En eller annen gang i oktober fikk jeg feber som varte et par-tre dager. Dette ble etterfulgt av ekstremt mye muskelsmerter som flyttet seg rundt i kroppen. Smertene satte seg som tannpine i overarmene (kjentes som dypt inne i benet) og det samme i låret. Gradvis forsvant dette, men så dukket et annet merkelig fenomen opp, nemlig leamus i absolutt hele kroppen. Og slik har det fortsatt, verking i nakke, albuer, håndledd etc. De eneste områdene som har gått fri fra vondter kan vel sies å være knær, hofter og ankler. Leamusen har vært der hele tiden i større eller mindre grad. Ingen dager uten siden det startet.

Så gjorde jeg det dummeste jeg kunne ha gjort. Jeg googlet leamus i hele kroppen og der lyste ALS mot meg med store bokstaver Jeg overdriver ikke når jeg sier at dette har satt livet mitt helt på pause. Det er alt som opptar meg når disse merkelige fenomenene foregår i kroppen. Jeg er redd døgnet rundt. Jeg sover dårlig, orker nesten ikke spise og jeg gråter.

Jeg forsøker og har forsøkt å tenke at dette er en meget sjelden sykdom og at det derfor er svært lite trolig at det er det jeg er i ferd med å utvikle. Problemet er at jeg føler meg svakere og svakere og jeg finner ingen god forklaring på fascikulasjoner som daglig farer rundt i kroppen uten at det er relatert til sykdommer av alvorlig art. Så forsøker jeg å tenke at du blir svak fordi du er ekstremt passiv og har vært det lenge pga vondter som har gjort at alt har blitt satt på pause og i tillegg spenner du deg fordi du har et ekstremt høyt angstnivå i kroppen. Jeg har imidlertid vært svært passiv før uten å oppleve denne svakheten i hele kroppen. Å løfte bena og armer føles rett og slett unormalt tungt. Det har satt seg i hele kroppen.

Jeg har vært hos lege med dette. Han testet reflekser, styrke og balanse og han fant ikke noe tegn til svakhet. Litt svakere i armer enn i bena. Men jeg finner ikke det unormalt. Jeg har i bedre perioder gått mye turer, armer har det vært dårlig med trening av. ALS hadde han ingen erfaring med (positivt det, men da heller ingen kunnskap) og mente at jeg burde slå dette fra meg til tross for fascikulasjoner og at jeg føler meg svak. Det er lettere sagt enn gjort dere

Jeg klarer ikke slå dette fra meg og jeg vet egentlig ikke hva jeg skal spørre dere om i forbindelse med dette. Kanskje jeg bare er i behov av noen ord fra noen som har opplevd muskelsvakhet og noen "rasjonelles" forklaringer på hva som kan foregå av ufarlige saker. Stoffskiftet er relativt normalt, men noe lavere FT3 enn tidligere (halvert) og jeg merker starten på overgangsalder om det skulle være av noen betydning oppe i det hele.