Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
29-01-11, 20:12 #1
trenger litt råd her fra dere mer erfarne..
Jeg fikk høyt stoffskifte etter et svangerskap for to år siden. Hadde mange grusomme symptomer en hel sommer og ble henvist til stoffskifte spesialist pga nytt svangerskap. Der gikk jeg hele svangerskapet, det gikk bedre og bedre og når jeg følte meg bra, fikk jeg utstående høyre øye. Det varte i ca to mnd og er bra nå. Tre uker etter svangerskapet ble jeg bedt om å gå til fastlegen og han har vært veldig fornøyd med blodprøvene. Jeg kan ikke så mye om det, men syns det er lit enkelt når legen sier at prøvene er bra og at jeg ikke skal ta Propyltiouracil igjen. Jeg har ikke den indre uroen, svettingen og hjertebanken jeg hadde, men jeg har perioder med "brain fog", ordene stokker seg veldig igjen og jeg har dager hvor jeg klør over hele kroppen. Jeg føler selv at stoffskiftet ikke er helt bra, men hvordan går jeg nå frem?
Hvilke blodprøver skal jeg be legen ta?
Veldig takknemlig for svar.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
29-01-11, 22:11 #2
Sv: trenger litt råd her fra dere mer erfarne..
Av og til er det slik at høyt stoffskifte påfølges av lavt stoffskifte, og da vil symptombildet endre seg og svette, hjertbank og indre uro vil erstattes av frysing, lav puls og mangel på energi og overskudd. Kan du ikke legge ut prøvesvarene dine med referanseområde? Du har krav på å få utskrift av disse av legesekretæren. Lettere å kommentere hva legen skal ta når man ser hva som er tatt;-)
-
31-01-11, 11:50 #3
Det er mulig legen anser dette for å være forbigående høyt stoffskifte i forbindelse med graviditet og derfor anser han/hun at det nå vil roe seg. Det er imidlertid ikke noe jeg ville stolt på, men i høy grad håpet på. Jeg synes du skal følges opp med blodprøver en tid fremover. Hvis ikke Anti-TPO og TRAS er tatt, så få det gjort. Og en stund fremover hadde jeg jevnlig bedt om å få målt Tsh, FT4 og FT3.
-
01-02-11, 09:20 #4
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
01-02-11, 15:41 #5
Den aller vanligste årsaken til lavt stoffskifte er Hashimotos thyreoideitt (betennelse i skjoldbruskkjertelen) - jeg tror så mange som 90 prosent har det som årsak. Og av dem er det igjen 90 prosent som har/får positivt utslag på anti-TPO prøven. Så du skjønner - om det slår ut på anti-TPO for en person så er det sannsynligvis Hashimotos, og da blir det garantert ikke bedre etterhvert. En tidlig dagnose er en stor fordel, da kommer man i gang med medisinen før sykdommen rekker å gjøre unødvendig skade.
-
02-02-11, 11:39 #6
Ok. Tusen takk for svar. det forumet her har fått meg til å føle meg "normal" tross alle merkverdige symptomer. Da bærer det til legen til fredag så får vi se hva han sier.
Lignende tråder
-
Hei, trenger litt hjelp :)
Av mjohank i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 23Siste melding: 21-12-09, 17:39 -
Trenger litt analysehjelp..
Av Kari Trestakk i forumet BlodprøverSvar: 15Siste melding: 12-11-09, 10:00 -
Et par spørsmål til dere erfarne...
Av an i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 27-07-08, 15:27 -
Trenger hjelp fra dere:)
Av Tynn Tråd i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 27-11-06, 19:49 -
Spørsmål til dere erfarne
Av madonna i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 4Siste melding: 26-04-06, 19:32
Svar med sitat

Bokmerker