Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Hybrid View
-
17-01-11, 11:35 #1
Sv: Følgebrev til rekvisisjon - synspunkter?
Takk for tips.
Jeg spiser som regel alltid 1g vit c om dagen, og siden jeg spiser lav-karbo (og dermed har mindre væskeretensjon) prøver jeg å få i meg en pose (sånn liten pose, altså) med salt om dagen. Det gjør ingen forskjell :S
Jeg holder på å lese hele binyreforumet nå, forresten. Er det eneste jeg har orket å gjøre på jobben
-
17-01-11, 12:13 #2
Jeg tror ikke det er taktisk lurt å sende det brevet.
Som tidligere sagt er ikke binyretretthet noen anerkjent diagnose. Det du realistisk kan håpe på er å komme i gang med behandling for hypotyreosen og evt andre ting som legen faktisk vil behandle for. Binyrer kan du jo nevne, men ikke si for mye. Det er veldig lett å havne i hypokonderfella - når legen får inntrykk av at du er FOR opptatt av alt mulig rart som kan feile deg.
Hvis du sender et brev med sitater fra internett, spesielt noe som tyder på alternative kilder, kan du risikere å få legen mot deg bare av den grunn, og kaste bort mye dyrebar tid på "krangel" som ikke fremmer den behandlingen du tross alt kan få der.
Det minste du bør få ut av den timen er en blåstemplet diagnose på hypotyreose, og en resept på Levaxin, evt. andre medisiner. Da er du et stykke på vei bort fra der du er nå. Så får tiden vise hvor mye du får ut av den behandlingen. Om ikke det fungerer får du bare innstille deg på å oppsøke andre leger som er mer villig til å tenke på siden av det oppleste. Da kan du ta fram det brevet igjen. Akkurat nå er det feil addresat.
-
17-01-11, 12:43 #3
Jerene,
Godt poeng. Kanskje jeg bare skal ta med en liste baklommen i tilfelle han spør om hvilke spesifike ting som plager meg.
Ellers vet jeg at T4-verdiene mine ikke er så ille, men T3 er nesten fraværende...Tyroxin hjelper ikke i det hele tatt, så må ha liotyronin. Derfor jeg håper å kunne bli behandlet for binyreproblemer - ser ut som om det er det som er problemet.
-
17-01-11, 13:59 #4
Jeg vil ikke mene så mye om binyrer, for det har jeg ikke "forsket" så mye på. Men om T4 er høyt og T3 fraværende så skal det være litt rart om du ikke får liothyronin. Ta det veldig med ro i starten når du mistenker at det er binyreproblemer i tillegg til hypotyreosen, ikke bare sleng nedpå 20µg sånn uten videre.
-
17-01-11, 16:21 #5
Vurdert spyttprøver?
Disse bestiller du uavhengig av lege...Scanlab.com-
Cortisol og DHEA...her kan du få full hormonstatus også....med tanke på evnt.testosteron!
Koster en 3-4000 kr.
Skulle det vise seg at disse kommer ut positive(dårlige), er det hjelp å få via nettet!!Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
17-01-11, 17:58 #6
Nei, vi har dessverre ikke et offentlig helsevesen som fungerer for folk som lever i gråsoner av diagnoser... Men mangler du t3 mangler du jo noe vesentlig ift stoffskiftet ditt! Har ikke syntetiske medisiner gitt deg god effekt kan du jo også prøve å få tak i thyroider (f.eks erfa thyroid) i stedenfor. Mange responderer mye bedre disse hormonene som som er hentet fra gris.
Inneholder t3 og t4. Håper du finner ut av det!!
-
19-01-11, 04:19 #7
Oj - jeg så faktisk ikke at jeg hadde fått flere svar. Er ikke meningen å ignorere noe :S
@Gunnda: Håpet er jo å få de prøvene av endokrinologen, for å slippe den utgiften. Det er mulig å få rekvisisjon for det også, er det ikke? 3000 her og 3000 der, liksom ;)
@Jeanett: Nja...med tanke på morgentempen min i dag (34,7 og 34,4) så tviler jeg på at jeg er i noen gråsone. Testosteron-prøven er nok i gråsonen, men siden jeg allerede er behandlet så er det nok ikke noe problem. Og - skulle det være et problem vet jeg om nok av proffe kalkuner til at jeg skal kunne klare å komme til endoen andre gang med helt ville blodprøver
Jeg kommer uansett til å spørre om Erfa eller Armour, siden syntetisk ikke ga meg særlig hjelp. T4 er ikke så ille, og det er ikke tsh heller. Jeg bare konverterer ikke, og det virker ikke som om jeg tar opp det jeg har tatt som T3 :S
-
19-01-11, 17:04 #8
-
19-01-11, 17:10 #9
Lignende tråder
-
Kan en endokrinolog
Av janike i forumet EndokrinologerSvar: 17Siste melding: 20-09-07, 21:15 -
Fikk tilsendt en rekvisisjon fra legen på blodprøver...
Av Godis i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 23-09-06, 17:25 -
Jeg har vært hos endokrinolog i dag!
Av liten i forumet EndokrinologerSvar: 33Siste melding: 02-07-06, 06:45 -
Endokrinolog på Aker
Av elin* i forumet EndokrinologerSvar: 1Siste melding: 29-09-05, 17:28 -
Har vært hos endokrinolog
Av mona? i forumet EndokrinologerSvar: 18Siste melding: 11-09-05, 12:17

Svar med sitat
Andrè Bjerke.

Bokmerker