Viser søkeresultater 1 til 10 av 954

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Fra Dr. Sofie Hexeberg: Frisk med lavkarbo:

Årsaker til fedme side 33:
    ....... En vanlig årsak til overvekt og fedme er ulike syntetiske legemidler. Eksempler på slike er kortison og medikamneter som brukes mot epilepsi og psykiske lidelser. det er ikke helt klarlagt hvordan disse legemidlene virker når det gjelder fedme, men etter min erfaring klarer pasienter som bruker legemidler mot epilepsi og psykiske lidelser, å redusere vekten på et strengt lavkarbokosthold.

Mange har opplevd at de går opp 20-30 kilo på kort tid når de bruker kortisontabletter. Det er fordi kortisonet øker blodsukkeret ved å brte ned proteiner. Dermed øker insulinnivået, noe som stimulerer fettlagringen og hemmer fettforbrenningen. Vektreduksjon under pågående kortisonbehandling går derfor gjerne saktere enn ellers.

Kortisol side 207:
    .....Hvis du er stresset er du mer utsatt for infeksjoner enn når du er psykisk avslappet, fordi det økte kortisolnivået hemme rimmunforsvaret. Ved kronisk stress får man et kronisk forhøyet kortisolnivå som fører til at man får økt fett på magen og i nakken, og noen får mer kroppshår. dette skjer fordi kortisol bryter ned kroppsprotein, inkludert bindevev, og omdanner det til glykose. På grunn av nedbrytningen av protein kan høyt kortisolnivå føre til strekkmerker, selv hos menn. Sitat slutt

Dette at man legger på seg, gjelder det også ved lave kortisolverdier? Kortison gis jo ved mange forskjellige lidelser. Jeg ville kanskje tenke meg en vektøkning på 20-30 kilo dersom kortisolet var på normalnivå og du fikk kortison? Jeg har jo økt midjemålet mitt dette året jeg har brukt kortison, men vekta er ikke høyere enn før jeg startet på thyroid. Uansett er det jo gledelig at et strengt lavkarbokosthold kan gjøre underverker!

Hva tenker dere andre om dette?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Ja, medmindre Sofie Hexenberg direkte nævner behandling af binyreinsuficience med fysiologiske doser af hydrocortison, tror jeg, at hendes oplysninger om sammenhæng mellem "cortison" og overvægt, ikke gælder os.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg tror, at Sofie Hexeberg's gennemgang gælder effekten af den almene, medicinske behandling med steroider (i folkemunde er "kortison-tabletter" lig med "steroider") som Prednisolon o.l. i terapeutiske doseringer. Mens "binyre-cortison" hedder hydrocortison og tilføres kroppen i små, fysiologiske doser, der overhovedet ikke kan nå op på det niveau, hvor "cortisons" vægtøgende egenskab aktiveres.

Hvis ens kropsbehåring er ringe, særlig læg, lår, under- og overarme er hårløse eller tyndere end "før" - da er dette et primært tegn på underskud af cortisol og årsagen til vægtøgning bør måske søges andre steder?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg har jo økt midjemålet mitt dette året jeg har brukt kortison, men vekta er ikke høyere enn før jeg startet på thyroid. Uansett er det jo gledelig at et strengt lavkarbokosthold kan gjøre underverker!

hei Vigdis

Trener du mindre enn før? Muskler er tyngre enn fett, og kan kanskje da forklare hvorfor du veier det samme selv om du føler at du har økt i volum. Og jeg har forstått det slik at du er i overgangsalderen. Da er det vel en del som lettere legger på seg rundt midjen og som finner det vanskeligere å miste disse kiloene. Så det kan være andre faktorer enn kortison og binyrebehandling som spiller inn her. Vet ikke?

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Jeg har nok fått litt økt matlyst av hc, tror jeg. Merker nå som jeg har redusert ettermiddags- og kveldsdosen at jeg er mindre sulten på kvelden. Er ikke bombesikker men jeg tror det. Skal ned til halv dose i løpet av de neste mnd så da skal jeg prøve å legge merke til endringer i apetitt og spisevaner.

Ellers gleder deg meg å høre at det går fremover, Rufus Kjipt med Cerazette, da. Det samme skjedde jo meg. Jeg synes faktisk at pms blir litt mildere hver mnd som går nå, så jeg tror jeg skal overleve uten p-piller.

Vigdis; tror dette med vektøkning og hc er veldig individuelt. Noen kan visst t.o.m gå ned av hc, for ting kommer på plass. Om du ikke har lagt på deg siden du begynte med hc (tross litt "omfordelig av fett"), synes jeg det ikke høres så ille ut.... , selv om jeg har max forståelse for at det er kjipt det med magen.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

BeritM - så du linken i tråden om amalgam? Der sto det om binyretretthet ifm kvikksølvforgiftning. Jeg tenkte på deg - var det ikke så at du ble merkbart mye dårligere etter influensavaksine? Disse inneholder visstnok fremdeles kvikksølv...!!!
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    BeritM - så du linken i tråden om amalgam? Der sto det om binyretretthet ifm kvikksølvforgiftning. Jeg tenkte på deg - var det ikke så at du ble merkbart mye dårligere etter influensavaksine? Disse inneholder visstnok fremdeles kvikksølv...!!!
    Hvilken "influensavaksine" er det snakk om her? Se denne linken for nærmere info om tiomersal i fjorårets vaksine mot svineinfluensa. Den vanlige sesong influensavaksinen er ferdig opptrekt og inneholder ikke tiomersal. Vaksine mot svineinfluensa er blandet i årets sesonginfluensa.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Hvilken "influensavaksine" er det snakk om her? Se denne linken for nærmere info om tiomersal i fjorårets vaksine mot svineinfluensa. Den vanlige sesong influensavaksinen er ferdig opptrekt og inneholder ikke tiomersal. Vaksine mot svineinfluensa er blandet i årets sesonginfluensa.
    Jeg mener - tror jeg husker - at BeritM tok en vaksine på tidligsommeren/seinvåren i fjor (og ble dårligere etter )... I så fall bør det ha vært svineinfluensaen vel?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg mener - tror jeg husker - at BeritM tok en vaksine på tidligsommeren/seinvåren i fjor (og ble dårligere etter )... I så fall bør det ha vært svineinfluensaen vel?
    Jeg tok svineinfluensa vaksine i fjor høst og fikk svineinfluensa tre uker etterpå. Husker ikke hvor jeg leste det nå, men har sett det to steder i alle fall, at influensavaksine kan utløse influensa dersom immunforsvaret er redusert når man tar vaksine. Jeg følte at det gjaldt for meg, men er jo ingenting jeg kan bevise.

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn