Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
Hybrid View
-
13-01-11, 16:29 #1
Sv: Alt dere kan?
Ikke så lenge siden jeg var der du sier at du befinner deg..
Men du må ta medisineringen din seriøst, for hver celle i kroppen trenger nok stoffskiftehormoner. Skaff deg nye prøver, og så må du nok opp i dose!
-
23-01-11, 15:47 #2
Hele T4 dosen i en munnfull
-
22-01-11, 10:25 #3
Sv: Alt dere kan?
Det er godt mulig tablettene du har er for svake pga datoen, men det er uansett for liten dose, det som du har nå. Ut fra kroppsvekten skal du ha en dose et sted rundt 125 - 150µg.
Så da kan du like godt gå opp til 112,5µg med det samme. (Hvis du har 50µg tabletter blir det 2 vs. 2,5 tabletter annenhver dag.) Du har så vidt jeg husker tatt en blodprøve allerede, så da er det ikke noe å vente på.
Det er ikke alltid en positiv opplevelse å komme til endokrinolog, og om det ikke er noe veldig spesielt med situasjonen din, så er det liten vits. Det er bedre å ta et problem av gangen, og du har et konkret problem å jobbe med nå -- få opp dosen i riktig tempo til et sted hvor du har optimalt utbytte.
Om legen din er vanskelig, så bruk det at kjertelen ikke fungerer lenger + det som står i pakningsvedlegget for alt det er verd.
Lykke til!
-
24-01-13, 19:48 #4
Hashi******moto??
Jeg fikk hjelp av dere sist gang, er litt alene her på Kypros og nå svinger det litt igjen.
Henvendte meg i utgangspunktet til lege fordi jeg har hatt fire "anfall" med pusteproblemer. Får liksom ikke til å puste ut... det høres litt astma aktig ut. Lett å tenke at det er stress og panikk, men jeg er ganske sikker på at det ikke er det. SItuasjoene det har skjedd i er nærmest motsatt av stress, mer avkoblet. Det har utelukkende skjedd, samtidig med drikking av vann/kaffe. Vel... i dag fikk jeg konstatert at det ikke har noe med hypofysen å gjøre. For første gang siden jeg fikk vite at jeg hadde lavt stoffskifte for fire-fem år siden har jeg vært hos en endrokrionlog. Visste ikke hva det var engang.. som dere skjønner foretrekker jeg å ignorere og håpe at det går over - selv om jeg vet at jeg mååå følge med. Det er bare så slitsomt å ha fokus på sånne kjedelige ting... Uansett, ultralyd i dag konstaterte at dette ikke er relatert til hypofysen. Dermed blir jeg sendt videre igjen... nå til øre/nese/hals - med dette. Skriver det her i tilfelle noen har lignende erfaringer - min magefølelse går mot at dette henger sammen med stoffskifte/inaktiv/betent kjertel... men men.
Jeg er ikke bra for tiden. Har konsentrasjonsvansker, lysfølsom, frysen, irritabel og så svinger jeg så enormt energimessig. Jeg er i full vigør, og så - nesten som man drar ut pluggen - rett i kjelleren. Det kjennes om en lammelse i kroppen, som om man ikke orker å løfte armen... eller å dra kroppen videre. Føler det hjelper med litt mat.
Jeg var da hos denne endokrinologen (presidenten i endokrinolog-foreningen og liksom den beste de har her på øya) med prøvene mine, som jeg forøvrig hadde innsett var litt ute på tur..
han mente jeg har Hashimoto. Her kunne han kanskje ha forklart litt, og jeg burde har spurt og vært litt mer på "hugget" - men jeg kom ikke på hva jeg skulle spørre om eller klarte ikke helt å tenke hva det innebærer/betyr...
Det kan jo være at det er dette jeg har, men jeg tenkte jeg skulle høre litt...
Kan det være noe annet???
Jeg vedlegger tall fra de siste prøvene...
Hører gjerne fra noen som har erfaring med Hashimoto - har f.eks lest at jeg kanskje burde prøvd med "ikke syntetisk" medisin. Jeg tar noe som heter Euthyroxid....
18/01/2011
Free T4, 1.1
TSH 2.27
Anti TPO Ab 174.4
(her tok jeg 100mg per dag)
Nå:
07/01/2013
Free T4 1.1
TSH 2.58
Anti TPO Ab 296.2
(100mg per dag)
deretter testet jeg litt med 125 mg per dag.... pluss tok noen flere tester.
18/01/2013
(11 dager med 125...)
Free T3 2.35
Free T4 1.2
TSH 0.137
Anti TPO Ab 285.2
Anti TG Ab 37.6
Nå vil legen at jeg skal gå på 100mg mandag-torsdag og så ta 125 fredag lørdag og søndag i seks uker og fakse resultatet.
Tar gjerne imot råd...
mvh
Martha Elisabeth
-
24-01-13, 20:38 #5
Sv: Hashi******moto??
Har du reference-områder for disse tal? Dine tal er angivet meget anderledes end de skandinaviske, så det må betyde at også analysemetoden er anderledes.
F.eks. i flere lande gælder range <0.8-1.8> ng/dL for Free T4, og range <2.3-4.2> pg/mL for Free T3. Har du disse range-oplysninger på dine prøveresultater?
Der er faktisk ikke særlig smart, at springe op og ned i dose på den måde. Hvorfor ikke, i stedet tage 1 1/4 tablet (à 100 mcg) hver dag. Det er godt og vel den gennemsnitlige, daglige dose af den totale ugedose, som din læge anbefaler.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Da har jeg hatt en Biopsi
Av Trude i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuterSvar: 18Siste melding: 24-04-12, 22:47 -
Jeg har hatt hypothyreose i 20 år
Av Blondie i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 03-07-10, 12:30 -
Har hatt hypo / Hashimoto's siden 2007
Av Caroline i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 16Siste melding: 23-05-10, 10:45 -
Jeg har hatt hypothyreose i vel 10 år.
Av Fanteri i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 02-11-09, 16:11 -
Jeg er 27 år og har hatt hypothyreose i ca. 15-17 år.
Av Lillejenta i forumet Lavt stoffskifteSvar: 77Siste melding: 17-11-08, 13:47

Svar med sitat

Bokmerker