Rosa: nå skal jeg ikke uttale meg om blodprøvene dine, men med tanke på kosthold er det kun èn ting jeg har funnet ut som faktisk hjelper mot insulinresistens (og nå kommer all opplæring du har fått på skolen til å begynne å sparke og gråte som en femåring snart, så hold deg fast!) - periodisk faste. Alle de gamle idiot-teoriene om nedsatt forbrenning om man spiser sjeldnere osv er motbevist for lengst, selv om det ikke har kommet inn i skolen enda. Søk på "intermittent fasting" og se på en av formene som 15-9 (eller som damer ofte trenger (og jeg, som har lav forbrenning) 19-5). I 15-9 (eller 18-6 eller hva annet som måtte tilsammen bli 24) har man 15 timer med faste og så 9 timer der man kan spise normalt. Da kan man også spise et skikkelig måltid når man først er i gang, noe jeg setter pris på. Det finnes en god bok om emnet som heter "eat stop eat", men den beskriver EODF (every other day fasting - spise normalt annenhver dag), men det er ikke hensiktsmessig - i hvert fall ikke for de som trener. En av grunnene er at kroppen begynner å metabolisere intramuskulære triglyserider rundt 16. time.

Og før du skriker i protest - folk har fastet i en uke i strekk uten nevneverdige endringer i forbrenning. Herr Leptin kommer til å gå til frontalangrep på deg om du gjør det, men det er ikke helseskadelig ;)

P.S. Og, ja - intermittent fasting passer kjempebra med lav-karbo, og det er deilig å slippe å spise så ofte for oss som blir søvnige av det...