JA. Det er det virkelig. Det er store forskjeller på prøver hos samme pasient samme dag på prøver som er tatt kl 08 og kl 0830. Det er derfor viktig å få tatt morgenprøve, og at når man begynner å få symptomer som kan tyde på stoffskifteproblem, så oppsøker man lege pånytt igjen etter 4-6 uker dersom symptomene ikke gir seg.

En TSH prøve på 0,76 i november kan være helt anderledes i februar, den kan ha endret seg på bare få uker. Du kan også være i en fase hvor du er i ferd med å utvikle stoffskifte sykdom hvor stoffskifte svinger mellom høyt og lavt en periode. Symptomene mellom høyt og lavt stoffskifte er ikke lett å skille mellom alltid.

Det jeg anbefaler deg nå er å få ny legetime, få tatt alle stoffskifteprøver FT4, FT3. TSH, TRAS, anti TPO.

D vitaminmangel er vel snart å regne som en folkesykdom. Håper du tar "riktig" tilskudd i form av D3 og uten kalsium, og i høye doser. Min D3 verdi var på 23 i fjor sommer. Når jeg målte pånytt i november etter å ha tatt 2000-3000iu daglig var verdien på 80 (37-131). Det vil si midt i refområdet og ikke mye å skryte av etter et halvt år med det som av skolemedisinens verden regnes som høy dose.