Viser søkeresultater 1 til 10 av 954
Hybrid View
-
25-02-11, 17:07 #1
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Hei Kevlin

Joda, jernnivåene mine er ikke så aller verst. Både blodprosent og jernlager, så det ligger nok ikke der.
I to dager har jeg kjørt på med masse himalayasalt. Og da mener jeg masse
Hvor mye er for mye, mon tro? Drikker et glass med to t-skjeer salt til frokost, en (eller litt mindre) t-skje i vann til lunsj og middag og kvelds. Jeg må nesten bruke to toppede t-skjeer i vannet før jeg synes det smaker ubehagelig salt. Er vel et hint det, tenker jeg...
Regner med at det er en tilfeldighet, men de siste to dagene har jeg vært som en liten sputnik både på jobb og hjemme. Men svimmel er jeg jo likevel, da.. Men hjertebanken er mye bedre. Får se hvordan dette går. Skal få målt nivåene mine ganske snart og blir vel litt klokere da.
-
26-02-11, 06:57 #2
Jeg tror jo at hormonnivåene våre er svært sammensatte når vi først kræsjer. Altså, det er ikke sikkert at det er nok med hydrocortison når binyrene kræsjer. Det hele er så komplekst. Så jeg fikk vel en flying start med flere hormoner som ikke har hatt det så bra da jeg startet med en kjempedose pregnenolone. Anbefaler lesning av Anisas skriving om temaet!

Uansett årsak, formen nå gir håp. Jeg kjenner også at den fysiske formen øker. Ikke mist håpet, folkens!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
05-03-11, 07:54 #3
Time hos D.S: Både testosteron og DHEA er forsatt veldig lave. Skal starte med testosteron og øke DHEA til 25 mg. Saltfattig kost, natrium er for høy. Ny runde med ny type soppdrepende. Ny runde med VSL#3, knallsterk probiotika. Fortsette med FOS, som hjelper de snille bakteriene i tarmen. Fortsatt høye leververdier, forsette med leverstøtte. Ikke mer Florinef, aldosteron er for høy.
NB! FT4 tatt samme dag, med ett minutts mellomrom, til to forskjellige lab viser forskjellig resultat! Den ene, fra Ullevål, viser at jeg ligger over ref.grense 24,3 (11.0-23.0), den andre, Aker, viser at jeg ligger innenfor, 19.1 (8-20). Jeg bruker nå 20 mg HC og 195 mg thyorid. Legen mener at det er for høy dose thyoid. Men jeg får symptomer hvis jeg senker mer nå, har prøvd. Derfor forsetter jeg på samme dose.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
05-03-11, 13:16 #4
Interessant med prøve forskjellen i to labber, Vigdis. I fjor tok jeg anti TPO to prøver med en ukes mellomrom. En gikk til UNN, den andre til Aker. Den fra UNN var på 645, den til Aker på 995. Ingen behandling eller kosttilskudd imellom. Ganske vesentlig forskjell som selvsagt ikke har konsekvens for behandlingen, men hva med prøver som dine som har konsekvens for behandlingen?
-
05-03-11, 13:22 #5
Jeg lurer jo på hvor pålitelige prøvene er. Legene forholder seg jo til dem som oraklet i Delfi. Det ble en vekker for meg.
Legen min og jeg tok naturligvis utgangspunkt i den som var innenfor referansegrensen.
Hvis dette er et vanlig problem, kan vi jo bli presset til å medisinere oss ned, når vi i virkeligheten ligger innenfor referanseområdet. Dette er første gang jeg har tatt to prøver til to forskjellige lab, det er jo ikke det vanlige
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
09-03-11, 13:20 #6
Saltfattig kost var feillesning av prøver. Jeg er så vant til at stjerne bak tallet på blodprøvearket betyr at det ligger over referansegrensa. Men natrium lå under grensa. Selvfølgelig. Jeg har jo binyresvikt....
Så jeg fortsetter å drysse på salt• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
09-03-11, 15:15 #7
Og apropos salt... Jeg har tatt ekstra salt nesten to uker. Og det har hjulpet. Jeg tar det flere ganger pr dag. Får effekt nesten hver gang. Det tar ca en halvtimes tid etter at jeg har drukket saltvann, og så er symptomene mildere. Gjelder først og fremst tungpusthet, men synes også det hjelper på svimmelheten. Mer energi får jeg også. Tror aldosteron kan være "missing link" for meg. Tror jeg kan være Florinef-kandidat.
Lurer på hva som er nok salt og hva som er for mye. For mye kan hemme aldosteronproduksjonen, har jeg skjønt.
Hei til deg, Vigdis
Nå begynner jeg hos din lege snart. På tide å snakke med en lege nå
-
15-03-11, 21:19 #8
Hei!
Jeg har noen spørsmål relatert til denne tråden.
Hvor mye ultraclear leverstøtte tar du Vigdis? Jeg tar 44 gram til dagen.
Hvor mye probiotica tar du? Jeg skal ta 4 tabletter bio acidofilus til dagen. F.O.S ble jeg veldig kvalm av.
Hvor lang tid tar det før pregneleone virker?
Hvor mye salt skal man ta, og er det et spesielt type salt? Hvor mye vann ift. salt? Jeg brekker meg av å drikke saltvann.
Hva er Florinef?
Jeg har lav aldosteron forresten. Har veldig mye trykk i hodet. Kan det ha sammenheng?
Hva er glutamin? Det er visst 100 mg glutamin i leverstøtten jeg tar.
Ellers lurer jeg veldig på hvilke kosttilskudd jeg bør ta. Greier ikke å lese de lange informasjonstrådene om dette, for er helt ute med konsentrasjonen. Jeg tar Natures way multivitamin, jern og selolje. I tillegg er jo leverstøtten kosttilskudd.
Er redd for å ta for mye/dobbelt av ting, men vil ikke gå glipp av noen tilskudd jeg trenger heller!
Håper noen kan besvare spørsmålene mine.
-
16-03-11, 08:27 #9
Hei Hanna

Skal bare svare kort på noen av spørsmålene.
Trykk i hodet kan kanskje relateres til aldosteron? Libeth skrev over at hennes hodepine forsvant med høyere inntak av salt (påvirker aldosteronet).
Florinef er merkenavn for flurohydrocortison. Det påvirker bla saltbalansen,og tas dersom man har svært lavt aldosteron. (Andre kan sikkert gi deg bedre og mer utfyllende svar på det...)
Vet ikke hvilket salt en skal bruke. Jeg bruker nå vanlig bordsalt (uten jod) og litt himalayasalt. Tommelfingelregel er vel å drikke et glass vann med så mye salt du klarer uten å brekke deg. Spurte legen min om hva som er for mye salt, men han svarte ikke på det. Tror ikke det finnes et fullgodt, generelt svar på det? Jeg tar mye salt fire, fem ganger daglig. Da mener jeg stor t-skje i et glass vann. Har hatt fin-fin effekt av det. For meg smaker det ikke spesielt salt. Jeg har ikke testet aldosteron ennå, men skal gjøre det.
Glutamin er en ikke-essensiell aminosyre (må tilføres kroppen gjennom mat). Har bla betydning for muskelbygging, energiomsetting og immunforsvar. Kroppen bruker også mer av det når den er under stress.
PS: hadde time hos ny lege i går, skriver om det i morgen eller overmorgen, må stikke nå
-
16-03-11, 09:43 #10
hei Hannah!
jeg er ikke noe orakel, men forsøker å svare deg så godt jeg kan
Jeg tar samme dose ultra clear som deg, Hannah.
probiotika: jeg tar noe som heter VSL#3, en pose pr dag, med 450 milliarder (?) av disse små tassene. jeg tar FOS, 4-5 teskjeer. men får så mye luft i magen av det at jeg tror jeg må gi det opp. Luftplagene av FOS skal gi seg over tid, men det har de ikke gjort for meg.
jeg vet ikke hvor lang tid det tar før pregnenolone virker. det er jo et lagerhormon. jeg merket effekt etter 14 dager da jeg økte dosen.
Salt: jeg bruker havsalt. og salter maten masse. men ligger altså under det vi skal ha av salt.
Glutamin, søk på wikipedia.
Vitaminer og mineraler, har ikke rexxy69 og Anisa skrevet noe bra om dette her på forumet?
har du tatt noen prøver som viser hvor du ligger, det er viktig!
En stor dose C vitamin, 2-3 gram, hver dag er bra for binyrene dine
D3 er viktig, alle i Nordeuropa har mangel på dette på vinteren.
B12 er viktig
magnesium er viktig
selen er kjempeviktig når du har problemer med thyreoidea, jeg tar fast 100 mg hver dag
Mulig A vitamin er smart for deg å ta.
Husk å ta jern langt unna thyroid eller tyroksin• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-12-11, 21:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49 -
Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 19Siste melding: 25-09-06, 09:50 -
Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-05, 10:35

Svar med sitat

Bokmerker