Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Ja, medmindre Sofie Hexenberg direkte nævner behandling af binyreinsuficience med fysiologiske doser af hydrocortison, tror jeg, at hendes oplysninger om sammenhæng mellem "cortison" og overvægt, ikke gælder os.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hva tenker dere andre om dette?
    Jeg tror, at Sofie Hexeberg's gennemgang gælder effekten af den almene, medicinske behandling med steroider (i folkemunde er "kortison-tabletter" lig med "steroider") som Prednisolon o.l. i terapeutiske doseringer. Mens "binyre-cortison" hedder hydrocortison og tilføres kroppen i små, fysiologiske doser, der overhovedet ikke kan nå op på det niveau, hvor "cortisons" vægtøgende egenskab aktiveres.

Hvis ens kropsbehåring er ringe, særlig læg, lår, under- og overarme er hårløse eller tyndere end "før" - da er dette et primært tegn på underskud af cortisol og årsagen til vægtøgning bør måske søges andre steder?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg har jo økt midjemålet mitt dette året jeg har brukt kortison, men vekta er ikke høyere enn før jeg startet på thyroid. Uansett er det jo gledelig at et strengt lavkarbokosthold kan gjøre underverker!

Hva tenker dere andre om dette?
    hei Vigdis

Trener du mindre enn før? Muskler er tyngre enn fett, og kan kanskje da forklare hvorfor du veier det samme selv om du føler at du har økt i volum. Og jeg har forstått det slik at du er i overgangsalderen. Da er det vel en del som lettere legger på seg rundt midjen og som finner det vanskeligere å miste disse kiloene. Så det kan være andre faktorer enn kortison og binyrebehandling som spiller inn her. Vet ikke?

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Jeg har nok fått litt økt matlyst av hc, tror jeg. Merker nå som jeg har redusert ettermiddags- og kveldsdosen at jeg er mindre sulten på kvelden. Er ikke bombesikker men jeg tror det. Skal ned til halv dose i løpet av de neste mnd så da skal jeg prøve å legge merke til endringer i apetitt og spisevaner.

Ellers gleder deg meg å høre at det går fremover, Rufus Kjipt med Cerazette, da. Det samme skjedde jo meg. Jeg synes faktisk at pms blir litt mildere hver mnd som går nå, så jeg tror jeg skal overleve uten p-piller.

Vigdis; tror dette med vektøkning og hc er veldig individuelt. Noen kan visst t.o.m gå ned av hc, for ting kommer på plass. Om du ikke har lagt på deg siden du begynte med hc (tross litt "omfordelig av fett"), synes jeg det ikke høres så ille ut.... , selv om jeg har max forståelse for at det er kjipt det med magen.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

BeritM - så du linken i tråden om amalgam? Der sto det om binyretretthet ifm kvikksølvforgiftning. Jeg tenkte på deg - var det ikke så at du ble merkbart mye dårligere etter influensavaksine? Disse inneholder visstnok fremdeles kvikksølv...!!!
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    BeritM - så du linken i tråden om amalgam? Der sto det om binyretretthet ifm kvikksølvforgiftning. Jeg tenkte på deg - var det ikke så at du ble merkbart mye dårligere etter influensavaksine? Disse inneholder visstnok fremdeles kvikksølv...!!!
    Hvilken "influensavaksine" er det snakk om her? Se denne linken for nærmere info om tiomersal i fjorårets vaksine mot svineinfluensa. Den vanlige sesong influensavaksinen er ferdig opptrekt og inneholder ikke tiomersal. Vaksine mot svineinfluensa er blandet i årets sesonginfluensa.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Hvilken "influensavaksine" er det snakk om her? Se denne linken for nærmere info om tiomersal i fjorårets vaksine mot svineinfluensa. Den vanlige sesong influensavaksinen er ferdig opptrekt og inneholder ikke tiomersal. Vaksine mot svineinfluensa er blandet i årets sesonginfluensa.
    Jeg mener - tror jeg husker - at BeritM tok en vaksine på tidligsommeren/seinvåren i fjor (og ble dårligere etter )... I så fall bør det ha vært svineinfluensaen vel?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg mener - tror jeg husker - at BeritM tok en vaksine på tidligsommeren/seinvåren i fjor (og ble dårligere etter )... I så fall bør det ha vært svineinfluensaen vel?
    Jeg tok svineinfluensa vaksine i fjor høst og fikk svineinfluensa tre uker etterpå. Husker ikke hvor jeg leste det nå, men har sett det to steder i alle fall, at influensavaksine kan utløse influensa dersom immunforsvaret er redusert når man tar vaksine. Jeg følte at det gjaldt for meg, men er jo ingenting jeg kan bevise.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Og så mener jeg at influensaviruset blir dyrka fram i kyllingprotein og at det i seg selv gjør at noen blir skikkelig syke med/av influensa, og "kan" /BØR derfor ikke ta den flere ganger!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Og så mener jeg at influensaviruset blir dyrka fram i kyllingprotein og at det i seg selv gjør at noen blir skikkelig syke med/av influensa, og "kan" /BØR derfor ikke ta den flere ganger!
    Det er riktig at influensavaksinen dyrkes frem i befruktede hønseegg. Det betyr bare at de som har alvorlige straksallergiske reaksjoner på egg eller kylling ikke bør ta vaksinen. Det betyr ikke at man kan få influensa av vaksinen.

Men så er det jo slik at alle får et snev av influensa når du vaksineres. Det ligger i vaksineringens natur. Hos noen er denne reaksjonen sterkere enn hos andre.

Berit: Du sier at du fikk svineinfluensa 3 uker etter vaksinen. Dette er selvsagt fullt mulig. Vaksine gir ingen 100% garanti mot at du ikke får sykdommen. Det vi med sikkerhet vet er at du da får en mildere variant av svineinfluensa enn du ellers ville ha fått.

Da regner jeg med at du fikk påvist svineinfluensa via prøvetaking i nesen (en nasopharynxprøve) og ikke via en blodprøve. Grunnen til at jeg spør er at en blodprøve kan testes potitiv pga vaksinen (altså en falskt potitiv prøve). Det vil si at blodprøvesvaret viser at du er vaksinert, ikke at du har svineinfluensa.

De som kanskje ikke kan ta vaksine pga av lavt immunforsvar er folk som feks har HIV, er hjertetransplantert og bruker immunsupprimerende medikamenter. Her vurderes også fordelene opp mot ulempene fordi konsekvensen av smitte og faren for smitte er så stor hos disse pasientene. Det er derfor alle andre som har helse til det oppfordres til å la seg vaksinere, slik at smittepresset på disse pasientene blir laver. Altså ikke bare for å beskytte individet som blir vaksinert.

Husk å tenke over at flere tilfeldigheter samtidig kan gjøre at vaksinen blir "synderen", men det er ikke nødvendigvis sannheten.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Hei

Jeg er litt forvirret for tida fordi jeg har blitt i dårligere form. Er snakk om de siste to ukene. Den første uka var det mens, så da kan det være synderen, men har vært merkbart dårligere siste uke også. Tenkte først at det var symptomer fra binyrene igjen, har mer hjerteklapp, stressfølelse, hevelser i ansiktet, prikking i fingre, svie i øynene (ikke tørre øyne), mer sliten etc.

Jeg har ikke gjort noen endringer i kosttilskudd eller medisiner. Har heller ikke utsatt meg for spesielt stress.

Så har jeg i det siste tenkt at jeg kanskje er litt overdosert på Thyroid. Jeg er så dårlig til å kjenne på kroppen. Symptomene på hypo og hyper er så like for meg. Blir bare forvirret.

Startet nyåret med en ordentlig opptur, mer energi, bedre utseende etc. Så kom nedturen.

Binyrene mine hadde kommet seg i løpet av senhøsten og jeg kunne da gå litt ned i dose på hc. Teorien min nå er at jeg trenger mindre Thyroid. Sist jeg endret dosen var i starten av desember, da gikk jeg ned skarve 10 mg.

Så de siste to dagene har jeg tatt ca 1/2 grain mindre. Gått ned fra 240 til 215 mg. Merker ingen forskjell ennå. Men føler på usikkerheten: kanskje er jeg ikke overdosert i det hele tatt? Og om jeg er det, er kanskje å gå ned et halvt grain for mye? Bør jeg legge på litt igjen?

Men jeg får vel snart se hvordan kroppen reagerer. Regner med et salgs svar i løpet av de nærmeste dagene. Når jeg har gjort endringer før, har det som regel vært med et kvart grain, men tok i litt mer nå. En stund siden jeg har vært til legen. Men dro og tok blodprøver i går da jeg endret dosen.

Merker ikke noe forskjell på pulsen (men har ikke målt systematisk i det siste). Det jeg vet fra i fjor da jeg prøvde både og være over- og underdosert, var at symptomene er ganske like- men at det helt klart føles bedre å være overdosert enn underdosert!

Har ligget på høyere dose hc de siste ukene. Enkelte ganger har hc hjulpet, andre ganger har det ikke det....

Nei, er bare veldig usikker for tida....

Side 57 av 96 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596 Siste

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn