vitaminer, mineraler, teste insulin fastende, antistoffer etc hos legen og ta med alle blodprøver på timen på heggeli. kanskje er legen villig til å ta blodprøver av ting som østradiol, progesteron, testosteron, SHBG, DHEA-sulfat, thyreoidahormoner, ikke glem FT3, magnesium, jern, selen, sink, kobber. ta alltid blodprøve på morgenen. samme tid.

Det skal jeg gjøre. Har alt gått over tl lavkarbo. Skal innomhelsekosten i løpet av uke, ikke i form i dag. Tak for listen over blodprver, skal få legen til å rekvirere.

og det er sikkert enda mer du kan gjøre for å bedre situasjonen din i mellomtiden. Jobb med avspenning, avstressingsteknikker. Lytt til kroppen, skriv det ned hvordan u har det, symptomer etc så du har et bra materiale og er forberedt når timen din kommer. les og lær!
    Må vel forberede meg på at dette blir langvarig. Startet i ny jobb for 3 uker siden og sliter så med dårlig samvittighet for dem.

Kan jeg spørre deg om å se på det innlegget jeg har under blodprøver. Orker ikke skrive det her. Fikk nye svar i dag og de gjorde meg totalt forvirret.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Når du smeller til med 200mcg levaxin uten å ha brukt det fast i det siste, er det et sjokk for kroppen og ikke minst binyrene. 200mcg er en ganske stor dose. Man sier at når man har nådd en dose på over 100mcg skal man øke forsiktig med 12,5mcg per gang og la det gå noen uker mellom hver doseøkning (5-6 uker etter min erfaring).
    Binyrene stresses voldsomt av doseøkninger og har du problemer med svekkede binyrer i tillegg til hypo er det kun et svar:
    Skynd deg langsomt.
    Med det mener jeg at det haster å iverksette tiltak, men det virker for meg som du tar beslutninger i forhold til din levaxindose uten å ha nok kunskap (det er vel kanskje derfor du har unlatt å følge opp levaxinbehandlingen din også). Så ikke gå i samme fella to ganger. Hold deg primært til tiltakene du får foreslått av Ruth. Hadde jeg vært deg ville jeg dratt til Oslo akutten for å få tatt initielle prøver. Deretter startet opp med foreslåtte tiltak derfra også har du fått startet noe i påvente av time på Heggeli.

Sist, men ikke minst les og lær. Dette forsvinner ikke og foretar du ikke endel endringer i livsstil vil det komme tilbake før eller siden. Jeg har dessverre lært dette gjennom livets harde skole, og unner ikke deg det samme.

Medlem siden
    Mar 2011
    Meldinger
    15

Uff ja, skjønner jo nå at min uvitenhet her har vært, og er, STOR!!! Skal lese meg opp. Virkelig. Takker så mye for all konstruktiv og fin tilbakemelding.

Det inlegget omkring mine siste blodpøver finner jeg ikke igjen. Skriver det derfor inn her. Blir nesten litt flau over at jeg kjørte på med en slik dose.

Vel, mine symptomer er jo nevnt tidligere. Jeg er noe bedre i forhold til svimmelhet og ustøhet, men ikke helt bra. Og ellers er formen elendig.

Bl.p tatt 02.03 var som følger
    * TSH 3,79 (0,27-4,20)
    * Fritt tyroksin 11,3 (12-22)
    Var da, som tidligere nevnt innlagt nevrologen pga svimmelhet, utøhet, kvalme, take- og dobbeltsyn, obsstipasjon, konsentrasjonsprob, distre, ukonsentrert, rett og slett fjærn, mistet ting i gulvet, nedsatt matlyst.

Bl.p tatt 14.03 var
    *TSH 0,04 (samme ref område)
    * Fritt tyroksin 27,2 (samme ref område)
    * T3 7,4 (4-6,8)
    Da hadde jeg altså kjørt på med 200 mikrogram levaxin i 10 dager. Blodprøvene ble tatt fastende på formiddagen. Utfra diss prøvene ser det jo ut som jeg er hyper, eller???? Men så rart da at jeg kjenner meg så hypo?? Kan dette ha noe med binyretretthet å gjøre?

Takk alle sammen for den fantstiske gjengen dere er. Avbestiller forøvrig timen på OsloAkutten. Skal få min lege til å henvise meg til spesialist her i påvente. Noe fornuftig må de jo ha å komme med i denne byen også!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av missmulatto Vis post
    Utfra diss prøvene ser det jo ut som jeg er hyper, eller???? Men så rart da at jeg kjenner meg så hypo?? Kan dette ha noe med binyretretthet å gjøre?
    Det har alt med binyretretthet. Har vært for høyt dosert dosert både med og uten binyretretthet. Det kjennes helt foskjellig. Med binyretretthet merket jeg bare fortsatte hyposymptomer. Uten binyretretthet var det mer klassisk hyper, med rastløshet og uro.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Behandling i Trondheim. Hjelp, jeg er desperat!!!

Det inlegget omkring mine siste blodpøver finner jeg ikke igjen.
    Er det ikke indlæg nr. 20 i denne tråd (på forrige side)?
    Avbestiller forøvrig timen på OsloAkutten. Skal få min lege til å henvise meg til spesialist her i påvente. Noe fornuftig må de jo ha å komme med i denne byen også!
    Det er slet ikke klogt, missmulatto.

Husker (i tidens løb her) flere brugere fra Trondheim havde store problemer med at finde læger/endokrinologer lyttende med respekt til patienter med hypothyreose. Og da slet ikke nogen (læger) der overhovedet kan kæde flere hormonkirtler i en sammenhæng. Lægen på Osloakutten (iflg. Vigdis tror jeg) interesserer sig for netop det, og om ikke andet - ville dette lære dig mere, end du nogensinde kommer til hos en skolemedicinsk endokrinolog, der løser de (for) komplicerede cases med enten recepten på antidepressiva eller henvisning til en psykiater.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Missmulatto, husker ikke om jeg nevnte det. Men du bør også få tatt en spyttprøve av kortisol. Et kit på 4x fordelt utover døgnets våkne timer. Du kan få det via fastlegen din via Aker, uten å måtte betale for det. Få gjort det også før du skal til lege i juni. Forsøk å holde angsten nede, tenk at snart får du hjelp. Å stresse ned er kjempeviktig der du er nå. Forsøk å bygge deg opp med gode ting som roer deg. Unngå så mye du kan det som stresser. Lykke til
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Meldinger
    15

Har lenge nå tenkt å poste en liten oppdatering omkring min situasjon, om noen skulle ha interesse, men formen har ikke vært bra og energioverskuddet minimalt.

Jeg bestilte jo en time på OsloAkutten, men avbestilte denne. Jeg fikk istedet en telefonkonsultasjon med dr. ved Balder Klinikken, som jeg jo har vært innom før da jeg bodde i Oslo. Syntes dette ble en fin løsning mens jeg venter på timen på Heggedal.

Han tok min situsjon seriøst og LYTTET!!! Blir så forundret når jeg møter leger som lytter, men hvor takknemlig. Han syntes dette hørtes ut som en binyrebarktertthet, samt at han lurte på mitt stoffskifte.

Blodprøver og spyttprøver ble tatt her i byen da jeg mottok rekvisisjon i posten (genialt!!).

Stoffskifteprøvene er nå mer der jeg ønsker at de skal være
    * TSH 0,04
    * Fritt tyroksin 19,8
    Husker ikke referanseverdier.

Men angående kortislo prøven i blod så viste denn 200. Prøven ble tatt kl. 1015 da det var umulig for meg å ta den kl. 08. Jeg hadde da vært alene med to små under 3 år den morgenen med alt det stress det medfører med å få stelt, spist, måkt snø og levert i barnehage. Er dette nivået ok??????

Også ville fastlegen min ha en prøve da jeg var der for sykemelding på mandag. da var kl. 13 og kortisol i serumble målt til 180. Da hadde jeg vært gjennom samme runde med barna på morgenen, måkt snø, samt vasket klær, ryddet etc. Hva sier dette???Står ikke noe referanseområdet på noen av prøvene.

Formen er ok om jeg tar det med ro, men de to siste dagene har jeg vært litt rundt i butikker for å fåordnet med litt vårtøy til jentene, og nå er jeg helt ødelagt på en måte. Jeg er så trett og sliten, men får ikke slappet av da jeg på en måte er stersset innvendig!!!?????

Blir helt gal av å ha det slik jeg.

Noen som har det likt??

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hei! Godt å høre at du ble møtt med forståelse.

Når det gjelder blodprøvesvar på kortisol, har dette ingen verdi alene. Som du selv sier, så er prøvene høyst sannsynlig blitt påvirket av ditt høye stressnivå rett før.

Du spør om flere har det som deg- ja, jeg kjenner til uroen innvendig samtidig som man er dødssliten. Beroligende mineraler & vitaminer & aminosyrer er: magnesium (ta 1200 mg om dagen), B6 (100 pr dag) og zink (50-100 pr dag, om det tolereres), taurin (aminosyre). Dette vil også roe binyrene, noe som det høres ut som du ganske sikkert sliter med.

Som deg går det også greit med meg så lenge jeg er i rimelig ro. Med en gang aktivitetsnivået stiger (har også to små barn), blir det verre. Det har kommet seg en del hos meg, men fortsatt sitter mye igjen. Trening er uaktuelt- det å komme seg gjennom en normal hverdag med jobb og småbarn er mer enn nok trening i seg selv.

Berit

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Ps- jeg glemte å skrive at Balderklinikken kan være litt konservativ mht stoffskifteverdier. Det viktigste er at du går på en dose du føler deg vel på,- sånn nogenlunde uavhengig av dine blodprøvesvar. Antakelig blir du satt på en kombinasjonsdose av Erfa tyroid og Levaxin. De fleste jeg kjenner som har blitt satt på dette, bytter over til 100% Erfa tyroid etter hvert. Ikke gå for lenge på kombi- dose om du føler dette ikke er optimalt. Ellers anbefales boken Stop The Thyroid Madness varmt. Handler om stoffskiftebehandling ved bruk av tyroid og hydrokortison. Kjøpes for en slant på www.amazon.com

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Desperat mann på let etter hjelp!
    Av BerKath i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 77
    Siste melding: 21-05-16, 22:30
  2. Jeg er ved at være desperat.
    Av Ditte i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 08-08-10, 10:49
  3. Hashimoto's. Desperat rop om hjelp
    Av johanne72 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 26
    Siste melding: 14-03-10, 12:28
  4. Uten diagnose - begynner å bli desperat.
    Av Evita i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 5
    Siste melding: 31-10-08, 14:48

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn