Dosen din er alt for lav, så symptomene dine kan veldig godt komme av lavt stoffskifte. Selvsagt kan du ha andre ting i tillegg til det lave stoffskiftet også, men det høres rart ut at sykehuset skal nekte for at det er lavt stoffskifte, men ha ingen forklaring på hva annet du feiler. Har selv hatt mange nevrologiske utslag som ingen klarer finne ut av, så jeg mener det er stoffskifte.

TSH på 3,79 er IKKE ok. På Aker sykehus (hormonlaboratoriet) sier de at TSH skal ligge mellom 0,5 og 1,5. Personlig er jeg ikke enig i det. Vi er mange med lavt stoffskifte som trives best hvis TSH er supprimert (dvs knapt målbar).

TSH står for thyreoidea stimulerende hormon. Det produseres i hypofysen og skal stimulere skjoldbruskkjertelen til å produsere stoffskiftehormoner. Hos oss med lavt stoffskifte er kjertelen av ulike årsaker ute av funksjon. Den kan være operert bort eller ødelagt av antistoffer. Hva skal vi da med TSH? Å fore TSH til en død kjertel er som å prøve å sparke liv i en død hest. Det har ingen hensikt. Men det er min personlige mening.

Jeg har også tro på at du med langvarig for lav dose har fått en knekk på binyrene dine. Personer med lavt stoffskifte har generelt lavere nivå av stresshormonet cortisol i kroppen. Cortisol produseres i binyrebarken. At det er lavt med stresshormoner høres ikke dumt ut men det er det. Stresshormonet hjelper stoffskiftehormonet T3 inn i cellene slik at det kan gjøre jobben sin. Likeledes er binyrebarkcellene avhengig av stoffskiftehormoner for å fungere. Så det blir en vond sirkel. Dette er en tilstand som ikke behandles av skolemedisinen, men som i høyeste grad eksisterer (jeg er selv helsepersonell). Man må til klinikker som du selv tidligere har vært på for å få hjelp.

Jeg har valgt andre medisiner mot mitt lave stoffskifte, nemlig Erfa. Det produseres av skjoldbruskkjertelen til gris, og man får da i seg ulike hormoner kjertelen selv ville produsert. Levaxin erstatter bare en av de hormonene. Så hva skal du gjøre? Hvorfor ikke bestille en togbillett og sette kursen sørover til en konsultasjon hos en av legene anbefalt på forsiden av forumet?