Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Threaded View
-
03-02-11, 09:50 #2
Sv: Myndighetenes kostholdsråd
Jeg har gått mer eller mindre frivillig på Fedon-dietten i perioder for omtrent ti år siden, fordi eksen ville ned i vekt - og da får jeg meg ikke til å sitte på andre siden av bordet og gomle pizza og spise fint brød. Jeg jukset selvfølgelig litt utenom, når ingen så meg, men også jeg gikk noe ned i vekt. Så det er ikke tvil om at det virker.
Fruktosen til Fedon kan jeg dy meg for, riktignok. Sukker tror jeg ikke er farlig med måte, så lenge en selv holder i måleskjeen og vet hva en gjør. Det er alt det andre sukkeret som lures opp i ferdigmat som er farlig - for det er jammen ikke lite.
På lang sikt har det ført til at jeg spiser det groveste brødet jeg finner, og masse grønnsaker. Meierismør og helmelk er tingen. De eneste vektproblemene jeg har er vann i kroppen. Og det skyldes at jeg (etter å ha vært mer eller mindre på dietten) merket at alt fyllstoffet vi får fra pasta, ris, hvetemel osv. rett og slett ikke er bra for kroppen, og bare roter til balansen -En skal spise minimalt av det til hverdags, - bare unntatt om en har trent veldig hardt og trenger å få opp lagrene.
Om nordboere må spise annen mat enn de i middelhavslandene - vel - jeg lurer fremdeles på hvilke middelhavsland de snakker om. Det må vel være fattigmannskosten for et par generasjoner siden de kaller middelhavsmat ... Jeg tror mest på å spise alt mulig rart og smake på maten, tygge ordentlig, og KOSE seg med måltidet. Akkurat der svikter det når mange blir påført skyldfølelse for at de ikke lever opp til det magre idealet.
Hyggelig å se at det også er noen andre som ikke kjører fem om dagen med søt frukt. Jeg kan dy meg, og jeg tror faktisk det er kroppen som ikke vil ha for mye av det.
Tran er fint! Ta en ekstra skje! Det trenger vi!
PS: Om en vil ned i vekt så må en selvfølgelig spise litt annerledes enn jeg gjør. Jeg snakker seff ut fra mitt ståsted, bare. Lykke til med prosjektet ditt!
Lignende tråder
-
kostholdsråd ved høyt stoffskifte
Av kamp i forumet Helbred og kostholdSvar: 3Siste melding: 17-12-10, 20:29 -
Linker om kostholdsråd for stoffskifte og jod
Av brits i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 16-04-06, 13:57

Svar med sitat

Bokmerker