Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Tråd: Skal man le eller gråte
Threaded View
-
13-01-11, 18:20 #10
Sv: Skal man le eller gråte
Jeg blir også veldig sliten av andre mennesker når jeg er lavt. Det tror jeg er ganske vanlig, flere andre her har nevnt det.
Jeg har opplevd at medisinen liksom mister virkningen etterhvert, og at jeg må opp i dose. 50µg satt som et skudd i starten, men etter et par måneder måtte jeg opp, og opp igjen. Jeg vil tro at du har noe av det samme.
Jeg kan tenke meg at det var to hovedårsaker til at jeg fikk disse "trappetrinnene". Den ene var at jeg økte aktiviteten og dermed gikk også behovet for hormoner (= høyere stoffskifte) opp, for å holde tritt med aktiviteten. Men samtidig ble kjertelens produksjon redusert fordi jeg tok medisiner. Altså ble kjertelen skrudd ned langsomt samtidig som jeg trengte mer hormon - og jeg kom i etterhvert underskudd. Mer medisin virket en stund, og så begynte det forfra. Til slutt kommer jeg vel til et platå der hvor kjertelen mer eller mindre er sjaltet ut. Da kommer det meste eller alt av hormoner fra tablettene.
Problemet er at man er nødt til å ha et høyt nivå av T4 i blodet når man går på Levaxin, høyere enn det som er normalt hvis man er frisk og ikke trenger medisin. Det høye nivået tolker hjernen som at kjertelen overproduserer, og så får kjertelen beskjed om å redusere (eller rettere sagt, den får mindre stimulans til å produsere - det ser en på at TSH synker). Det er ikke mer mystisk enn det, tror jeg, uten at jeg skal late som jeg er noen ekspert.
PS: Jeg får nok noen flere dr***dager framover, men det var da godt med i hvertfall en halv god dag. Det er lys i tunnellen.
Lignende tråder
-
Du Skal Være Tro
Av Hansen i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 2Siste melding: 16-07-10, 17:09 -
Dårligt stofskifte eller ej - Euthyrox eller ej?
Av hannemiriam i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 12Siste melding: 08-04-10, 16:05 -
Når skal vi ta pillene?
Av Vigdis i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 4Siste melding: 02-02-10, 09:09 -
Armour eller levaxin, eller begge deler?
Av trude.lutt i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 4Siste melding: 12-11-07, 19:37 -
Skal vi engasjere oss...?
Av pling i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 35Siste melding: 05-04-07, 21:04

Svar med sitat
Bokmerker