Viser søkeresultater 1 til 10 av 40
Tråd: Fascikulasjoner
Hybrid View
-
10-03-11, 21:27 #1
Sv: Fascikulasjoner
Hej Erin
Kalcium er ikke "bare" kalcium og det reelle indhold af calcium i tabletterne/kapslerne er altså ikke de mg der er angivet på boksen. F.eks. i 1000 mg af calcium citrate er der kun 210 mg rent calcium. I rent stof bør mængden af calcium i forhold til magnesium faktisk være lidt omvendt end 2:1. For hver 1mg rent calcium bør man indtage 1,2 mg rent magnesium - altså en smule mere magnesium end calcium. Det er denne proportion der har vist sig være virksom i behandling og forebyggelse af knogleskørhed hos postmenopause-kvinder, eller hos andre hvor andre knogleskørheds-fremmende forhold gør sig gældende. Og hvad der er godt for knogler, er godt for resten af kroppen. Det betyder at calcium uden rette tilsvar af magnesium er stort set ikke en fordel for helbredet.
Noget andet overset er, at kost med et højt indhold af fedt, D-vitamin, salt, fosfater og proteiner kræver øget magnesium OG K-vitamin, men mangler selv netop disse. Så her når vi frem til, at for at nyttiggøre calcium til kroppens bedste skal "treenigheden" calcium-magnesium-K-vitaminet være sammen til stede, men det slutter ikke her: også B6-vitaminet (pyridoxin) er her uundværlig, idet af en eller anden mystisk årsag - følges magnesiummangel så godt som altid af mangel på B6 og uden B6 virker magnesium kun ringe. Ikke nok med det dog - B6-vitaminet i de latterlige små doser der findes i multivitaminer eller vores skandinaviske B-complex gør hverken fra eller til. Der skal ca. 300 mg B6/dag til, før alle disse komponenter bliver virksomme og fungerende efter hensigten.
En god ting er, at man skal op på flere gram dosering af hver, før det kan begynde at bi-virke. Så længe man holder sig indenfor 500 mg grænsen for rent calcium og 1000 mg rent magnesium, samt op til 100 mcg K-vitamin og ca. 300 mg B6 - vil kroppen kunne fuldstændig forbruge tilskuddet til egen vedligeholdelse og forebyggelse af mangler. Det gælder så det "terapeutiske" forløb over en periode.
Når det kommer til at finde hvad doseringen bør være til en permanent vedligeholdelse, da må man lige skrive sig bag øret, at kroppen genanvender calcium og dette er grunden til, at man kan udvikle regulær calcium-forgiftning, hvis man vedbliver med at indtage calcium i "terapeutiske" doser. Til en nyttig vedligeholdelse kan man roligt nøjes med kun ca. 50-100 mg rent calcium, 500-1000 mg rent magnesium, 50 mcg K-vitamin og halvdelen af B6. Hver 6. måned kan man med fordel anvende den terapeutiske coctail, mens de resterende måneder den vedligeholdende, så er man i hvert fald sikret mod at udvikle mangeltilstande og det er altid en fordel for os med hypothyreose.
Det er faktisk meget spændende alt sammen, men klokken er mange og jeg kan ikke længere holde mig vågen (for første gang nogensinde har jeg glemt mine Thyroid-piller i morges
), men da du fik mig til at grave i hukommelsen efter hvad jeg husker om disse mineraler/vitaminer - vil jeg gerne oprette en tråd om det i weekenden.
God nat og
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-03-11, 21:56 #2
Sv: Fascikulasjoner
Hej Anisa og takk for utrolig mye og nyttig informasjon. Det er fantastisk hva du besitter av kunnskap
Enig i at dette er spennende og interessant dette her. Ser frem til tråden din for å lære mer. Kunnskapen min på dette området kan best beskrives med ordet liten eller ingen, når jeg nå har lest det du har skrevet. 
Nå tror jeg at jeg må lese igjen det du har skrevet, for hjernen min er litt "slow" om dagen.
Sove godt Anisa
Lignende tråder
-
Fascikulasjoner (leamus)
Av Lissa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 24Siste melding: 06-10-12, 19:45

Svar med sitat

Bokmerker