tiwas: nesten ingen leger i Norge behandler binyretretthet. Unntaket er endel ikke-konvensjonelle leger. Men selv der er det flere som ikke nødvendigvis gir deg hormoner for å behandle binyrene. Jeg er redd det å gå til endokrinolog ikke vil hjelpe deg. Noen engelske eller amerikanske endoer har laget et skrift om at binyreproblemer ikke finnes. Det ligger ett eller annet sted på nett. Og er nok ganske symptomatisk for hvordan de tenker. Har du ikke Addison er det ikke noe galt med binyrene.

Sannsynligvis vil endoen ta en blodprøve av deg, han jeg var hos gjorde det. Deretter fikk jeg vite at binyrene var kjempefine. Det var de ikke. jeg ramlet sammet ett halvt år etter at jeg var hos endo. Spyttprøvene viste at jeg hadde veldig lave kortisol- og DHEA verdier.

Hva gjør du om du ikke får hjelp hos endo, eller ikke får komme til der? Det kan være lurt å ha en annen strategi også. De ikke-konvensjonelle legene kan ha sine sider de også. Men jeg tror, utfra at du er såpass sikker på at problemene dine er hormonelle, at var jeg deg, ville jeg tatt kontakt med en såkalt alternativ lege. Jeg tror du kan få bedre hjelp der. Mange er fornøyd med en lege på Heggeli Helhetsklinikk med initialer DS. Jeg har kun hatt en time, synes det er spinkelt å uttale meg masse om legen etter det.

Lykke til!