Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Kypros
    Alder
    62
    Meldinger
    10

Standard Har hatt Hashimoto's i 3-4 år nå

Jeg kjenner avmaktsfølelsen kommer krypende når jeg ser alt dere kan om sykdommen vår. Har hatt dette i 3-4 år nå, de første årene slet jeg for å finne dosering/lege som hadde peiling - som de fleste. Akkurat nå er jeg sååå trett... håret faller av - neglene ser ut til å vokse. Slike ting jeg ser på. Tar min dose Levaxin hver morgen, bør kanskje få målt nivåene igjen. Det er så stress å drive dette på egenhånd! Akkurat nå bor jeg på Kypros, har en dyktig (tror ikke hun har peiling på stoffskifte) ung Hollands lege. Må liksom forklare å forstå alt dette selv - og det orker jeg nesten ikke tanken på.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Alt dere kan?

Vil det hjælpe hvis jeg siger at vi alle har været der, hvor du er nu?
    Sitat Opprinnelig skrevet av martha64 Vis post
    Tar min dose Levaxin hver morgen, bør kanskje få målt nivåene igjen.
    Hvad med at tage din Levaxin til natten, mindst 1 time efter sidste måltid mad? Hold det i 4-5 uger og se hvordan du har det undervejs og bagefter. Det er ikke utænkeligt, at du bliver positivt overrasket (forudsat at din Levaxin-dosis er høj nok). Der findes mange, der ikke havde god virkning af Levaxin om morgenen, men det ændrede sig da de gik over til at tage Levaxin om aftenen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Alt dere kan?

Avmakt er tungt... men for å komme med en floskel "kunnskap er makt". Når du kan noe om sykdommen kan du sette fingeren på hvor behandlingen svikter og argumentere for å få en behandling som gjør deg bedre.

De fleste leger kan som du sier ikke så mye. Og de har mange sykdommer som de kan "litt" om. Du kan lære mye om din sykdom - og trenger ikke å lære om de andre.

Jeg synes du høres underdosert ut, så en blodprøve er første skritt på veien. Dét klarer du!

Lykke til!
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Kypros
    Alder
    62
    Meldinger
    10

Ååå så hyggelig. Takk takk. Jeg føler virkelig at jeg merker når Levaxinen virker - sånn på ettermiddagen når jeg tar den i syv tiden. Det holder akkurat til kvelden :-) Har lest at det kan virke å ta dette om kvelden... da vil jeg etter min erfaring ha et "høydepunkt" i det jeg står opp.. For meg virker det som om man burde tatt medisinen to ganger per dag.

Uansett, takk for tilbakemelding. Jeg får finne frem papirene (med historikken) og gå til legen for å få sjekket dette igjen...

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

For meg virker det som om man burde tatt medisinen to ganger per dag.
    Det er noen som gjør det også, faktisk. Du får bare prøve deg fram, ikke sant.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Alt dere kan?

Har lest at det kan virke å ta dette om kvelden... da vil jeg etter min erfaring ha et "høydepunkt" i det jeg står opp.. For meg virker det som om man burde tatt medisinen to ganger per dag.
    Jo, hvis det var Liothyronin. Levaxin nytter det ikke meget at dele i to gange om dagen. Levaxin er "lagerhormonet" og kræver omdannelsen til det aktive T3, for at du kan "mærke noget".

Det er ikke helt sådan med dette "høydepunkt", Martha. Der er mange nyttige enzymer som kun "lever" om natten... Når man tager sin Levaxin om aftenen, forbliver medicinen længere i kroppen, hvor også optag og tarme arbejder anderledes, og det T3 som bliver til undervejs gennem natten, bliver heller ikke udskilt fra kroppen så hurtigt som det plejer om dagen, når alting arbejder hurtigere. Også T3's "arbejdstid" på jobbet i cellerne er længere om natten, og T3 kan derfor udrette mere om natten, end om dagen.

Det er jo ikke uden grund, at i gruppen af dem der tager deres levothyroxin om aftenen er flere fornøjede, end i gruppen af dem, der tager levothyroxin om morgenen. Selv om der ikke findes 100% fyldestgørende forklaringer i detaljer på hvorfor det sker, sker det altså og det sker for mange.

Det er sådan en lille forklaring i eventyr-form, for bedre forståelse. I hvert fald nok til at indse, at man dør ikke af at teste fremgangsmåden i et par uger eller tre, fordi - rent ud sagt - der er ingenting at miste, men alt at vinde, hvis det skulle vise sig at fungere for èn.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Kypros
    Alder
    62
    Meldinger
    10

Flott og takk igjen,
    Jeg skal gjøre begge deler. Legen her nede åpner ikke før den 15 jan. Starter i kveld med å ta medisinen om kvelden.
    Jeg har notert meg at verdiene for anbefalt TSH nivå skal være 1,8 (helst 0,5-1,5... ? og FT4 nivå bør være over 16 (mellom 8-20 helst i øvre del). Stemmer dette? Bør jeg sjekke alt? (Fant en liste på forumet her; FT3, T4, FT3, T3, TBG, ANti-tg, Anti-TPO, TRAS - TSH reseptor antistoff og rT3 (reverse trijodtyronin).

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Starter i kveld med å ta medisinen om kvelden.
    ...og tag det som et eksperiment. Opgiv ikke selv om det ikke føles godt nok dagen efter. Giv tid til omstilling, før du evt. revurderer.
    Jeg har notert meg at verdiene for anbefalt TSH nivå skal være 1,8 (helst 0,5-1,5... ?
    Gør dig selv en tjeneste, Martha. Glem TSH, så længe dit FT4/FT3 ikke skyder op gennem loftet.
    og FT4 nivå bør være over 16 (mellom 8-20 helst i øvre del). Stemmer dette?
    Jo højere op mod 20-22, jo bedre, men det vil du kunne selv mærke om det er godt eller mindre godt. Det tør jeg godt love.
    Bør jeg sjekke alt? (Fant en liste på forumet her; FT3, T4, FT3, T3, TBG, ANti-tg, Anti-TPO, TRAS - TSH reseptor antistoff og rT3 (reverse trijodtyronin).
    I første omgang har du kun brug for TSH, FT3, FT4 og anti-TPO. Først i anden omgang, afhængig af hvad de første fire tests viser, udvider man med flere prøver.

Har du adgang til dine gamle prøveresultater? Hvis du gør, ville det være nyttigt at poste dem her (for f.eks. at kunne udpege rette tillægs-prøver). Uden "forhistorien" er det svært at vurdere forløbet og derfor (måske) bedre at starte forfra igen (?).

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jo, hvis det var Liothyronin. Levaxin nytter det ikke meget at dele i to gange om dagen. Levaxin er "lagerhormonet" og kræver omdannelsen til det aktive T3, for at du kan "mærke noget".
    Jeg er nesten enig. Men 'nFinn hadde en teori om at noen merker forskjell likevel, fordi tabletten gir en kortvarig forhøyning av T4 i blodet etter inntak. Jeg hadde i hvert fall problemer med å sovne når jeg tok dagsdosen på sen ettermiddag. Så man skal ikke avskrive det helt, mener jeg.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Kypros
    Alder
    62
    Meldinger
    10

Jeg har jo ikke tallene fra de to siste gangene jeg fikk dette testet. De to siste gangene har jeg bare stolt på at det stemmer at prøvene har vært normale.

Utgangsverdiene (når diagnosen ble stillt) Fritt T4 - 4, TSH - 67.
    De prøveresultatene jeg har er:
    14/1/2007 - TSH 29, FT4 12
    25/2/2007 - TSH 9,1, FT4 16
    8/4/2007 - TSH 0,18, FT4 21
    11/6/2007 - TSH 0,03, FT4 23
    16/9/2007 - THS 0,05 - ikke målt

Jeg mener at jeg gikk til ny lege for å få dobbelsjekket alt sommeren 2008. Da var alt på vei - i feil retning. Fikk stabilisert dette, men mangler igjen tall...

Sommer 2009 - mangler tall. Alt ok.
    Tidlig vår 2010 (Kypros) - fikk beskjed at alt var OK.
    Jeg tar forøvrig 75mg hver 3 dag og 100 de andre. Sånn ca.

Jeg kjenner virkelig at jeg burde ha fulgt bedre med, men det har bare vært enklere å unngå og tenke på dette... huff

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Da har jeg hatt en Biopsi
    Av Trude i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuter
    Svar: 18
    Siste melding: 24-04-12, 22:47
  2. Jeg har hatt hypothyreose i 20 år
    Av Blondie i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 03-07-10, 12:30
  3. Har hatt hypo / Hashimoto's siden 2007
    Av Caroline i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 16
    Siste melding: 23-05-10, 10:45
  4. Jeg har hatt hypothyreose i vel 10 år.
    Av Fanteri i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 02-11-09, 16:11
  5. Jeg er 27 år og har hatt hypothyreose i ca. 15-17 år.
    Av Lillejenta i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 77
    Siste melding: 17-11-08, 13:47

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn