Viser søkeresultater 41 til 46 av 46
-
01-11-10, 16:14 #41
Sv: Argh, blir så provosert!
Jeg er ihvertfall helt sikker på at vekta kom da jeg ble syk av hypothyreose. La på meg 20 kg på 6 måneder, mistet hår, gikk ikke ned i vekt på slankekurs (skulle sett det blikket jeg fikk når jeg gikk på vekta på det kurset: "HUN har ikke fulgt dietten"-blikket) orket ikke trene mm.
Så vi får ikke overvekt pga hypothyreose og vi har ikke hypothyreose dersom vi ikke er overvektig....vi skal altså forholde oss til så mange rare holdninger fra de som liksom skal hjelpe oss...
-
01-11-10, 16:52 #42
Sv: Argh, blir så provosert!
Jeg har tilbragt mesteparten av livet som slank - til tider mager: så å si alle i min store slekt er slanke - magre!!!
Endte opp med 15-20 kg mer enn jeg har vært vant til - har etter oppstart på erfa mistet ca 8 kg.
Aldri vært flink med kosthold - og ikke til å trene heller. Eneste forskjell fra før til nå er erfa og kosttilskudd.
Når allslags eksperter uttaler seg så uttaler de seg ikke utifra udokumenterte "kasus" som flere av medlemmene her inne.
Det er noe som heter at det er Seierherrene som skriver historien:
i så måte er det vel liten tvil om at det er Syntetindustrien (også kalt Legemiddelindustrien) som "eier" sannheten her
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
04-11-10, 10:17 #43
Sv: Ernæringsstudent med hypothyreose
Sonja: Det er så trist at vi som gruppe med hypothyreose ikke blir tatt seriøst, verken med behandling eller forståelse (da tenker jeg på at altfor mange leger kun ser på blodprøvesvar og mener at vi skal gjøre ditten og datten) :S Det er også trist å se at dem innenfor ernæringsfaget også mener at så lenge man blir medisinert, så er alt ok! Men det er jo ikke tilfelle! Selv ønsker jeg å holde på med foredrag, og da ikke glatt unngå temaer som er vanskelige, slik mange gjør.
Selv var jeg på årskontroll for en annen kronisk sykdom, og der ble jeg gransket opp og ned, og spurt ut om hvor mye jeg trenger, kostholdet mitt osv. Da jeg kom hjem var jeg helt knekt psykisk - følte at, på bakgrunn av tidligere erfaringer, helsepersonell ser på meg og tenker at hun er tjukk og lat.. Noen år før jeg ble diagnostisert med hypothyreose, var jeg så tynn at foreldrene mine var bekymra. Siden jeg begynte å legge på meg har jeg aldri vært tynn som jeg var for maaaaange år siden, heller mer motsatt - og jeg prøver mitt beste for å være fornøyd med meg selv, men det er ikke lett når man til stadighet blir kritisert.
Blondie: Må si at jeg har opplevd akkurat de samme tingene! Det skjedde i går også.. (se svar til Sonja), og da jeg kom hjem gråt jeg litt for jeg føler meg så verdiløs, om man kan si det slik. Selv vet jeg ikke lengre hva jeg kan gjøre. Jeg går på lavkarbo, men vekta er akkurat samme sted som før. Av og til må jeg le også - det hele er tragikomisk.
RosaElefant
RosaElefant
...
-
17-01-11, 13:18 #44
Sv: Time på Aker i Oslo - endokrinologisk avd.
Sjekk denne, som er ganske ny: http://www.sciencedaily.com/releases...0315230910.htm
The study found that patients with very high (>4.0mU/l) or suppressed (≤0.03mU/l) TSH levels more frequently suffered from heart disease, abnormal heartbeat patterns and bone fractures compared to patients whose TSH levels are in the normal range (0.4-4.0 mU/l). Patients who had a slightly low TSH level (0.04-0.4mU/l) did not have an increased risk of contracting any of these conditions.
These results show for the first time that it may be safe for patients taking long-term thyroxine replacement therapy to have a low but not suppressed TSH level. These patients do not show an increased risk of suffering from heart disease, bone fractures or abnormal heartbeat patterns. This means that patients may be able to take slightly higher doses of thyroxine than are currently recommended without having an adverse effect on their health.
Researcher Dr Graham Leese, a Consultant at NHS Tayside and Honorary Reader in Diabetes and Endocrinology at the University of Dundee, said:
"This is the first population-based study to show that having slightly lower TSH levels when taking thyroxine replacement is not detrimental to health. We found that having high or suppressed levels of TSH did lead to a higher risk of heart disease and bone fractures and so it is important that we continue to monitor TSH levels carefully to ensure that neither of these situations happen.
"Prescribing thyroid hormone replacement therapy is a careful balancing act as doctors need to ensure that the levels of a number of hormones all remain with the normal range after treatment. Our findings mean that it may be safe for patients with hypothyroidism to take marginally higher doses of thyroxine than are currently recommended. However careful monitoring of these patients would still required. We now need other studies to confirm our findings before any changes are made to routine clinical care."
Eller kort sagt, studien finner ikke at det er noen risiko ned til 0,04 på TSH, men resultatene vil ikke bli anvendt i vanlig praksis før det er gjort nye, uavhengige undersøkelser som viser det samme. I mellomtida skal vi kanskje sitte og hekle eller noe, mens vi venter på å få justere opp ...
Produsentene antyder 1,6-1,7µg pr. kilo kroppsvekt som vedlikeholdsdose (tilsvarer 94 kg/88 kg på 150µg), men behovet hos den enkelte kan variere mye. Nå aner ikke jeg hvor mye du veier, men du har vel kalkulator. Dette er bare et utgangspunkt, altså.
Jeg skal forøvrig ikke ha sagt noe om det er trygt/ikke trygt å ha TSH fra 0,03 ned til umålbart. Det kan godt tenkes at de som må gå så høyt opp i medisindose har andre tilstander, for eksempel. Dette vet vi rett og slett for lite om.
Og du bør få sjekket T3, uansett.
-
18-01-11, 21:15 #45
Sv: Time på Aker i Oslo - endokrinologisk avd.
De giver altså ikke op, disse forskere, hva`?
Jeg kan altså ikke forstå, Jerene - at forhenværende (skjoldbruskkirtel)kræft-patienter, der netop skal leve med fuldstændig undertrykt (hvis korrekt behandlede) TSH ikke udvikler (flere end andre mennesker) hjertesygdomme, kredsløbssygdomme, osteoporose og alle de andre apokalypseplager lægerne plejer skræmme patienterne til at gå på mindre medicindoser end de har godt af. Tværtimod, mener jeg efter at have fulgt med på dette og andre fora (i udlandet), at dem med primær hypothyreose, der havde supressed TSH som følge af behandling med høje T4-doser, var også (overvejende) dem, der havde det bedst, mens flertallet af dem, der havde TSH allerede over 1, de havde det "blandet" eller direkte skidt.
TSH er kun i spil såfremt kroppen har brug for mere T-homoner end den har til rådighed, og enhver stigning i TSH "kalder" netop på flere hormoner. Ikke at "lytte" til dette "kald" betyder at kroppen slider med at fungere på alt for lidt "energi" og det har store langtids konsekvenser, også for det øvrige helbred - meget værre og meget mere virkelige end lægernes fantasier om effekten af et supressed TSH.
(Rosaelefant - sorry for off topic)• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
19-01-11, 06:06 #46
Sv: Ernæringsstudent med hypothyreose
Rosa: nå skal jeg ikke uttale meg om blodprøvene dine, men med tanke på kosthold er det kun èn ting jeg har funnet ut som faktisk hjelper mot insulinresistens (og nå kommer all opplæring du har fått på skolen til å begynne å sparke og gråte som en femåring snart, så hold deg fast!) - periodisk faste. Alle de gamle idiot-teoriene om nedsatt forbrenning om man spiser sjeldnere osv er motbevist for lengst, selv om det ikke har kommet inn i skolen enda. Søk på "intermittent fasting" og se på en av formene som 15-9 (eller som damer ofte trenger (og jeg, som har lav forbrenning) 19-5). I 15-9 (eller 18-6 eller hva annet som måtte tilsammen bli 24) har man 15 timer med faste og så 9 timer der man kan spise normalt. Da kan man også spise et skikkelig måltid når man først er i gang, noe jeg setter pris på. Det finnes en god bok om emnet som heter "eat stop eat", men den beskriver EODF (every other day fasting - spise normalt annenhver dag), men det er ikke hensiktsmessig - i hvert fall ikke for de som trener. En av grunnene er at kroppen begynner å metabolisere intramuskulære triglyserider rundt 16. time.
Og før du skriker i protest - folk har fastet i en uke i strekk uten nevneverdige endringer i forbrenning. Herr Leptin kommer til å gå til frontalangrep på deg om du gjør det, men det er ikke helseskadelig ;)
P.S. Og, ja - intermittent fasting passer kjempebra med lav-karbo, og det er deilig å slippe å spise så ofte for oss som blir søvnige av det...
Lignende tråder
-
Ernæringsstudent med hypothyreose søker informasjon og støtte(:
Av rosaelefant i forumet Helbred og kostholdSvar: 15Siste melding: 26-10-10, 12:24
Svar med sitat

Bokmerker