Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Hybrid View
-
27-01-11, 13:28 #1
Sv: Bagsiden af "mestring af sygdom"
Nøøøj, hvor det lyder velkendt. I mit eget privatliv har jeg mistet bedste venner til "mestringen af sygdom". I takt med at de mestrede deres sygdom bedre og bedre - svandt tilsyneladende deres indlevelses-evne og parathed i sammenhænge med, selv små genvordigheder i dagligdagen, som jeg (og andre), deres venner har oplevet. Lige så snart noget krævede at følelserne blev sluppet fri, uanset positivt eller svært - da trak de sygdomsmestrende sig bort fordi - som de sagde - de kunne ikke tåle at følelser stressede dem, og indlevelse i andres liv - ligeså.
Alt skulle efterhånden bestå af enkelt, ukompliceret og let samvær, hvis de mestrende skulle være med og jo længere tid der gik - jo mere af det sociale kontakt venner imellem skulle foregå på de sygdomsmestrendes præmisser. De forventede at blive skånet for alt, der var mindre behageligt eller bare kompliceret i deres venners liv, og på denne måde udhuledes venskaberne snigende, indtil den dag de sygdomsmestrende "måtte erkende", at de var "vokset fra hinanden" og der ikke længere var noget de havde tilfælles. Ikke nok til at kunne kalde sig for venner. Det blev sagt i en mildt bebrejdende tone og ellers en "resigneret accept" af, at vennerne har forandret sig.
Hvis det er sådan at man mestrer sin sygdom, og derved mister "sig selv" til en slags følelsesmæssig "zombie-tilstand" af frygt for den "energi" som følger med at "føle noget" - selv på andres vegne og af medfølelse med andre mennesker - sine venner, da er noget fuldstændig galt og misforstået. For hvis mestringen af sygdom betinges af at den syge skal u-føle selv og fjerne sig fra andre, blot fordi de andre føler noget eller oplever noget, der kun kan forholdes sig til med følelserne uden på kroppen - da er prisen for høj, mener jeg.
Måske burde mestrings-kurser/filosofier tilpasses, så kursisterne ikke mister sig selv i processen.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
Av anitab i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 25-09-11, 15:06 -
Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 22-09-10, 15:29 -
Bagsiden af "mestring af sygdom"
Av Admin i forumet SolskinnshistorierSvar: 2Siste melding: 14-05-10, 09:51 -
"Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
Av Anisa i forumet Andre bøkerSvar: 4Siste melding: 07-03-09, 16:12 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11

Svar med sitat

Bokmerker