Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Gravid etter graves?
Threaded View
-
11-01-11, 18:56 #9
Sv: Gravid etter graves?
Jeg forstår at du har mange spm i denne sammenhengen Oslojente og jeg tror ikke du kommer til å få svar på dem alle. Ingen kan spå utfallet av radiojodbehandling. Ingen av behandlingsalternativene som finnes er uten muligheter for et eller annet i kjølvannet av dem.
Det du vet er at du har en sykdom som krever behandlling. Det er svært forvirrende å vite hva man skal gjøre når noen anbefaler og andre ikke. Jeg har vært igjennom det samme. En lege ville at jeg skulle prøve en annen medikamentell behandling før radioaktivt jod, fordi dette var vanlig der han opprinnelig kom fra. Alt av medikamentell behandling var førstevalg der og deretter radioaktivt jod/kirurgi og en annen ville at jeg skulle ta radioaktivt jod, fordi jeg er veldig medisinømfintlig og han mente det bare ville forlenge enn prosess som var uungåelig, nemlig å bremse Graves. Den tredje personen som ble involvert, endokrinolog på A-hus anbefalte også radiaktivt jod. Selv var jeg et stort spørsmåltegn.
På NHI's sider kan du i tillegg til det du har skrevet også lese at radioaktivt jod er førstebehandling i andre land. Jeg vet ikke hvor mange Graves-pasienter som mottar radioaktiv jodbehandling årlig, men jeg tror du kan være rimelig sikker på at det er nok til at studier er gjort med tanke på økt kreftfare. I forhold til at du kan risikere å få lavt stoffskifte tror jeg ikke det finnes noen som kan gi deg noen garantier for at dette ikke kommer til å skje, ei heller om dette kommer til å vanskeliggjøre det å bli gravid. Men det er mange med lavt stoffskifte som får barn, så å ta en slik evnt sorg på forskudd er unødvendig. Som du kan lese her inne kan lavt stoffskifte være en komplisert tilstand, men du må også ta med at det finnes mange som lever med denne sykdommen uten de store komplikasjonene. De finner du trolig ikke her på forumet. Men ingen kan heller gi deg garantier for om du havner i den ene eller andre kategorien.
Finnes det mulighet for en runde til med Neo tror jeg selv jeg hadde forsøkt det. Om radiaktivt jod slår ut kjertelen din helt så har du fått en kronisk sykdom. Finnes ikke den så kan du undersøke muligheten for den andre medikamentelle behandlingen jeg ikke husker navnet på akkurat nå. Om ikke dette er alternativer, så gjenstår såvidt meg bekjent bare radiaktivt jod eller kirurgi.
Jeg forstår at dette er vanskelig og at du gjerne skulle hatt svar på både det ene og det andre. Min erfaring er dessverre, selv om jeg både lette og konsulterte med flere, at en del spørsmål ble stående ubesvarte. Ikke la dette hindre deg i å stille spørsmål og konsultere så mange du måtte trenge. Jeg mottok til slutt behandling med radioaktivt jod, noe uvillig, og har i dag lavt stoffskifte. Jeg er ikke en av de som lever med dette symptomfritt og glad som ei lerke, men jeg har det bedre enn når jeg var hyper. Jeg var vel og merke fryktelig dårlig når jeg hadde det og det var ikke noe alternativ å forsøke å gå med det fortsatt ubehandlet. Jeg har ikke lengre antistoffer, men er usikker på når de forsvant.
Du står ovenfor en sykdom du ikke kan leve med ubehandlet og skal velge mellom: ingen ideelle behandlingsmetoder. Det er ikke enkelt dette her og jeg føler virkelig med deg.
Lignende tråder
-
Er gravid - hva nå?
Av Oslofia i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 7Siste melding: 24-03-10, 21:49 -
Gravid med Graves, noen som har erfaringer?
Av Hanne76 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 1Siste melding: 22-06-09, 20:28 -
Gravid med nr 2
Av bOnZiE i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 1Siste melding: 08-02-09, 19:31 -
Har graves- lyst å bli gravid!
Av malla i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 1Siste melding: 02-02-08, 12:08 -
Gravid og høy TSH
Av Sigrid i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 23Siste melding: 19-08-07, 11:13

Svar med sitat
Bokmerker