Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
Tråd: TSH på 10...
-
09-01-11, 16:06 #1
TSH på 10...
Har nettopp fått påvist lavt stoffskifte og har en tsh på 10.
Er det veldig høyt i forhold til dere andre?
Hvordan er/var evt formen din med tilsvarende tsh?
Er uerfaren, og skjønner at sikkert mange andre verdier spiller inn, men disse er jeg usikker på.
Er veldig takknemmelig for svar
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
09-01-11, 16:47 #2
Sv: TSH på 10...
Jeg var fullstendig zombie med TSH på 5 da jeg omsider oppsøkte lege og fikk konstatert lavt stoffskifte og antistoffer. FT4 var på 17, den er visst viktigere å følge med på. Men det kan sikkert andre her inne forklare bedre
-
09-01-11, 16:54 #3
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
09-01-11, 17:38 #4
FT4 og FT3 er viktige prøver å ha notert resultatet på nå, når du kommer til å være på jakt etter riktig dose stoffskiftemedisin i tiden fremover. FT3 vil gjerne si deg noe om hvor lenge du har gått med dette. Tidlig i sykdomsforløpet stiger denne gjerne.
Vet du forresten hvorfor du har fått hypothyreose? Antistoffer?
Hvis du hadde en FT4 på 20 og TSH på 10, betyr det mest sansynlig at du kommer til å ligge over ref området på FT4 nå du når rett medisinering. Dette er det viktig at DU er klar over, fordi de fleste leger ikke tenker utenfor boksen.
Jeg hadde en TSH på lik under 5, og var kjempesyk (hadde vært syk i 4-5 år). Jeg tror rett og slett jeg er blandt de som ikke får så kjempehøy TSH.
-
09-01-11, 18:07 #5
Jeg hadde tsh på 11 og alt var et ork... Å f.eks få på ungene sokker var nesten helt uoverkommelig..
-
09-01-11, 18:54 #6
Takk for svar. Jeg skal høre når jeg er til legen hva verdiene var, så jeg har det klart. Vet ikke hvorfor jeg har fått hypothyerose, men mormor fikk det på samme alder, så det kan vel være arv.
Kan du forklare hvorfor det er sannsynlig at jeg kommer til å ligge over på ft4 når jeg når rett medisinering. Den skjønte jeg ikke helt
Er rimelig grønn ennå...For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
09-01-11, 19:56 #7
Fordi du har lavt stoffskifte ( det ser vi av TSH på 10) og allikevel er FT4 i øvre referanseområde på 20. TSH produseres i hypofysen som ligger i hjernen og fanges opp av reseptorer (mottakere) på skjolbruskkjertelen. Dette er en beskjed til kjertelen om å produsere stoffskiftehormon. Når stoffskiftehormonet stiger i blodet, er dette en tilbakemelding til hypofysen om at 'her har du mer' og hypofysen senker produksjonen av TSH. Denne beskjeden frem og tilbake mellom hjerne og hormonkjertel kalles for 'negativ feedback'. Slik funker hormonproduksjonene i kroppen. Så hos deg ville vi forventet å finne en lav FT4, men det var den jo ikke. Det betyr at du mest sansynlig fra naturens side ligger høyt. Det er viktig for deg å viten siden du selv nå skal overta den fine mekanismen jeg har beskrevet ovenfor.
Du burde videre forhøre deg om det er målt antistoffer mot skjoldbruskkjertelen (anti TPO) slik at du vet om du har en pågående kjertelbetennelse. Dette er også arvelig. Lykke til:-)
-
09-01-11, 22:29 #8
Jeg har vel stortsett ligget akkurat på grensen (4) og vært veldig dårlig på det.
I'm sick and tired of always beeing sick and tired
Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
-
10-01-11, 07:05 #9
Takk for svar jenter, kjekt med veiledning
-
10-01-11, 20:39 #10
Jeg var også elendig med TSH rundt 5, men da var T4 nærmere 10.
FT4 20 og TSH 10 er litt uvanlig. Jeg kan bare streke under det som Blondie sa at dette må du huske på - spesielt etterhvert om noen månener. Det er da du må huske det. Noen bare må ha T4 som ligger et stykke over referanseverdiene for å føle seg bra.
Det er forresten ikke noe som heter normalt eller unormalt, bare mer eller mindre vanlig.
Svar med sitat
Andrè Bjerke.
Bokmerker