Hei alle sammen

Det er en ting jeg ikke har lagt så stor vekt på, og det er aldosteron. Først og fremst pga jeg aldri har følt noe spesielt saltsug, søtsug, tørst eller annet unormalt. Har tenkt det er i orden. (unntaket er den første tiden jeg ble syk, da hadde jeg en voldsom tørst og tisset ofte/mye, men det gav seg etter en relativt kort periode).

Så leser jeg litt i Berits tråd og andre steder, og finner ut at jeg kanskje bør se på det igjen. Jeg synes det er vanskelig å få ordentlig foståelse av aldosteron, renin og forholdet mellom kalium, kalsium, natrium. Natrium har hos meg vært litt lavt, men økt i løpet av de siste to årene. Ved siste måling var det 142 (137-145). Kalium har hele tiden vært rundt 4,1 - 4,3 (3,6-5), mens kalsium har økt fra 2,15 til 2,27 (2,15-2,51). Jeg synes ikke at disse svarene gir så entydig bilde, egentlig?? Eller tar jeg feil?

Det er også et par andre ting som får meg til å lure på dette med aldosteron og kanskje jeg kan trenge florinef: Jeg svetter lett. Nå har jeg vært overdosert på thyroid, men jeg tror det har normalisert seg nå, så jeg tror det er noe annet enn thyroid som gjør at jeg svetter. Svettingen er ekstra ille på dårlige dager. Jeg føler meg også litt tungpust av og til. Dette har jeg hatt mer av siden i høst, og har vært et problem tidligere. Svettingen har jeg hatt et års tid.

Og når jeg leser andres erfaringer mht hc, så synes det som om jeg reagerer litt annerledes enn andre. Trenger høyere doser, og klarer likevel ikke kvitte meg med symptomer som svimmelhet. Jeg vet jo at svimmelhet, kortpustethet og svetting er typiske symptomer på for lavt aldosteron.

Jeg forsøker å salte maten ekstra og tar noen klyper salt når jeg husker det. Men er usikker på om det har hatt effekt. Er forresten litt pløsete i ansiktet - særlig på dårlige dager, så væskebalansen min er ikke helt som den skal.

Jeg begynner hos ny lege om ca tre uker. Må få testet aldosteron, det er klart! Noen som har noen andre ideer?

Klem fra Rufus