Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
-
14-03-11, 00:33 #1
Hypothyreose, diabetes type 1
Glad jeg har funnet dette forumet!
Jeg er ei gift pent brukt firebarnsmor type 65-modell. Elsker matlaging ! Har to bikkjer og en katt og er jeg ikke ute på tur med bikkjer så sitter jeg stort sett alltid med et håndarbeid i hendene
I -94 kollpsa stoffskiftet mitt og jeg ble satt på Thyroxin. Etter ca ett år fikk jeg beskjed om at stoffskiftet mitt var ok og at jeg ikke trengte mer medisiner / prøver. Omtrent på samme tid mista jeg 50 % av synet. Synet kom gradvis tilbake i løpet av året, men sidesynet var forsvunnet for alltid.
September 2008 fikk jeg et aldri så lite sjokk pga en ekkel situasjon med nære familiemedlemmer, og ble sykemeldt for depresjon. En måned etter ble det oppdaget at stoffskiftet var for lavt og jeg ble satt på Levaxin. Jeg fikk igjen synsproblem og synsfeltet mitt har blitt enda trangere uten at noen kan finne ut hva det er. En teori er at det er noe autoimmunt, men dette er en teori fra ene øyelegen min.
Stoffskiftet har vingla fælt, og medisindosene forandra flere ganger. Jeg vet garantert for lite om sykdommen og har latt fastlegen styre mengde medisin. November 2010 ble det oppdaget tilfeldig på sykehuset at den hovne halsen jeg hadde klaga på + den hesere stemmen jeg hadde fått rett og slett var struma som en følge av at jeg har blitt kraftig undermedisinert i lang rid, fordi legen min har lest blodprøvene "feil". Jeg gikk da umiddelbart, etter beskjed fra sykehuset, fra 450 mg levaxin til 700 mg i uka.
September 2010 begynte jeg å tørste enormt, tisse mye og vekta raste ned fra 54 til 47 på en måned selv om jeg spiste som vanlig.
Jeg hadde fått diabetes type 1 selv om jeg visstnok var for gammel til det. Jeg ble satt på sentvirkende Insulatard morgen og kveld og NovaRapid før måltidene.
Jeg var visst "interessant" fordi de fleste får diabetes først og så hypothyrose som følgesykdom. Jeg gjorde det motsatt.
Jeg har gått sykemeldt og på arbeidsavklaring siden september 2008 pga utbrenthet, svimmelhet, depresjon, konsentrasjonsvansker og generelt en utmattende følelse i tillegg til et stadig smalere synsfelt. Jeg har kjempa med tenner og klør for å ikke starte på antidepressiva, fordi jeg hele tiden har ment dette er noe fysisk.
Etterhvert sier både lege og psykolog at både hypothyrose og diabets1 kan gi alle de problemene jeg har slitt med.
Diabetes er direkte vanskelig å kontollere så lenge bukspyttkjertelen min plutselig virker litt av og til. Blodsukkeret har svingt mye og jeg ble etter hvert nesten vant med følinger opp til tre ganger til dagen, selv om jeg spiste helt rett etter hva legen sa.
For ei uke siden gikk jeg over til lavkarbo. Ikke noe ekstremt, men jeg holder meg innenfor 70 karboer til dagen og spiser 4-6 måltid.
Jeg er nå uten insulin og har et blodsukker som svinger fra 4,7-6,8 og elsker det! Tror noe skjer med stoffskiftet også, for i dag har jeg hatt symptomer som tilsier at jeg har for mye levaxin i skrotten; hodepine, svimmelhet, hjertebank, tung pust, enorm svetting og en merkelig prikkende følelse inne i hendene.
Siste blodprøve ble tatt i begynnelsen av februar; TSH 3,1 og T4 21,6,
Ser her inne at det tas prøver for T3, men det har aldri legen nevnt for meg....
Håper å lære mest mulig her inne, for pr. i dag så har jeg hypothyrose, men aner lite om hva jeg bør og kan gjøre foruten å svelge Levaxinen min..
-
14-03-11, 14:47 #2
Sv: Hei alle sammen
Hei og velkommen inn på forumet!

Forstår at du har hatt mye å slite med, og sikkert mange tanker. Spesielt når det går ut over noen av sansene våre, i ditt tilfelle synet.
Jeg har ikke kunnskap eller erfaring nok til å kunne mene noe om ditt sykdomsbilde. Imidlertid er det mange her på forumet som vet mye, og som bruker tid på å hjelpe med å søke på internett om noen har "uvanlige" problemer. Jeg vet at det kan hjelpe om du skriver inn flere svar på dine prøveresultat (med referanseverdier). Gjerne så langt tilbake som du har noen. Skriv også litt mere om din sykdomshistorie, hvilken type hypothyreose du har etc. Godt at du har kjempet mot antidepressiva. Mange av oss har fått diagnose depresjon og lignende, når det egentlig har vært stoffskifteproblem.
Så bra at du blir hjulpet et stykke på vegen med Lavkarbo!
Lykke til!
-
14-03-11, 19:04 #3
Heisann og velkommen hit.
Prøvene dine tyder på at stoffskiftet ditt er for lavt. Symptomer som du nevner svimmelhet (kan være lavt BT), hjertebank (er det hurtig hvilepuls, eller bare tung, kraftig puls?), tung pust (helt typisk for lavt BT) og prikking i hendene er for meg kjente hyposymptomer samt at det er symptomer på redusert binyrebark funksjon (en bivirkning av lavt stoffskifte som ikke behandles av skolemedisinen). Prøv tilskudd av B vitaminer, c vitaminer, magnesium og nok salt på maten. Det vil iallefall bygge opp binyrene dine. Så flott at du har så god effekt av lavkarbo, mange med hypothyreose har også det så det vil være en fordel for deg på alle måter.
-
14-03-11, 20:25 #4
Hei!

Glad for å høre at du får bedre hjelp, endelig! Dessverre må man finne ut mye selv med denne sykdommen...
TSH'en din virker ganske høy? Som om du burde ta mer levaxin?
Bispørsmål til folk som har god peil på det her: Det der med at man ikke skal se så mye på TSH og at det ikke er en sikker test, gjelder det bare når TSH er "for lav", eller andre veien også? Sånn hvis TSH er 3, som Bente sin er, er det da et sikkert tegn på at man må ha høyere dose? Jeg trodde TSH brukte å være lavere når T4 er såpass høy?
-
14-03-11, 21:28 #5
Heisann Thea, svarer her for det er kanskje nyttig for Bente også
Jeg skjønner tanken din. Selvsagt er det ikke gitt at TSH skal være et vist tall. Men man må huske på hva TSH er: Thyreoidea stimulerende hormon. Det er altså hypofysen som er som et termometer og som måler kroppens behov for stoffskiftehormon. Jo høyere TSH, jo større behov har kroppen for mer stoffskiftehormoner. Så er det noen stoffskiftehormoner som slår TSH ned raskere og det er T3. Så er det slik at hva er det som er så fint med å ha lav TSH? Jo, vi som har hypothyreose trenger ikke TSH fordi vi har ingen kjertel som trenger stimulering. Vi spiser vårt stoffskifte i tablettform. Så mitt spørsmål til legene blir da: Hvorfor skal hypothyreosepasienter tvinges til å ha normale prøvesvar? Vi er ikke friske. Det godtaes at en pasient med diabetes har noe høyere blodsukker enn en frisk, hvorfor godtaes det ikke at vi ikke trenger TSH fordi vi er stoffskiftesyk? Men aller viktigst utenom alle prøvesvar er at man blir medisinert slik at man føler seg bra og fungerer bra. Alt annet er likegyldig.
-
15-03-11, 00:23 #6
Takk for velkomstsvar og masse info!
Legen min har kutta og kutta på levaxinen, og jeg er blitt dårligere og dårligere, men fikk vite at jeg var deppa...... Det er pyton når effekten av feil nivå er den samme som f.eks. depresjon og angst.
Jeg ble innlagt på sykehuset i november pga diabetesen, og det var da sykehuset oppdaga et jeg var feilmedisinert. TSH var da 7,5 og T4 på 27 og noe. Jeg var på det tidspunkt rimelig slapp, også siden blodsukkeret mitt hadde vært svært høyt en tid (målinger som viste "over 33,3"). I tillegg har jeg begynt å utvikle struma.
Levaksinmengde ble oppjustert umiddelbart fra 450 til 700 mg i uka, og brev ble sendt til min lege om at det bør strebes etter å få TSH ned til 1,5. Etter hva jeg forstår har T4 vært det legen har styrt etter når hun har medisinert. Blodprøvene i januar hadde fått TSH ned til 3,8 og T4 til 23,6.
Legen min mener jeg kanskje bør øke medisinmengde, selv om hun mener prøvene mine nå er fine. Men om "vi skal høre på sykehuset" så bør jeg kanskje øke. Men hun vil uansett vente med nye prøver til uti april....det skal visst gå seks uker mellom hver blodprøve? Irriterende når legen er fornøyd, selv om man ikke kjenner seg ok selv....
Jeg aner faktisk ikke om det er tatt noe T3 (hva viser den enkelt forklart) og heller ikke om det er funnet anti-TPO (hva viser den) hos meg....
Mine tre halvsøsken er forresten født med hypothyrose, men likevel aner jeg altfor lite.
Kommer til å kreve nye blodprøver tatt denne uka slik at resultatene er kommet tilbake fra Aker når jeg har legetime 1.april. Fikk nå nylig vite på lavkarbo at jeg kan kreve kopi av prøvesvarene, og det skal jeg gjøre. Jeg har opplevd flere ganger å bli nektet svar på prøvene mine, og har måttet ha time hos legen for å få svarene
Har bestemt meg for å SUGE til meg all info jeg kan, slik at jeg vet mer. Det er tross alt min kropp som får gjennomgå når feil medisinering skjer.
Blondie:
Blodtrykket mitt har alltid vært lavt, men jeg har aldri hatt noen som helst problem med det. Til og med når jeg har vært høygravid har BT vært for lavt.
Siden jeg er astmatiker, tenkte jeg først på det når jeg fikk tung pust, men dette er ikke astma. Hvilepulsen er fin, men jeg får leilighetsvis skikkelig tunge harde hjerteslag, samtidig som det kjennes som noen sitter på brystet mitt.
Prikkingen i hender hadde jeg også når blodsukkeret mitt var himmelhøyt, men blodsukkeret er nå kjempefint.
Jeg valgte å ta 50 mg levaksin i går, og i dag er symptomene mye mindre / sjeldnere. Har tatt 100 i dag igjen.
-
15-03-11, 06:10 #7
Noen har naturlig høyt FT4 og trives best med det, og da skal ikke FT4 være fin på blodprøvearket. Rask hvilepuls er det som best kjennetegner for høy dosering. Tung, kraftig puls er typisk for slitne binyrer. T4 er prehormonet til stoffskiftehormonet T3. 4 tallet står for antall jodatomer på dette molekylet. Kroppen tar T4, hekter av et jodatom og dermed blir det til T3. T3 er det aktive hormonet. Det dannes også T2, T1 og T0 uten at vi vet helt hvvordan alle disse fungerer.
-
16-03-11, 17:57 #8
Hvilke blodprøver bør jeg ta?
Jeg er astmatiker, men har det greitt under kontroll med kortison-medisiner, har diabetes 1, men er uten insulin etter å ha gått over på lavkarbo og jeg har hypothyrose og går på 100 mg levaksin / dag.
Har i det siste begynt å svette enormt, fått skallebank og periodevis skikkelig hjertebank, press over brystet (ikke astma-tett) og en irriterende prikking under fotsåle og inni hendene.
Jeg bestilte tid til i morgen for å få tatt blodprøver, men så vidt jeg vet er det bare TSH og FT4 de tar blodprøver av. Det er iallefall bare de resultatene jeg har fått. Siste blodprøve ble tatt i begynnelsen av februar TSH 3,1 og T4 21,6.
I november ble det konstantert at jeg har begynt å utvikle struma og levaksindosen ble økt umiddelbart fra 450 til 700 mg i uka.
Sykehuset vil ha TSH ned mot 1,5, men legen min mener vi kan vente, ta nye blodprøver om en stund og vurdere "for resultatene mine er i grunnen fine".
Problemet er at jeg ikke føler meg fin, og nå når alle disse nye tingene dukker opp, trives kroppen min iallefall ikke.
Jeg har gått sykemeldt /arbeidsavklaring siden september 2008 og er rimelig slakk i fisken....
Noen tips til blodprøver jeg bør be om som kan vise at medisindosen bør økes?
Bør jeg ta noen ekstra vitaminer av noe slag. Legen sier bare at alle prøvene mine er fine.
Pr i dag tar jeg trantilskudd, spiser variert med masse forskjellige grønnsaker, kjøtt, fisk, egg og fete meierivarer i kosten.
-
16-03-11, 18:24 #9
Sv: Hvilke blodprøver bør jeg ta?
Anbefalingene fra Aker er TSH mellom 0,5 og 1,5. Det må jo fastlegen din også forholde seg til. Det er sansynlig at du er en som må ha prøver utenfor referanseområde på FT3. For å synliggjøre et hyposymptom kan det være mulig å ta fastende kolesterol, men ikke alle har denne forhøyet tiltross for hypo. Jeg tror du må akseptere at du er en som kanskje trenger å ha et høyt FT4 for å føle deg frisk.
-
16-03-11, 22:19 #10
Lignende tråder
-
Uventet effekt af Liothyronin på type 2 diabetes
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og diabetesSvar: 1Siste melding: 21-03-11, 13:40 -
Diabetes type 1 og lavkarbo, ressurser? (Ikke stoffskifte)
Av Rosin i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 2Siste melding: 21-02-11, 23:01 -
LADA. Latent Autoimmune Diabetes of Adulthood: Diabetes Type 1½
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og diabetesSvar: 0Siste melding: 06-07-10, 11:58 -
Hypothyreose. Type 2? Skeptisk
Av mojavi i forumet Hypothyreose Type 2 ?Svar: 118Siste melding: 29-11-09, 11:54
Svar med sitat

Bokmerker