Viser søkeresultater 1 til 10 av 30
Hybrid View
-
10-01-11, 20:11 #1
Sv: Blodprøvesvar januar 2011 - forvirret
Ikke? Da målingen ble tatt, gikk jeg på 75µg+1/2 75µg tablett. Det blir vel 100µg skulle jeg tro. Det som er snodig, er at da jeg begynte på lev, forsvant depresjonen, angst, og alt annet dritt; men så plutselig, var jeg tilbake på nullpktet. Det var vel i fjor vinter at det skjedde. Da gikk jeg på 50µg. Så prøvde jeg å øke til 75µg, men dog uten resultat. Effektet uteble. Effekten har uteblitt selv om jeg har økt til 150µg. Det er slitsomt å ha det slik. Med en evig mørke hengende over hodet.
Jepp, T3, du.... Min nye fastlege mente at T4=T3, og ville ikke prate om det. Tror neppe det noe vits å spørre om å få måle den. Neste gang jeg skal til han, tar jeg med hagla!!!!
Men nå i kveld, har jeg byttet til en annen fastlege, for n'te gang. Han jeg var i dag oss, er i fra Øst-Europa, er vanskelig som fy! Det sier de andre som også har vært hos han.
Og de "legeskretærtøttene" vet jo ikke hva slags blodprøver for stoffskifte man skal ta. Men rek var lurt. Virke som at jeg må gå til legen hver gang for å ta blodprøver, noe som egentlig skulle være unødvendig.
Lurer på hva jeg skal gjøre for å overbevise en vanskelig j æ v e l....Sist endret av helgemann; 10-01-11 kl 20:12 Begrunnelse: Sensurverket tråtte til i dag og...
-
10-01-11, 20:57 #2
Tror jeg avstår fra å kommentere potensen, skratt skratt. Men ingen tvil om at stoffskiftet virker på LIBIDO, det er utlagt, kjønnsdriften.
Halvannen tablett blir 112,5µg. Matematikk var kanskje ikke yndlingsfaget?
Det høres gammelkjent ut. Endogen depresjon heter det på fint. Jeg hadde det topp på 50 en stund, så måtte jeg opp på 75, og så dabbet det av - men ikke så mye. På 100 var det bare solskinn. Angrer som en hund nå på at jeg lot meg snakke ned til 87,5. Ingen tvil om at det to tingene henger i hop.
Efaringen min nå er at dosen stadig må opp til du endelig når stabil dose fordi det er så mange andre vev i kroppen som våkner og vil græbbe til seg noe. Mørketida hjelper vel neppe på heller - godt mulig du må ha litt mer bare for det. DU SPISE VEL TRAN! som farmor pleide å si.
Dummeste jeg har hørt. Da ser han ikke hvem som har problemer med å få opp T3.
-
11-01-11, 07:35 #3
helgemann: Jeg tror at det som skal til for å få fastlegen til å lytte når du snakker om T3, er at du tar med deg stoff. Og det bør ikke være her fra forumet. Du bør ha artikler som understøtter at T3 tilskudd er bra. Det bør komme fra legekilder. Du finner nok slikt om du leter her på forumet. Kanskje noen har lenker å gi deg. Jeg vet at en pasient skrev for noen år siden på legeens tidskrift tidskriftet.no og fortalte sin T3 historie. Hun ble også vurdert som "psykisk". Men da må du lete

Angående thyroider, les her på forumet og bli klok! De ga meg ett nytt liv, og jeg trenger ikke SRRI (antidepressiva) lengre. For noen holder det med syntetisk T4+ T3, andre trenger thyroider.
Lykke til! og ta heller med lesestoff til legen enn hagle og øks da
Nå fant jeg en artikkel i tidskriftet som du bør kunne bruke. langt nede står det endel om kombinasjonsbehandlingSist endret av Vigdis; 11-01-11 kl 07:39 Begrunnelse: tillegg
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
11-01-11, 14:38 #4
-
12-01-11, 03:50 #5
Nå har jeg jo en hjemmelaget baseball kølle som jeg tenkte å ta med meg, neste gang jeg har time, så får vi jo se om det hjelper.
Tar med utskriftene som det i denne tråden henvises til, og vil han ikke lese de, står jeg klar med kølla...! Altså: baseball kølla!
-
12-01-11, 08:09 #6
Ja, helgemann, det var den linken jeg tenkte på. Skulle hatt et smart link-bibliotek, men jeg er en rotekopp.
Håper legen kan ta deg alvorlig når du kommer med saklig info fra foreningen deres! Prøv å pust dypt, ta det rolig. Tenk også litt på at mange leger er vant til å alltid være flinke, fra de var små barn, lysende begavelser, skarpe hoder. Når du, som er en pasient og ikke er legeutdannet, kommer med informasjon som legen kanskje ikke har hørt om, er det lett for mange leger å ta en liten maktdemonstrasjon overfor deg. For mange flinke leger kan det sikkert oppleves som et stort ubehag å ha en pasient som vet mer enn dem. Og attpåtil kommer med info de ikke kjenner til. Kanskje du er flinkere enn legen til å innrømme at det er noe du ikke kan? Kanskje du kan sitte med den kunnskapen inne i deg, og vente legens sårede flinkhet litt ut?
Husk også på at det som står om medisindosering i den artikkelen fra legeforeningen ikke alltid stemmer for alle
For noen kan det bety at legen krever at du skal gå ned fra en fungerende dose med T4 til en dose som ikke er tilstrekkelig for deg. Det finnes endel diskusjon om dette på forumet her.Den daglige dosen ved kombinasjonsbehandling vil antakelig være omtrent 0,100*mg L-tyroksin +*10 µ g L-trijodtyronin. Det gir et tyroksin-trijodtyronin-ratio som tilsvarer forholdet mellom de mengdene av tyroksin og trijodtyronin som thyreoidea skiller ut per dag
Så om du får lio, er det viktig at du selv tar litt ansvar og jobber med å finne den optimale dosen din. da må du også huske, for det er ikke sikkert legen din vet det heller, at når du er på lio, bli TSH-måling uinteressant som en måte å sjekke hvordan du har det. Louise Koren Dahll fra Thyreoideaklinikken har sagt noe om dette, som er sitert mange, mange ganger her på forumet:
Da får du ta med hennes uttalelse i tillegg, så ikke legen underdoserer deg fordi han/hun ikke kan nokHei
Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.*
OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.*
Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
Vennlig hilsen*Louise*Koren Dahll
overlege*, thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
Lykke til!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
13-01-11, 19:18 #7
Vigdis: Takk for dine fine og kloke ord.

Hva med å skrive med ned alle linkene på sånn gule post-it laper?
Vi får satse på at møte med legen går bra.
-
12-01-11, 03:45 #8
Flott! Takk for linken, har nå skrevet ut hele web siden, og skal ta den med til neste time! Du er kjempe snill, må jeg si!!!
Mega
på deg i tillegg
Denne du siktet til?:
Om å fylle olje på en tørr motor
Håper på at jeg får prøve lio eller t3 i tillegg til lev. Og hvis jeg får det, og det fungerer, er jeg glad for det. Hvis ikke det fungerer, må jeg kanskje se etter andre alternativer innenfor medisin for stoffskifte.
Antidep fungerer for de som trenger det, har jeg erfart. Ellers har den liten innvirkning på oss som ikke trenger det. Det er jo bra at du ikke trenger antidep lengre.
-
12-01-11, 03:19 #9
Nope, ikke ynglingsfaget mitt!

Håper at du kan gå tilbake til 100 slik at du fungerer bedre på den! Det er jo dårlig sort å ikke ha det bra. Alt blir på vrangen, liksom.
Det er jo sant. Og som du sier, mørketiden gjør det jo ikke bedre. Men TRAN for du ikke meg til å spise/drikke. Blir jo skikkelig dårlig av den sorten. Blir både uggen og kvalm. Sluttet med det for lengen siden, siden jeg ikke tålte det mer. Muligens at solarium kan hjelpe på. Har ikke prøvd det ennå.
Blir jo spennende på fredag om jeg får begynne på lio. Legen ga jo allerede tegn på at jeg ikke ville få det. Men skal ta med meg web siden som Vigdis henviste meg til.
-
13-01-11, 19:29 #10
Lignende tråder
-
Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 402Siste melding: 06-02-20, 19:22 -
EU-forbud mod urtemedicin 1/4-2011: Underskriftsindsamling
Av Nielsigne i forumet Krigen mot kosttilskuddSvar: 2Siste melding: 16-04-11, 18:15 -
Ny og litt forvirret... Hjelp med blodprøvesvar..
Av Papillon i forumet BlodprøverSvar: 8Siste melding: 14-08-10, 18:02 -
Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 8Siste melding: 02-02-10, 13:01

Svar med sitat
Andrè Bjerke.

Bokmerker