Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Hybrid View
-
04-02-11, 12:33 #1
Sv: Myndighetenes kostholdsråd
Tror absolutt at du er inne på noe der. En venninne av meg sa til meg en gang, at jeg ikke burde spise sydfrukter om vinteren, for de kjøler kroppen.Om vinteren hadde de vel i beste fall noen vinterepler på lager, og kanskje noe av det de syltet og saftet sommeren og høsten før. Men hadde de tilgang på fersk ananas, ferske appelsiner, bananer, kiwi, pærer og all den andre søte frukten vi kan få tak i nærmest døgnet rundt nå? Jeg tror ikke det.
Uten at jeg kan henvise til kilder, så synes jeg at det høres logisk ut. Jeg har aldri blitt fristet til å spise pinnekjøtt eller noe sånt på en varm sommerdag heller. Men om vinteren.... yum,yumHypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
04-02-11, 17:16 #2
Jeg tar dette for det det er, nemlig kostholdsråd eller anbefalinger - ikke en fasit som gir det eneste og rette svaret. Jeg trekker fra litt her og legger til litt der
Jeg spiser feks mer karbohydrater når jeg er i aktivitet/mosjonerer enn det jeg gjør når jeg har perioder hvor jeg er omtrent senge/sofaliggende.
Frukt spiser jeg relativt lite av vinterstid, blir noe bær i smoothie og appelsiner. Det frister liksom ikke vinterstid på samme måte som om sommeren. Grønnsaker spiser jeg relativt mye av i og med at jeg er et suppemenneske om vinteren.
Jeg følger noe jeg kaller "80%", dvs jeg spiser meg aldri ordentlig mett eller stappmett. Kun når jeg spiser fårikål at jeg går på en smell
For meg er alt med måte, sammen med lite karbohydrater ved inaktivitet, en god "regel". Avviker jeg fra dette er jeg garantert noen kilo pluss.
-
04-02-11, 17:46 #3
Det er kanskje viktig å huske på at dette er politikk. Det dreier seg om så veldig mye mer enn hva vi skal spise. Det er nasjonale og internasjonale hensyn ift. landbruk, eu og internasjonale samarbeidsavtaler. For ikke å snakke om legemiddelindustriens lobbyføring.
Det er nok å tenke på hvem som står bak mye av den vitenskapelige forskningen og dokumentasjonen rådene er gitt utifra.
Det er politisk svært få som virkelig vil bli kvitt hjerte/karsykdommer, diabetes2, høyt kolesterol, hypotyreose, generelle smertetilstander, fedme osv. Hva skal man da med alle legemidlene som ligger som de 10 mest solgte både i antall og fortjeneste? Hva skal da kanskje en av verdens mest korrupte industrier få milliardoverskudd av?
Dette er 30 - 40 år gamle råd i ny innpakning. Det eneste nye er for Norge sin del en håndfull usaltede nøtter om dagen. Melk var "ute" av rådene for en tid tilbake men var "inne" igjen når de ble publisert. Tja. Tine har vel gjort en god jobb for sine produkter. Værre for Nortura som har fått svin klassifisert som rødt kjøtt.
Dessverre er dette helt uinteressant. Så lenge ferdigmat råder det norke kostholdet (eller vestlige) med tilsetninger, fjerning av fett og fiber og inn med sukker (fruktosesirup) og MSG for at det skal smake og ha lang levetid i hyllene er det helt uinteressant hvor mange gram rødt kjøtt eller fet fisk man bør spise i uken. Kosthold består for de fleste av ferdigmat til hverdag og kanskje "rene gode" råvarer i helgene når man har tid (og råd).
Næringsinnholdet i grønnsaker og frukt synker pga. utarming av jordsmonnet takket være jodsel fra bla. Yara og laksen får så mye vegetabilskt for at omega3 fettsyrene er halvert i fisken på 10-15 år. Hvor mye rene råvarer må man tilslutt spise for å gi kroppen de næringsstoffer den har behov for om man ikke tar tilskudd? Kan bli ett anseelig kaloriinntak uanhengig av om det er karbohydrat, fett eller protein.
Så lenge man ikke våger å ta tyren ved hornene bør man heller la være.
For meg er dette bare mer av det som ikke virker.
H:-)
-
04-02-11, 19:09 #4
Du har nok rett i mye av det du skriver her, rexxy69. Dette er politikk!
Her er en link til jeg fant i sakens anledning, fra Nrk:
- Om fem år er vi like fete som USA
Og her er debatten fra 03.02.2011 på NrK for den som ikke fikk sett den.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
04-02-11, 23:56 #5
Er det egentlig usunt med fett?
"Legen og forfatteren Annika Dahlqvist har vært en aktiv kritiker av de svenske kostrådene i flere år, og får mye av skylden (eller æren) for at salget av blant annet meierismør har gått opp i nabolandet.
Denne uka kom nye norske kostråd, som skal fremme folkehelsa og forebygge kroniske sykdommer.
- Jeg er enig med norske helsemyndigheter i at grønnsaker er bra og at man bør spise mindre sukker. Bortsett fra det, er vi uenige om alt, sier Annika Dahlqvist til NRK.no."
Nettmøte med Annika DahlqvistTil alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
Lignende tråder
-
kostholdsråd ved høyt stoffskifte
Av kamp i forumet Helbred og kostholdSvar: 3Siste melding: 17-12-10, 20:29 -
Linker om kostholdsråd for stoffskifte og jod
Av brits i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 16-04-06, 13:57

Svar med sitat

Bokmerker