Viser søkeresultater 1 til 10 av 32
Hybrid View
-
05-03-11, 15:37 #1
Sv: Noe forvirret av blodprøver
Takk for utfyllende svar! Kjenner til det at d-viramin er et hormon!

Prøvene er tatt på hormonlabben på Aker, så jeg antar jo at disse er tatt korrekt.
Det som kanskje er litt problematisk med referanseverdier er grunnlaget referansene er lagt på, kontra den enkeltes problemer. Med de stoffskifteverdiene jeg har nå f.eks, ville jeg fått tommelen opp av en hver lege, likevel føler jeg meg elendig og har alle de symptomene som sammen med blodprøver førte til en diagnose i 2009, så mitt nivå bør kanskje ut fra min helsesituasjon ligge langt lavere enn det gjør per i dag før jeg merker endring, for alt jeg vet ... Mulig dette gjelder d-vitaminet også?! Vet ikke om det har noen relevanse, men jeg har gått ned noen kilo i vekt siden februar, og det kan kanskje ha noe å si, ettersom d-vitamin er fettløselig.
Jeg er nok dessverre ikke flink nok til å utsette meg for kilder til d-vitamin. Spiser lite fisk (mest fordi jeg har forstpist meg litt på det), ingen meieriprodukter (kaseinintoleranse), er lite i sola. Jeg er innmari blek, men blir aldri solbrent selv når jeg er i sola. Så dersom mitt d-vitamin er finfint, så har det i praksis ingen grunn til å være det ...
Når det gjelder kalsiumnivået, så er det jo bare så vidt under normalen. Og jeg har blitt obs på ting jeg har hatt så lenge at jeg har sluttet å tenke på det, som hjertearytmi, prikking i lemmer, hender og føtter som døvner bort, litt rykninger i armene og nakken og sånn, og det er som sagt ikke magnesiummangel, for det vet jeg av erfaring at gir andre symptomer, som hjertebank og kramper, og det jeg nevner over her forsvinner ikke selv med kvadruppeldose magnesium.
Sorry om jeg skriver litt mye her, men tenker at det er bedre med litt for mye enn litt for lite informasjon! ;)
Jeg skal uansett til spesialisten min i Drammen på torsdag til uka, så jeg håper at hun kanskje kan si noe mer, eventuelt sende meg videre til noen som kan.
-
05-03-11, 16:36 #2
Med så stort magnesiumbehov burde du sjekke binyrene dine. Tar du kalsium sammen med magnesium? Les denne tråden. rexxy69 er veldig god på dette.

Du skriver ikke for mye. All informasjon er viktig hvis vi skal kunne gi deg råd.
Håper du får hjelp i Drammen.
-
05-03-11, 16:56 #3
Det var nok litt spesielt, jeg tar vanligvis ikke så mye. Greia var at jeg var utrolig stressa, og sov dermed veldig dårlig en periode, så jeg tok ekstra mye magnesium ettersom det er muskelavslappende. Dessverre gir det også løs mage og halsbrann i så store mengder, men det var en liten pris å betale for å hente meg inn igjen på søvnen ;). Så det var bare ment som et eksempel, i forhold til det at enkelte ting som kanskje kunne vært tilskrevet magnsiummangel ikke så sannsynlig kunne ha vært det. ;)
Vanligvis tar jeg tre til sekshundre gram om dagen. Eneste grunnen til det er at jeg er prediabetisk (insulinresistent) og følgelig drikker ganske mye, og da følger det jo gjerne med litt kroppsalter.
Takk takk!
-
07-03-11, 12:29 #4
Det kan jo også være en anne teori, og det kan være at for mye magnesium må skilles ut, og kanskjed et tok med seg to molekyler kalcium og to molekyler fosfor for hvert molekyl magnesium. det regnestyket bruker man ang. fosfatoverskudd, nemlig.
-
09-03-11, 10:19 #5
Ok, men de gangene jeg får symptomer på magnsiummangel, som kramper i bena og et hjerte som dunker litt hardt, så hjelper det å ta magnesium, og plagene er kun til stede i perioder hvor jeg drikker veldig mye vann, bare unntaksvis, altså. Burde ikke det tyde på at magnsiumnivået mitt til vanlig er helt fint?
Jeg prøver nå å ta d-vitamin, og merker at jeg er mer våken i kroppen og har litt mer overskudd! Men jeg er fortsatt like tåkete i hodet, glemsom og ukonsentert.
Uansett! Nå har jeg fått svar på døgnmålingen av urin, og den tyder på underskudd. Den ligger på 0,4 umol/l mot nedre grenseverdi 0,8. Jeg vet ikke om det gjør bildet noe klarere, men jeg vet jo at jod er viktig for skjoldburskkjertelfunksjonen. Jeg prøvde kelp for ett års tid siden, og merket LITT bedring, men hovnet opp i halsen, så jeg sluttet med det. Har sendt prøveresultater til Leif Ims, og skal til spesialisten min i morgen, så jeg håper jeg får litt mer klarhet i ting.
-
09-03-11, 10:28 #6
Hej Photobscura

Da vil jeg gerne anbefale Nascent Iodine. Denne tåles fint selv af dem med autoimmune thyreoidea-sygdomme (forudsat at de har jodmangel). Nascent Iodine skulle efter sigende også fungere fint hvor "almindelige" jod-tilskud (inkl. Lugol's) fremkalder ellers allergilignende reaktioner.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-03-11, 13:10 #7
Takk for tipset! Jeg har nå fått svar fra Leif Ims, og han nevner faktisk Lugols, og har gitt meg navnet på en apoteker som selger det, så jeg må vel bare ta en vurdering ... Jeg får også resept på progesteronkrem.
Begynner å bli litt god i trua nå som ting virker til å falle på plass!
Lignende tråder
-
Forvirret og litt utålmodig
Av Carro i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 25-03-09, 22:02 -
Frustrert og forvirret
Av munch i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 01-05-07, 14:58 -
Prøvesvar + forvirret
Av Anne Ma i forumet BlodprøverSvar: 9Siste melding: 05-06-06, 20:36 -
ny her og forvirret
Av lillevenn2 i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 06-10-05, 18:39 -
Forvirret og frustrert
Av mona? i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 9Siste melding: 22-09-05, 20:55

Svar med sitat
Bokmerker