Jeg datt nok av fordi jeg ikke helt har fått med meg at høyt TSH øker T3, både fordi kjertelen skiller ut forholdsvis mer T3, og fordi konversjonen T4 -> T3 øker.

Maintenance of a normal serum T3 concentration until a relatively late stage in the development of hypothyroidism obviously serves as an appropriate mechanism of the body to counteract the impact of diminishing production of T4. It is accomplished by a preferential thyroidal secretion of T3: the increased secretion of TSH enhances the synthesis of T3 more than that of T4 and stimulates thyroidal 5'-monodeiodination of T4 into T3 (4,5). It explains why sometimes a slightly elevated serum T3 is found in the early stage of development of hypothyroidism. About 80% of the daily production rate of T3 is generated in extrathyroidal tissues via the conversion of T4 into T3. The peripheral tissues also have a defense mechanism against developing hypothyroidism by increasing the overall fractional conversion rate of T4 into T3 (6).

http://www.thyroidmanager.org/Chapter9/9-frame.htm
Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Bare vi nå
1) Får bekreftende oppfølgende studier
2) Finner ut om det også gjelder hhv syntetisk eller naturlig t3 tilsatt direkte i blodbanen ( jeg merker meg at abstracten sier at diffusjon ikke skjer... selv om konvensjon skjer)
3) At ny kunnskap fort penetrerer legestanden

... dessverre er jeg i det pessimistiske hjørnet. Dog bør artikkelen kunne brukes for det den er verd for å få prøvebehandling av den enkelte lege med enten lio eller "andre medikanmenter inneholdende t3".
Jeg tviler på at legestanden lar seg penetrere fort, spesielt ikke mellom ørene.

Ellers dessverre helt enig.