Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
Threaded View
-
22-01-11, 09:56 #15
Sv: Alt dere kan?
Ja, for du skyter på et mål som beveger seg - i feil retning, med stadig lavere egenproduksjon av hormoner.
Jeg regner med at legen din er temmelig blank, så det du kan gjøre er å ta fram pakningsvedlegget til medisinen. Der står det sannsynligvis noe om at vedlikeholdsdosen er 1,6 eller 1,7µg pr. kilo kroppsvekt. Bare å regne ut. Tallet sier noe om hvor dosen skal være når kjertelen ikke lenger produserer nevneverdig.
Den dosen du tar nå tilsvarer 91,7µg, og en kroppsvekt på 54 - 57 kg.
Dette er nota bene bare en tommelfingerregel, og det kan være variasjoner. Jeg har en venninne som tar 100µg + 150µg hver tredje dag etter å ha fjernet kjertelen da hun var ung, og hun veier bestemt ikke så mye som 70 kg ... Så det er noen som må opp i 2µg pr. kg kroppsvekt.
Jokeren oppi dette er hvor mye kjertelen din ennå produserer. Det er umulig å finne ut ved hjelp av prøver. Så du må bare forsøke deg fram. Prøv å øke med 12,5µg hver fjerde uke. Ta prøve om morgenen den dagen du øker, ta tablettene etter prøven (for all del ikke før, det påvirker verdiene). Du skal da se en gradvis økning i T4, og at TSH synker. Ikke la deg skremme om T4 blir relativt høyt og TSH blir lavt, det er ganske vanlig.
Den mest interessante prøven er den du tar når du føler deg vel uten å bli oppskrudd. Da har du et labtall for T4 som kan være behandlingsmålet ditt.
Når du kjenner at du nærmer deg kan det være lurt å la det gå litt lenger tid mellom økningene, og eventuelt øke i enda mindre steg, så har du en forsikring mot at det tipper over.
Lignende tråder
-
Da har jeg hatt en Biopsi
Av Trude i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuterSvar: 18Siste melding: 24-04-12, 22:47 -
Jeg har hatt hypothyreose i 20 år
Av Blondie i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 03-07-10, 12:30 -
Har hatt hypo / Hashimoto's siden 2007
Av Caroline i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 16Siste melding: 23-05-10, 10:45 -
Jeg har hatt hypothyreose i vel 10 år.
Av Fanteri i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 02-11-09, 16:11 -
Jeg er 27 år og har hatt hypothyreose i ca. 15-17 år.
Av Lillejenta i forumet Lavt stoffskifteSvar: 77Siste melding: 17-11-08, 13:47

Svar med sitat
Bokmerker