Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Det er faktisk en sandhed med modifikationer, Jerene I tråden Atrofi af skjoldbruskkirtlen pga. thyroid-mediciner? "skændes" jeg med en anden om netop denne påstand. Hvis du gider læse tråden, læg mærke til mine kildehenvisninger omfattende fortrinsvis cases medicineret med syntetisk thyroxin, i visse tilfælde i kombination med Liothyronin. Desuden kender jeg og kender til tilfælde hvor "døde" skjoldbruskkirtler fik nyt liv igen på Thyroid-mediciner. Bl.a. sidste UL af halsen sidste år har påvist at min rest-kirtel lever igen efter at have været stendød i ca. 20 år, og bidrager til mit gode FT4 på ca. 30 sammen med (kun) 2-2½ grain Thyroid dagligt.

Så alt håb er ikke ude, fordi man medicineres med Levaxin eller Thyroid, medmindre kirtlen ødelægges af af antistoffer (dem har jeg aldrig haft), men så er det jo en anden årsagssammenhæng end effekten af medicinering.

Jeg får bare utdanne meg videre, skjønner jeg. Takk for linken, det skal bli interessant å se på modifikasjonene.

PS: Nå har jeg tittet litt på linken, har ikke rukket å lese alt. Men det jeg mente var altså ikke at kjertelen atrofierer/skrumper inn - bare at man etterhvert kan nå til et punkt hvor kjertelen ikke bidrar med nevneverdig hormon lenger - selv om den egentlig er i stand til å produsere mer.