Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile rexxy69s "hypothyreose - buljong" (bouillon)

Inspireret af rexxy69 i "Jente 10 år, lavt stoffskifte pg mye magevondt ".
    Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Ett annent tips for mye magevondt er egenkokt kyllingbuljong. Kjøp en kylling og del den opp. Krus beina så du får ut beinmargen (den som gjør underverker for magen). Kok i om lag en time med gulrot, løk, urter etc. og smak til med salt/pepper. Ved perioder som er speielt ille er det bra å drikke buljongen. Ellers kan du bruke den til alt mulig. Frys i bokser. Bruk til kyllingsuppe, kraft til saus osv. Jeg bruker det til alt mulig..... du kan google Paleo Diet. Ganske ekstrem, men yes it works.
    Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Benytter anledningen en gang til til å "promotere" kyllingbuljongen eller egenkokt beinmargsbuljong i det store og hele fra okse, lam osv. Den er spesielt bra for alle med mageproblemer, "leaky-gut" og ubalanser i mage/tarm. Inneholder micronutrienter fra beinmargen som vi får lite av i vanlig kosthold f.eks. kollagen, glucosamine og gelatine - mange byggeklosser for mage/tarmsystemet. Byggeklosser vi eller må betale dyrt for å få tilført i form av kosttilskudd. Og så får man all smak man ønsker i form av naturlige ingredienser istedet for tilsettningsstoffer. Legger ved en link:http://paleodietlifestyle.com/making-fresh-bone-stock/
    Som rexxy69 så tillokkende beskriver det, lyder det som selveste "flydende livets næring". Guderne må vide, at vi med hypothyreose har brug for al den "mikro-næring" vi kan opdrive, fordi næringsoptagelsen fra hypothyreose-tarme er så reduceret i sammenligning med raske mennesker.

Jeg kender godt denne fond, der kan spises klaret som en bouillon, eller som base for alverdens gode supper (og saucer). Den kogte jeg i litervis og i timevis da min søn var lille, men nu er det længe siden "sidst". Nok en god idè at hente frem fra glemslen og anbefale andre.

Det tager nogen tid at forberede, men når alle ingredienserne er i suppegryden - passer suppefonden sig selv i 6, 7 eller i 8 timer på sagte varme, hvor den syder langsomt og lidt efter lidt slipper de værdifulde proteiner, aminosyrer og andet godt ud i vandet, til det ikke er vand mere, men den bedste og velsmagende boullion, over for hvilken må selv de bedste boullionterninger give fortabt. rexxy69s "hypothyreose-buljong"

Her er en mand i gang med at tilberede netop den:

De der ikke har det så nemt med dansk (tale)
    kan læse opskriften og fremgangsmåden
    på hans hjemmeside Kvalimad.dk

Et lille tips om, hvordan man kan klare fonden, så den bliver den fineste, gennemsigtig bouillon. De sædvanlige opskrifter for "klaring" er ret så omstændelige og tidsrøvende. Jeg gør det anderledes og meget hurtigere: når fonden er færdigkogt og sigtet - kommer jeg et par løg skåret i halve, som jeg "brænder" til sort på en brandvarm kogeplade eller en tør jernpande, og ind i gryden med dem. Efter et kort opkog sigtes fonden igen gennem et fintmasket sigte og er nu krystalklar.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Standard Sv: rexxy69s "hypothyreose - buljong" (bouillon)

Kraft i bein og armer

"God, gammeldags kjøttkraft kokt på margbein og knoker har i årtusener vært verdsatt for sine helbredende egenskaper og høye næringsverdi. Sunnere og billigere mat skal du lete lenge etter!

På komfyren står en stor gryte med kalve- og lammebein og syder i vann som er tilsatt vineddik, tangmel, grønnsaker og krydder. Slik har den stått i et halvt døgn like under kokepunktet for å trekke ut mineraler, vitaminer, fettstoffer, gelatin, kjøttekstrakter og aroma fra beina. Snart er det tid for å sile krafta, reinskjære beina for kjøtt og fylle det som ikke blir spist med en gang, på glass før frysing.

Knapt noe annet kan måle seg med god, gammeldags kraft når det gjelder smak og næringsverdi, noe både leger og lekfolk har visst i uminnelige tider. Derfor har fiske- og kjøttkraft mange steder vært en viktig del av kostholdet og folkemedisinen."

Les mer i Mat & Helse
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: rexxy69s "hypothyreose - buljong" (bouillon)

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Inspireret af rexxy69 i "Jente 10 år, lavt stoffskifte pg mye magevondt ".

Det tager nogen tid at forberede, men når alle ingredienserne er i suppegryden - passer suppefonden sig selv i 6, 7 eller i 8 timer på sagte varme, hvor den syder langsomt og lidt efter lidt slipper de værdifulde proteiner, aminosyrer og andet godt ud i vandet, til det ikke er vand mere, men den bedste og velsmagende boullion, over for hvilken må selv de bedste boullionterninger give fortabt. rexxy69s "hypothyreose-buljong"
    Føler jeg får mer kred enn jeg fortjener her - men den er virkelig bra for magen (og resten) kraften/buljongen, men som det fremkommer av dine innlegg er det jo ikke noe jeg har funnet på men "urgammel" kunnskap som bør trekkes frem igjen.
    Bruker i utgangspunktet mye tid i kjøkkenet men for meg å passe en gryte i 6-8 timer virker uoverkommelig. Da har jeg antagelig sovnet fra hele greia. Selv koker jeg 1 til 1 1/2 time og det holder lenge istedet for ikke å lage kraft/buljong selv i det hele tatt om noen avskrekkes av koketiden. Det er jo heller ikke "hurtigmat" - men lite hurtig som er bra.
    Så mye arbeid og tid du legger ned Anisa! Er ikke så flink på å legge linker osv. selv så flott at du gjør det. Kanskje det kan inspirere noen til å forsøke. Det er så mange som sliter med mage/tarm - og ikke bare vi som har hypotyreose.

Artikkelen i Mat&Helse er god. Man må bare styre unna taremelet.

H:-)

Lignende tråder

1. Hypothyreose i billeder "før og efter"
    Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 25
    Siste melding: 22-04-14, 13:46
  2. Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 22-09-10, 15:29
  3. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11
  4. "Normale prøver" - har hypothyreose alikevel
    Av Tor i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 133
    Siste melding: 01-09-08, 22:50
  5. Hypothyreose selv om tallene er "normale". Noen andre i samme situasjon?
    Av Tor i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 23
    Siste melding: 01-09-08, 22:50

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn