Selv tak
Sitat Opprinnelig skrevet av ElisabethA Vis post
Da jeg i 2009 tok en blodprøve viste den lett forhøyet stoffskifte. Denne prøven fikk jeg tilbakemld på pr tlf for omtrent tre uker siden , grunnet menglende signering og gjennomgang av dokumenter, ved ansettelse av ny lege ved mitt tidligere legekontor.
Da var anti-TPO verdien 128
S-ft4 lå på 23
S-tsh lå på 1,39
Ved ikke hvor gammel er dit andet barn, men "lett forhøyet stoffskifte" i 2009 kunne sagtens være en reminiscens af sidste graviditet - postpartum thyrotoksikose (for højt) efterfulgt af hypothyreose (for lavt). Denne tilstand kan være forbigående og bør behandles (forbigående) i dennes hypothyroide tilstand.
Hvis jeg fortolker resultatet etter normalverdiene ligger jeg omtrent midt på i begge sistnevnte . Jeg antar derifra at jeg er på " feil tråd" og ikke har Hashimotos.
Det kan også være en autoimmun thyreoideasygdom Hashimoto's der starter netop i kølvandet på en graviditet/fødsel, hvor i den første fase faktisk frigives skjoldbruskkirtlens hormon-depoter til blodet og derved kan sygdommen forveksles med hyperthyreose (forhøjet T4 og T3, supprimeret TSH). Kan TPO-antistoffer påvises fra starten, der er det ret usandsynligt at der er tale om en forbigående, "harmløs" postpartum thyrotoksikose, men snarere en Hashimoto's sygdom under udvikling. Det tror jeg er tilfældet med dig, ElizabethA. Over 1300 TPO'er taler sit eget, tydelige sprog.

I dag viser prøvene at jeg har en
anti-tpo verdi på >1300.
S-ft4 ligger på 16 og
S-ths ligger på 2,7
Disse tal viser klart at dit stofskifte er i frit fald siden 2009 - langsomt, men fortsat.
Min lege sa at hun ville observere THS verdiens utvikling og dersom denne verdien endret seg ønsker hun å vurdere behandling.
"Normalverdiene" er noget lægerne har vedtaget på baggrund af statistiske beregninger af blodprøver udtaget af patienter henvist af fastlæger til måling af deres cholesterol. Normalt er forhøjet cholesterol et af symptomer på.... lavt stofskifte. Havde disse henviste til labbet patienter haft skjult hypothyreose (det ved vi ikke, det ved ingen), da vil gennemsnittet af deres blodprøveresultater være misvisende. "Normalverdiene" er derfor ikke nogen indikator på dit helsetilstand og burde kun bruges vejledende, men i stedet bruges de "afgørende" behandling. Det er forkert og skæbnesvangert for de mennesker det går ud over. Du kan godt læse lidt baggrundsinfo om "normalverdiene" her.

Jeg har i løpet av de siste fem årene fått to barn og finner det vanskelig å vurdere min normaltilstand som avvikende. Hvordan i verden skal jeg kunne vurdere om en dag hvor jeg er sliten kommer fra varierende påvirkning fra stoffskifte eller perioder med en mer eller mindre krevende hverdag. Min lege sa at med mine lave verdier var det ikke underlig at jeg ikke kunne sette fingeren på avvik i overskudd og dagsform, og at hun ønsket å avvente behandling.
Nej, det gør hun øjensynlig, avventer. Det er jo ikke hende som skal leve uden behandling. Det gør du. Medmindre man har to meget uregerlige børn, er mor med to jobs ude og en ægtemand med ti tommelfingre, burde der alligevel kunne være rolige stunde nok til at kunne kose sig med sit liv en gang imellem....

Selv når der er mest fortravlet, kan man tænke gode tanker og føle glæde ved at tænke på sine børn og sin mand.... eller andet godt. Det hedder "overskud". Det er denne særlige type af "overskud" i følelserne og hjertet, som findes selv i en krop der er dødtræt efter en hård dag. Hvis det mangler, og mangler ofte, og "værdierne" er lave - da er det hypothyreose som bestemmer. Ikke en travl hverdag.
Hun sa og at en ultralydundersøkelse ikke ville vise noe konkret i retning av hva jeg ønsket å avklare.
Næ... er ikke helt enig med din læge, medmindre hun blot prøver at pacificere din interesse med et u-korrekt svar. Ultralysundersøgelse ville vise hvor meget/lidt kirtel er der tilbage (anti-TPO over 1300) og hvor "levende" (hormonproducerede) kirtelvævet ser ud. Det ville give et direkte svar på spørgsmål om den tilstand din kirtel aktuelt befinder sig i. Hvis dette er ikke er interessant for en læge, ved jeg ikke hvad er.

Jeg vil helst ikke ødelægge din glæde nu, du endelig har fundet en læge, der lader til at lytte til dig. Det kan bare ikke nytte, at du lader dig pacificere og betage af denne længe savnede tillid til en læge og derved overlader kontrollen til vedkommende. Det er ikke hende, men du, som efterfølgende skal leve med resultater af lægens beslutninger. Er beslutninger korrekte, da er alt i orden, men er de derimod ikke rette - da vil du stå helt alene om at betale prisen, mens lægens liv fortsætter som vanligt.

Jeg håber at denne læge venter på den næste måling af TSH kun denne ene gang. Er det derimod denne læges faste behandlingsprotokol-kutyme - TSH-der-bestemmer - da er du ilde stedt for fremtiden. Det håber jeg du vil reflektere over i fremtiden, selv lære dig op i sygdommen og tage dine egne forholdsregler, så du har en chance for at genvinde en stor del af helbredet tilbage, fordi det vil aldrig ske i en TSH-læges varetægt.

Rigtig god bedring til dig.