Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
-
07-09-10, 15:46 #1
Lavt stofskifte, men lægen syntes, vi skulle ”vente og se”
Jeg har døjet med diffuse symptomer i årevis (træthed, mismod, vægtstigning samt manglende evne til at restituere mig selv efter en faldulykke) - uden at det på noget tidspunkt fandt min praktiserende læge ind at tage diagnostiske blodprøver. Jeg har slæbt mig selv af sted på sygedagpenge og på kontanthjælp uden at hun på noget tidspunkt har foreslået nogen form for behandling - bortset fra smertestillende piller!
På et tidspunkt begyndte jeg selv at mistænke, at der måske var noget i kosten, jeg ikke kunne tåle. Jeg måtte kæmpe hos min praktiserende læge for at få en henvisning til en hudlæge med henblik på allergiudredning. Da jeg så endelig mødte op hos hudlægen spurgte hun, hvornår jeg sidst havde fået taget diagnostiske blodprøver? Jeg måtte jo svare, at det havde jeg aldrig fået. Som sagt, så gjort - prøverne kom tilbage med det resultat, at alt var OK - bortset fra en TSH værdi på 11. Hudlægen mente, jeg skulle tale med min praksislæge om dette, da tallet efter hendes mening var alt for højt.
Praksislægen mente ikke, det skulle behandles. Hun sagde, at jeg ”lænede mig op af” et for lavt stofskifte, men at hun syntes, vi skulle ”vente og se” - før jeg kom i behandling. Jeg spurgte så, hvad det var, vi skulle vente på? At jeg fik det værre? Jeg sagde, at jeg gerne ville i behandling med det samme. Hun blev virkelig vred over at jeg betvivlede hendes ekspertise og nærmest råbte af mig: ”Tror du virkelig du kan få dit liv tilbage på grund af en knivspids eltroxin?”. Det var meget ubehageligt, men det endte med, at hun gik med til at skrive en recept på Eltroxin, som jeg heldigvis tåler godt!
Jeg har mere energi, er ikke mismodig længere og har det i det hele taget som om jeg er ”vågnet op”. TSH var ved mit seneste lægebesøg faldet til 1,9 - jeg sagde, at jeg gerne ville have værdien end under 1 - det måtte vi så skændtes lidt om, men det endte med, at gik med til det. Så hendes forslag er, jeg øger dosis fra de nuværende 50 mg pr. dag til 50 mg. 5 dage om ugen og 100 mg. 2 dage om ugen - og så kommer igen om 4 uger. Jeg har det fortsat bedre og ville blot ønske, at min sygdom var blev konstateret for mange år siden - for hvor har jeg dog spildt meget tid!
Mvh
Buskhult
-
07-09-10, 21:04 #2
Sv: Lavt stofskifte, men lægen syntes, vi skulle ”vente og se”
-
11-09-10, 12:00 #3
Tak for respons. Det er helt sikkert, at hvis ikke jeg først havde været forbi dette forum, havde jeg stadig været ”levende død” med et ubehandlet, lavt stofskifte! Jeg ville have haft hverken viden eller indsigt til at stå op imod min læge, der ikke ville behandle mig. Mit tillid til (autoritetstro) til læger har fået et alvorligt knæk. Dét, jeg har lært er, at vi stofskiftesyge må tage skeen i egen hånd! Det er surt og hårdt, men har vi noget valg?
-
11-09-10, 12:16 #4

Ja, det er virkelig et godt spørsmål om hva som skulle ventes på.. Dette er så utrolig passivt, det finnes faktisk andre prøver du kunne ha tatt for å understreke ditt behov for å starte opp med eltroxin.. Og med en tsh på 11, skal det ikke være noen tvil mener jeg... uten om du f.eks hadde hatt utslitte binyrer som hadde gitt deg en sekundær hypothyreose. Men hadde hun hatt mistanke om dette, kunne hun bare tatt prøver av binyrestatusen din.
Og for en respektløs behandling du fikk... virker som en lege full av fordommer og lite kunnskap spør du meg..
-
11-09-10, 12:34 #5
Full beundring for at du sto på slik at du fikk satt i gang behandling. Helt utrolig at du har blitt behandlet slik. Bytt lege og stå på videre.
-
08-03-11, 11:55 #6
Jeg har spist selv-importeret Thyroid-S et stykke tid - som supplement til Eltroxin - og har haft det fint med det. Men så syntes jeg egentligt, det var tåbeligt, at jeg var henvist til at bryde landets love og smugle - for at blive optimalt behandlet for mit nedsatte stofskifte. Ergo: Skrev jeg en mail til min egen læge og forklarede, at jeg havde lagt mærke til, at jeg havde det bedre når jeg fik Thyroid tabletter - og at jeg derfor gerne ville have en recept på disse, som de jo fremstiller på apoteket i Glostrup.
Min læge skrev fluks og forventeligt tilbage, at hun ikke kunne ordinere disse tabletter elektronisk, hvorfor hun bad mig møde op i klinikken og forklare mig nærmere.
Det gjorde jeg så. Jeg medbragte kopi at mail fra apotekeren i Glostrup, hvor han beskrev hvad lægen skulle skrive på recepten.
Og så skrev min læge recepten!! Som hun sagde: “Ja, jeg kan jo se, at du har det bedre“! Nu skal jeg blot sende recepten til Glostrup Apotek - så kommer min Thyroid med posten; helt lovligt : - ) Fantastisk. Nu er jeg blot spændt på forskellen mellem Thyroid S og Thyroid Glostrup.
-
08-03-11, 12:11 #7
Tillykke, tillykke Buskhult. Lad os håbe det bedste. Når det er sagt, så må du ikke fortvivle når/hvis du kommer til at opleve forskel mellem disse to "thyroider" alligevel, og frem for alt: glem alt om sammenligning af styrken/dosering.
Thyroid-S er hårdt komprimeret og indeholder en time-release-komponent, hvilken trækker virkningen ud og virker derfor længere, for ikke at glemme at en hårdt komprimeret tablet er ikke så sårbar over for mave/tarm "safter" og enzymer som en blødere tablet. Det kan have betydning for, hvor meget/lidt af virkestofferne når igennem til målet (cellerne), og hvor meget "tabes" undervejs.
Alt dette kan betyde, at du måske kan blive nødt til at indtage endda dobbelt så meget Thyroid Glostrup i forhold til den dose af Thyroid-S du er vant til. Ingen grund til at gå i panik over evt. fordobling, idet det er jo forskellen i hvor meget går tabt undervejs der her har betydning. Under alle omstændigheder bør du indstille dig på visse uregelmæssigheder i velbefindendet, indtil du finder ud af hvor høj din slutdose af Thyroid Glostrup skal blive efter skiftet.
Når det er sagt, så er det SUPER at endnu en læge (takket være dig) opdager at Thyroid findes og har en gavnlig effekt. Til glæde for lægens andre patienter med hypothyreose. SUPER!
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
08-03-11, 12:23 #8
Tillykke

Rigtig godt kæmpet. Har du skiftet læge, eller er det den samme læge som hende, du skriver om i dit første indlæg her?
Nielsigne
-
08-03-11, 14:09 #9
Wow. Skulle ønske jeg var like tøff! De som tør å stå på får bedre behandling til slutt
-
08-03-11, 15:25 #10
Tak, Anisa - for nyttig info. Jeg vil være opmærksom på forskellen og måske fordele Glostrup Thyroid’en over flere tidspunkter på dagen?
Ja, Nielsigne - det ER den samme læge - jeg syntes ikke det var rimeligt, at jeg skulle shoppe rundt fra læge til læge for at blive behandlet optimalt - som om det ikke var nok i sig selv at være syg … Første gang, jeg sagde hende imod, fik hun et chok og reagerede med raseri, men siden har hun sundet sig … hun er ikke “ondsindet”, men blot “opdraget” i et traditionelt medicinsk system, hvorfra det er svært at tænke ud af boksen …
Og ret beset kan hun godt forstå, at Thyroid ikke er farligt - Sundhedsstyrelsen har jo givet tilladelse til, at det bliver produceret på Glostrup Apotek - det er jo en blåstempling, som selv en læge kan forstå! : - )
Egentligt, Thea - er det jo ikke et spørgsmål om at være tøff/hård - men om en helt naturlig appel om optimal behandling. Men jeg forstår godt, hvad du mener. Jeg har taget mig sammen i meget lang tid (og kæmpet mod angst og nervøsitet) - før den endelige ”konfrontation” med lægen. Heldigvis forløb det roligt og venligt. Jeg var heller ikke 100 % desperat. For sagde hun nej - ville jeg bare forsætte med at købe Thyroid S over nettet - men det er da - alt andet lige - rarere, at det kan komme med posten fra Glostrup.
Lignende tråder
-
Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 89Siste melding: 06-11-11, 22:27 -
Når lægen presser... (om "for lavt" TSH).
Av Anisa i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighetSvar: 17Siste melding: 17-07-10, 16:30 -
Altid lavt b12 ved lavt stofskifte?
Av gitteh i forumet B-vitaminerSvar: 6Siste melding: 16-02-07, 23:56
Svar med sitat

Nielsigne

Bokmerker