Side 5 av 7 Først 1234567 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 66
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    36

Standard Sv: Får Armour i morgen - hjelp :)

Har lest mye om binyretretthet, ikke så mye jeg kjenner meg igjen i.. Men noe av det, som svimmelhet og søtsug.. Skal absolutt ta det opp med legen min neste gang jeg er hos ham. Men har forstått at dette er et kontroversielt tema.. At de ser på enten Addisons eller ingenting.. Hmm, får ta meg en samtale med legen uansett..

Mulig jeg er tett i pappen her, men hvilke leger på forsiden av forumet er det du refererer til? Finner ikke noe

Ellers tror jeg svimmelheten er doseendring/bytte av medisin/kroppens omstilling og at det blir litt forverret av stress mht at det er så ubehagelig..

Skal prøve å kutte sukker og raske karbohydrater og se om det hjelper kroppen litt (og binyrene?).. Spiser vanligvis sunt, men har sklidd ut mht til snacks og sjokolade mellom måltider. Når jeg tenker meg om så har jeg i tillegg til vanlige måltider spist mye "dritt" som ikke gir kroppen min noe. Og som sikkert bare belaster systemet...

I forbindelse med en betennelse i fjor gikk jeg på prednisolon (eller noe sånt). Gikk på lav dose, men følte meg elendig og måtte avbryte kuren.. Mageproblemer og generelt helt dårlig.. Inneholder kortison - er ikke det noe som egentlig skal hjelpe binyrer? Er i grunn etter den kuren at alt ble verre, stoffskiftet, svimmelhet, slitenhet, mageproblemer osv.. Føler den kuren ødela mye..

Takk for tilbakemeldinger

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Du har endel symptomer som jeg kjenner igjen. Svimmelhet, lavt BT, søtsug og økte hyposymptomer. Svimmelheten økte etter oppstart av Armour. Men du vet ingenting om du ikke får det testet. Synes det er påfallende når du nevner at du ble verre etter Prednisolonkur. En lav dose kortison kan sterkt påvirke ACTH, i likhet med at en lav dose Levaxin virke veldig effektivt på TSH. Men lave doser gir likevel ikke nok til å bedre symptomer, de slår bare ned egenproduksjonen, med den konsekvens at symptomer blir verre. Prednisolon er likevel ikke noe jeg ville anbefale til behandling av slitne binyrer. Det egner seg vel bedre til å slå ned betennelser som du nevner. Der er Cortison fra Nycomed et bedre preparat fordi det er laget for å erstatte egenproduksjonen og er mer likt det hormon kroppen selv lager. Det finnes også flere andre gode preparater.

Hva med å overtale legen til å ta en cortisol i blod kl 08 om morgenen? Det er mulig å få legen til å gjøre. Begrunn det i at du ble verre etter Prednisolon kuren og at du lurer på om du har redusert egenproduksjon. Blod kortisol gir ingen svar, men kan være en antydning. Min lå på ca 330 når jeg ble syk. Selv endoen innrømmet at det var lavt til å være en morgenprøve, likevel er det godt innenfor refområdet og fastlegen vil neppe reagere.

Ellers er det gode tanker du er inne på i forhold til kost. Anbefaler deg på det varmeste å ta endel tilskudd også for å få bygget opp kroppen din. Opptaket av næringsstoffer blir så dårlig når du er hypo.

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    36

Ok, tusen takk for innspill!

Jeg skal ta det opp med fastlegen min. Vil få meg en time til uken for å sjekke stoffskiftet også. Tror du det er for tidlig mht til at jeg kun har gått ca to uker på stabil Armour-dose? Tenkte å sjekke det denne uken, og så kan jeg jo ta ny prøve neste uke. Sammenligne de.. Hv is de er ganske like så kan jeg jo vurdere en doseendring hvis det trengs..

Hvilke kosttilskudd anbefaler du? Jeg har tenkt litt på magnesium og d-vit. Salter maten endel allerede og skal fortsette med det, hører det er bra for binyrene.

Kan man bygge opp binyrene med kosthold og tilskudd? Eller MÅ man ta medisin?

Jeg kan lite om dette.. Leser endel forskjellig, og blie lettere forvirret

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg tror det er for tidlig å ta stoffskifteprøver etter kun 2 uker på Armour. Prøvene vil ikke gi deg et sikkert svar og kan føre til at du blir mer forvirret enn hjulpet. Husk at Armour vil supprimere TSH.
    Tilskudd er vanskelig men se i denne tråden til rexxy69, hun er kjempeflink til dette:-) Jeg forsøkte med tilskudd, mat, livsstil og uten HC, men ble bare verre. Etter riktig dose og bruk av HC er det bare gått fremover. Men alle er ikke meg og kanskje noe annet funker for andre. Tror det kommer an på alvorlighetsgraden av binyretretthet også. Det er derfor det er så viktig å ta tak i det med en gang.
    Håper du finner ut av det som er riktig for deg.

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    36

Fått legetime på mandag og vil diskutere blodprøver med ham. Få han til å ta stoffskiftet, Anti-stoffer, ferritin, selen, magnesium, jod (?) & cortisol. Full runde Får jeg sjekket cortisol så må jeg vel våære fastende (mat altså, vet jeg må være medisinfastende)? Og komme en tid før sånn at jeg kan slappe av?

Blodprøvene tar jeg ikke før tirsdags morgen (legetimen på mandag er på formiddagen og jeg vil ikke drøye å ta første Armourdose så langt ut over dagen), da har jeg gått på Armour i 31 dager, og nåværende dose i 20 dager.

Jeg er ulidelig spent på om jeg er for høy eller for lav. Jeg ANER virkelig ikke. Pluss blodprøvene blir nok ganske anderledes enn på syntetisk, så lite å sammenligne med her. Svimmelheten har roet seg, nå er jeg ulidelig trøtt med tilhørende søvnproblemer, kald igjen osv. Mulig jeg er litt for lav. I dag har jeg "influensafølelse" i kroppen..

Ang blodprøver på Armour - er det kun FT4 jeg skal se på, ikke sant? Regner meg FT3 er høy (var jo på 6,0 på Lio) og at TSH blir supprimert?

Opplevde dere forskjellige trivselsnivå på FT4 med Armour vs syntetisk? Eller skal jeg aime for 18-20 som på syntetisk?

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    36

Sitat Opprinnelig skrevet av Ceci Vis post

Svimmelheten har roet seg, nå er jeg ulidelig trøtt med tilhørende søvnproblemer, kald igjen osv. Mulig jeg er litt for lav. I dag har jeg "influensafølelse" i kroppen..
    Eller, svimmelheten har roet seg bittelitt.. Gynger fremdeles rundt.. Som å bære på en balje med vann.. Men for all del, det kommer sikkert av at jeg ikke er på rett dose.. Er jo påfallende at den er her nå som jeg ikke tror jeg har funnet ideal-dosen min... Time will tell!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jo, ft4 er de mål, man bruger, når man ser på blodprøver. Det og så symptomer.

Mht svimmelheden, så tror jeg , det kan være dine binyrer, som driller dig. Men nu skriver du, det er blevet mindre med det, så måske er det allerede ved at stabilisere sig? Hvis du var svimmel pga for lille en dosis, så ville intet vel blive bedre, før du fik mere medicin?

Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    36

Ja, det kan jo godt være binyrene... Det som stresser meg veldig med dette temaet er at jeg ikke finner noe reell medisink informasjon om det (slik jeg gjør med Armoue & T3)? Er enten snakk om Addisons eller Cushings. Ikke SLITNE binyrer...?

Og behandlingen er Cortisol-tabletter? Ser også at en del smører seg med 1% krem, er det virkelig nok? Skulle jo tro det var placebo? Men som sagt, jeg vet lite om dette. Skal ta det opp med legen min.

Håper ikke det er binyrene. Temaet fremstår som meget abstrakt for meg og jeg blir ikke klokere uansett hvor mye jeg leser om det her inne. Hva kan jeg gjøre for å styrke binyrene mine? Vil ikke ta cotrisol uten at jeg har fått dette av en lege.. Er det ikke mange kjipe bivirkninger på cortisol (eller tenker jeg på kortison nå?)

Ser at det finnes amerikansk helsekost som skal støtte binyrene, men jeg vet ikke... Hvor mye "tenk utenfor boksen" skal jeg gå?

For å være ærlig så skremmer hele temaet meg...

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Ceci Vis post
    Ja, det kan jo godt være binyrene... Det som stresser meg veldig med dette temaet er at jeg ikke finner noe reell medisink informasjon om det (slik jeg gjør med Armoue & T3)? Er enten snakk om Addisons eller Cushings. Ikke SLITNE binyrer...? (...) Hvor mye "tenk utenfor boksen" skal jeg gå?

For å være ærlig så skremmer hele temaet meg...
    Ja, jeg synes også, det er noget skræmmende ... Men med fx Addisons, der kan du få en almindelig læges anerkendelse. Men så ligger du jo også helt nede på 10 procent eller mindre af dine binyrers funktion, og det er jo livsfarligt Så jeg synes, det er fint at reagere, mens man 'kun' har slidte binyrer ...

Man kan hjælpe dem med masser af andre ting end de nævnte kortison-præparater. Fx rosenrod, som jeg bruger. Ashwagandha, som mange er glade for, progesteron-creme, som bruges efter et bestemt system med hensyn til cyklus, anderledes kosthold og tilpas meget søvn.

Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    36

Takk for svar

Hvordan fant du ut at du hadde slitne binyrer?

Jeg skal be legen ta blodprøve, men forstår at spytt-test er best.. Skal sjekke ut rosenrot, kan jo sikkert være greit uansett. Kuttet ned på sukker og raske karbohydrater (Må ha noen ganger ). Søvn får jeg "nok" av. Legger meg og står opp til faste tider.. Ca 8-9 timer..

Side 5 av 7 Først 1234567 Siste

Lignende tråder

1. Hjelp! Dosering av Erfa overgang fra Armour
    Av Siven i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 08-12-09, 15:59
  2. Tomt for Armour, stressa nå. Hjelp!
    Av b@mbi i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 53
    Siste melding: 18-11-09, 21:00
  3. Trenger hjelp til å overbevise legen i morgen
    Av Ida Helene i forumet Lavt stoffskifte i grenseland