Viser søkeresultater 1 til 10 av 29
-
14-03-11, 13:49 #1
Behandling i Trondheim. Hjelp, jeg er desperat!!!
Er forholdsvis ny på dette forumet. Skulle bare ønske jeg hadde kommet over det tidligere.
Formen er dårlig, men skal prøve å skrive litt om min problemstilling. Påvist hypothreose i 1997 av en meget oppegående lege. Stått på Levaxin siden. Egentlig aldri følt at medisineringen hjelp, så har derfor slurvet mye Hadde ingen aning om konsekvenser eller muligheten for videre utredning og behandling.
Fikk en time hos dr. Omdal på Balderklinikken i 2009. En ny verden åpnet seg. Plutselig forstod jeg litt mer kompleksiteten omkring denne sykdommen. Men rakk bare 1 time der før vi flyttet til Trondheim.
For 14 dager siden krasjet jeg helt, og har vært sykemeldt siden. Ble innlagt på nevrologen pga svimmelhet, ustøhet, kvalme, synsforstyrrelser, brain fog for å nevne noe. Prøvde å si at jeg selv trodde dette kom av et dårlig regulert stoffskifte, men det var det ingen som ville høre på. Blodprøvene var
* TSH 3,79 (0,27-4,20)
* Fritt tyroksin 11,3 (12-22)
Nå gå jeg nå her i min lille bobble. Kjenner jeg blir deprimert, da jeg ikke blir hørt. Tenkte å finne meg en privat spesialist her i Trondheim, men finner ingen. Er det mulig???? Er det noen som vet????
Takker så mye for tilbakemld.
-
14-03-11, 18:50 #2
Sv: Behandling i Trondheim. Hjelp, jeg er desperat!!!
Dosen din er alt for lav, så symptomene dine kan veldig godt komme av lavt stoffskifte. Selvsagt kan du ha andre ting i tillegg til det lave stoffskiftet også, men det høres rart ut at sykehuset skal nekte for at det er lavt stoffskifte, men ha ingen forklaring på hva annet du feiler. Har selv hatt mange nevrologiske utslag som ingen klarer finne ut av, så jeg mener det er stoffskifte.
TSH på 3,79 er IKKE ok. På Aker sykehus (hormonlaboratoriet) sier de at TSH skal ligge mellom 0,5 og 1,5. Personlig er jeg ikke enig i det. Vi er mange med lavt stoffskifte som trives best hvis TSH er supprimert (dvs knapt målbar).
TSH står for thyreoidea stimulerende hormon. Det produseres i hypofysen og skal stimulere skjoldbruskkjertelen til å produsere stoffskiftehormoner. Hos oss med lavt stoffskifte er kjertelen av ulike årsaker ute av funksjon. Den kan være operert bort eller ødelagt av antistoffer. Hva skal vi da med TSH? Å fore TSH til en død kjertel er som å prøve å sparke liv i en død hest. Det har ingen hensikt. Men det er min personlige mening.
Jeg har også tro på at du med langvarig for lav dose har fått en knekk på binyrene dine. Personer med lavt stoffskifte har generelt lavere nivå av stresshormonet cortisol i kroppen. Cortisol produseres i binyrebarken. At det er lavt med stresshormoner høres ikke dumt ut men det er det. Stresshormonet hjelper stoffskiftehormonet T3 inn i cellene slik at det kan gjøre jobben sin. Likeledes er binyrebarkcellene avhengig av stoffskiftehormoner for å fungere. Så det blir en vond sirkel. Dette er en tilstand som ikke behandles av skolemedisinen, men som i høyeste grad eksisterer (jeg er selv helsepersonell). Man må til klinikker som du selv tidligere har vært på for å få hjelp.
Jeg har valgt andre medisiner mot mitt lave stoffskifte, nemlig Erfa. Det produseres av skjoldbruskkjertelen til gris, og man får da i seg ulike hormoner kjertelen selv ville produsert. Levaxin erstatter bare en av de hormonene. Så hva skal du gjøre? Hvorfor ikke bestille en togbillett og sette kursen sørover til en konsultasjon hos en av legene anbefalt på forsiden av forumet?
-
14-03-11, 19:22 #3
Åh, jeg ble så glad for svar at jeg ble helt på gråten. Så rart med et når man er på randen av desperasjon, og plutselig føler at i alle fall noen ser og forstår. Er nok ikke helt stabil i stemningsleie heller. Tusen takk for svar.
Jeg har faktisk lest om binyretretthet i dag, og kan vel si at jeg nesten scoret full pott der (også). Og plutselig sto det nevnt dette med blå ringer under øynene. Har jo lurt på hva det kunne skyldes. Og stress ja. Skal ikke gå inn på det, men har levd under både fysisk og psykisk sterss siden 2009. Kolapsen kom nå etter 3 uker i ny jobb.
Men dette med T3? Min lege sa i dag at det ikke hadde noe for seg å ta T3, men at det var T4 som var vesentlig. Vet så altfor lite.
Også hadde jeg ferritin på 1, noe hun mente var helt ok. Som hun sa så var jo lagret lang fra tomt.!!!!!!!
Da skal jeg ta meg en telefonrunde i morgen (håper bare energien vil være tilstede).
Oslo here i come.
-
14-03-11, 19:43 #4
Korreksjon. Ferritin på 15.
-
14-03-11, 19:46 #5
Hei Missmulatto og velkommen hit

Slurve med medisin er et dårlig trekk når man har lavt stoffskifte, men det antar jeg at du har sluttet med
Du skriver ingenting om hvilken dosering du har på medisin og hvor lenge du har gått på denne før blodprøver ble tatt? Din Tsh ligger i øvre sjiktet og FT4 i nedre. Har du gått på en fast dose over tid, tyder alt på at denne er for lav. Har du slurvet frem til nå er det litt vanskeligere å si
Ferritin på 1 og langt fra tomt? Er du sikker på at Ferritinen var 1?
Det er viktig at du nå tar Levaxin hver dag til nogenlunde samme tid og ikke sammen med mat. Heller ikke sammen med jern, som det ser ut til at du er i stort behov av.
-
14-03-11, 20:15 #6
Det har noe for seg å ta FT3 fordi noen har problemer med å omdanne fra T4 (som er i levaxin) til T3 (som er det aktive hormonet). Mange leger vil ikke måle FT3mfordi de vet ikke hva de skal gjøre med prøvesvaret. Et selentilskudd på 200mcg per dag kan hjelpe med omdanningen, men som sagt finnes det andre medisiner som inneholder alle hormoner skjoldbruskkjertelen din skulle ha produsert. Vi med lavt stoffskifte trenger kontinuerlig tilførsel av vitaminer og mineraler, jevne måltider, jevn døgnrytme og faste tider for medisiner. Levaxin må ikke taes sammen med jern (som Eirin allerede har sagt) minst 6 timer unna, kalsiumtilskudd minst to timer unna og unngå alt som heter soya (hindrer opptak av stoffskiftemedisin og hemmer stoffskiftet generelt). Vent minst en halv time etter medisininntak før du spiser eller drikker. Levaxin kan med hell taes sammen med c vitamin (fremmer opptak). Husk at avflatede følelser er normalt ved lavt stoffskifte.
Serum ferritin på 15 er ikke OK. Det bekrefter bare det jeg sa om at vi som er hypo trenger tilførsel av vitaminer og mineraler. En idrettsutøver føler seg syk hvis han er lavere enn 50.
Det er så utrolig viktig at du følger opp situasjonen videre. Lavt stofffskifte er som en bomerang du gjerne vil bli kvitt. Du kan kaste den langt og den kan kan være borte lenge, men du kjenner hele tiden at du ikke er kvitt den. Og plutelig er den tilbake og slår deg i bakken med et brak.
-
14-03-11, 20:55 #7
Takker for velkomsten.

Joda, har absolutt sluttet å slurve nå.
Men doseringen blir jo håpløs. Legen har ikke engang spurt meg hvor mye jeg tar nå. Vel, jeg tenkte å ta 200 mikrogram i noen uker, også syte meg til nye prøver. Men aner jo ikke hva jeg driver med!!!! Ser dere nevner flere typer medikamenter som jeg aldri har hørt om. Har legen anbefalt dere eller har dere krevd? Så mye nytt for meg å sette meg inn i, og føles så vanskelig nå som jeg er helt tom.
Jeg har slurvet i lang tid, litt sånn til og fra, så blodprøvener er ikke så lett å tolke kanskje. Uff, så dum jeg har vært. Men har i alle år følt at medisineringen egentlig ikke har vært optimal. Har alltid følt at jeg levde litt i en bobble, at verden passerte meg og jeg kun fikk med meg bruddstykker. Trett, treg, lat, dum, distre, osv.
Så T3 har noe for seg ja. Tenkte meg nok det. Nei, her er det om å finne en oppegående lege. Også skal jeg tråle dette forumet for tips og råd.
-
14-03-11, 21:33 #8
Jo, for å få Erfa eller tilsvarende må man krangle slåss, grine osv
og ikke minst betale selv.
Ikke anklag deg selv for at du har gått slik. Legen har vel fortalt deg som de fleste at dette er en ufarlig sykdom med betydningsløse symptomer. Da tar man ikke medisineringen på alvor. Symptomene du nevner her er skumle fordi de vokser til å bli endel av deg og du tror det er din prsolighet som er slik og ikke din sykdom. Husk å skille på disse to
-
15-03-11, 07:44 #9
Hvis du har problemer med binyrene tror jeg du kan bli veldig følsom for doseøkning. Doser deg sakte oppover, ikke øk i store hopp, del opp tablettene.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
15-03-11, 11:40 #10
Hei missmulatto:-)
Du vil bli bedre, men du må jobbe for det, enda så slitsomt det er når man er slagen fra før. Jernlageret ditt må helt klart opp, og i tillegg må du få sjekket binyrer. Jeg følte meg heller aldri som meg selv på Levaxin, følte at livet fløt forbi som du sier. Var verken meg selv fysisk (kronisk dårlig form) eller mentalt.
Jeg dro til en privatklinikk i Oslo som sjekket binyrene mine, og ga meg en annen medisin enn Levaxin. Jeg hadde veldig slitne binyrer viste deg seg- og du skal vite at slitne binyrer forkluderer en hver behandling med stoffskiftemedisin, uansett type medisin- og jeg fikk derfor også binyrestøtte i form av hydrokortsiontabletter. Først med ny stoffskiftemedisin (Erfa tyroid) og hydrokortison kom jeg til hektene igjen, og ble meg selv igjen. Er ikke i mål ennå, men formen i dag kan likevel ikke sammenliknes med hva den var før jeg fikk rett behandling.
Mitt råd når det gjelder stoffskiftemedisin er at man til en viss grad bør gi blanke i blodprøver, og doserere etter formen istedenfor, dvs velge den dosen man føler seg best på. Dette er så klart vanskelig når man går på Levaxin, dersom den har manglende effekt i alle tilfelle (og dette gjelder maaaaange av oss). Jeg opplevde at det var mye lettere å finne rett dose på tyroid- medisin, som jeg merker gjør meg frisk, i motsetning til Levaxin.
For meg høres det ut som du kan ha problemer med binyrene dine. Utgiftene til privatlege er verdt det opp og i mente, når man opplever stor forbedring, er min erfaring.
Lykke til, og ikke gi deg
Lignende tråder
-
Desperat mann på let etter hjelp!
Av BerKath i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 77Siste melding: 21-05-16, 22:30 -
Jeg er ved at være desperat.
Av Ditte i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 4Siste melding: 08-08-10, 10:49 -
Hashimoto's. Desperat rop om hjelp
Av johanne72 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 26Siste melding: 14-03-10, 12:28 -
Uten diagnose - begynner å bli desperat.
Av Evita i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 5Siste melding: 31-10-08, 14:48
Svar med sitat

Bokmerker