Viser søkeresultater 11 til 20 av 79
Tråd: Helt ny i gamet...!
-
18-12-10, 22:40 #11
Sv: Helt ny i gamet...!
Takk for gode råd. Vet ikke om det er D3 (visste ikke at det finnes flere typer), det står det ikke noe om. Bruker i hvertfall D-vitamin 10 ug fra Nycomed. I tillegg får jeg 6 ug D3 gjennom Omega 3-kapslene. Da tror jeg at jeg starter med tilskudd av B12 også. Puha, det blir mange piller!
Har gått til akupunktur tidligere fordi jeg var trøtt og sliten (hadde nok lavt stoffskifte da også), og syntes det hadde noe effekt. Har en venninne som er akupunktør, så prøver kanskje å gå til henne noen ganger.
Min fastlege har nok ikke så mye kunnskap om hypotyreose, men tror ikke jeg kommer til å bytte - det er jo ingen garanti for at neste lege kan noe mer om det. Har en god venninne som er lege og kan en del om stoffskiftet, så kommer til å be henne om hjelp hvis nødvendig. Dessuten jobber jeg på et sykehus, og det er en fordel. Mange man kan spørre om råd!
God natt:-)
-
18-12-10, 23:07 #12
Nå, men det er jo mange gode ting!
D3 hedder cholecalciferol på fint
Måske står det på i stedet for den korte betegnelse.
godnat
-
07-01-11, 23:58 #13
Er jeg blitt gal?
Jeg har i et par år trodd jeg har vært i ferd med å bli gal eller utvikle ME... Jeg føler meg helt rar! Svimmel, føles ut som om jeg har bomull i hodet, sliten, trøtt, svir i øynene, hodepine, sky for lyder, utrolig ukonsentrert, føles ut som om jeg lever i et vakuum osv... Gjør tre ting for tiden - jobber, sover og går tur med hunden. Fastlegen har innrømt at jeg har hypotyreose, men blåser av meg når jeg prøver å nevne symptomene (dette er han overhodet ikke interessert i.
Jeg hadde i desember følgende verdier:
Anti-TPO: 262
Fritt T3: 4,9
Fritt T4: 11,8
TSH: 18
Jern: 12,2 (ref. 9-34)
Ferritin: 29 (ref. 15-200)
Vitamin B12: 228 (ref. 170-650)
Vitamin D: 49 (ref. 50-100)
Begynner jeg å bli psykisk syk, eller er det at jeg føler meg så rar logisk i henhold til blodprøveverdiene?
Tar 100 mikrogram Levaxin pr. dag. I tillegg Omega 3 og D-vitamintilskudd, og har i dag kjøpt B-vitamin (selv om B12 er innenfor referanseområdet). Er det andre kosttilskudd jeg bør ta? Er det kalsium som øker opptak av D-vitamin? Vet jeg er innenfor referanseområdet på jern og ferritin, men kan det være lurt å ta litt tilskudd likevel? Andre tips?
Har en fastlege som viser 0 interesse. Han spør ikke engang hvordan det står til, og han ser kun på dataskjermen og gir overhodet ingen respons når jeg prøver å fortelle om symptomene. Ingen interesse å spore. Han er kun opptatt av TSH, og ingenting annet. Har bestemt meg for å bytte fastlege. Noen tips om fastlege i Oslo som kan noe og i det minste er bittelitt interessert i stoffskiftesykdommer?
På forhånd takk for svar!
-
08-01-11, 00:17 #14
Sv: Er jeg blitt gal?
Det du kjenner på er jo velkjent for de fleste her inne - det er rett og slett hyposymtomer! Jeg hadde også fritt T4 på ca 12 da jeg startet "jakten" på årsaken til alle symptomene mine. Og legen var KUN interessert i TSH og fT4 - ingenting annet var nødvendig å finne ut av. Og de prøvene var selvfølgelig "normale". Jeg prøvde to runder her, med ett års mellomrom, da forlangte jeg å bli henvist til en indremedisiner. Da var fT4 kommet ned på 10, og denne legen var ihvertfall enig i at man også må se på symptomer.
Når du har en TSH på 18, så er det jo alt for høyt. Har han ikke fått med seg referanseverdien for det, engang?? Du må være obs på kolesterolet ihvertfall, med så høy TSH så vil det etterhvert bli for høyt - om det ikke allerede er det.
Når det gjelder kosttilskudd, så er det mange her inne som vet mye. Du har jo startet med noe viktig, men i første omgang (til du vet mer) så kan du vel i tillegg finne et godt multiprodukt - det skader ikke. Leger i Oslo vet jeg dessverre ikke noe om - holder til et annet sted som du ser. Men bytt lege fortere enn svint!
-
08-01-11, 00:31 #15
Hei Cath

Du er nok ikke i ferd med hverken å bli gal eller utvikle ME, du har hypothyreose. Det finnes mye informasjon om sykdommen og symptomer her inne, så du vil nok etterhvert som du leser kjenne igjen dine egne symptomer i sykdommen.
Jeg vet ikke om du startet med medisiner først etter disse blodprøvene du har skrevet ned eller om du startet tidligere. Om du har vært på medisiner en stund er det, slik jeg ser det, på tide å øke dosen. lavt stoffskifte er i følge min erfaring en stor tålmodighetsprøve med et hav av symptomer. Du er ikke alene om følelsen av at det må være noe mer enn "bare" hypothyreosen når symptomene herjer som værst.
Du vil nok merke at en del av det du nå opplever forsvinner når du nærmer deg "din" dose på medisin. Samtidig vil du kunne oppleve at noe ikke helt forsvinner, men ta ikke den sorgen på forskudd. Nye ting kan dukke opp og forsvinne. Hypothyreose er ingen enkel sykdom, den påvirker alt i kroppene våre.
Men i ditt tilfelle og med de blodprøvene er du ikke i nærheten av optimalt dosert ennå og der er det mye å hente i forhold til mindre symptomer. Det vil nok ta litt tid - men hang in there.
Jeg vet ikke hva du evnt trenger av tilskudd. Selv tar jeg d-vit, tran, b-vit, magnesium, kalsium, e.vit, k-vit, en spiseskje olivenolje 2 ganger daglig og nå har jeg nylig startet opp med gurkemeie for å se om dette kan hjelpe på verking i muskler og ledd.
Du gjør lurt i å bytte lege. Man trenger i hvertfall en interessert lege som tar en på alvor. En ydmyk lege som er i stand til å innrømme mangel på kunnskap og gjennom det sender deg villig dit det finnes mer kunnskap og hjelp å hente. Jeg er heldig og har en slik, men han holder ikke til i Oslo.
Jeg ønsker deg god bedring, jeg vet bedringen kommer (med mulige tilbakefall). Men det vil bli bedre
Gjør deg kjent med din egen sykdom. Notér gjerne litt dagsform/symptomer i en filofax og ta vare på alle blodprøver. Gjennom å gjøre dette vil du se bedringen og du vil bli kjent med hvor din kropp har det best i forhold til hva blodprøver viser og vil lettere kunne dosere deg litt opp og ned når det behovet melder seg.
-
08-01-11, 09:04 #16
Om tilskudd: Du bør ta selen i tillegg. 200mikrogram dalig i 2-3 måneders tid og så be om en antistoff-prøve. Selen er så langt det eneste man vet som ofte har en senkende virkning på antistoffene.
Du trenger godt med d-vitamin. Den er viktig å få opp.
Og finn en lege som bryr seg. Du hadde ikke ønsket en bilmekaniker som ikke lytter når du forteller hva som er feil - hvorfor avspise kroppen din med en dårlig mekaniker. ...Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
08-01-11, 09:29 #17
Uff, ikke rart du føler deg syk...
Du skal jo ha behandling snarest!
Som det blir skrevet her; har ikke legen din sett prøvene eller? Hva er det han venter på???
-
08-01-11, 10:18 #18
Tusen takk for gode svar! Startet med Levaxin etter prøvesvarene i desember, og har nå brukt det i nøyaktig én måned. Merker overhodet ingen forskjell!
Var hos legen i går og tok nye prøver. Spurte om å få tatt prøver av litt andre ting også (jern, ferritin, B12 osv.), siden verdiene er gått ned siden oktober. Kolesterolet er gått litt opp, men er innenfor referanseområdet (4,3). Det ville han ikke, så han rekvirerte kun FT4 og TSH. Spurte han ang. kosttilskudd, men dette mente han ikke var nødvendig siden jeg ligger innenfor referanseområdet på alt bortsett fra vitamin D. Han mener det eneste viktige er å ta Levaxin. Det positive var at han sa han skulle ringe Aker og høre. Den legen burde pensjonert seg for lenge siden. Han virker møkk lei av jobben sin!
Har startet med akupunktur, og håper det skal ha noen effekt. Jobber 100% og har kun vært borte fra jobb én dag på grunn av dette (sov da i 16 timer), men ser at det i det lange løp kan bli tungt å nesten ikke orke noe annet enn å jobbe, sove og gå tur med hunden! Kjedelig liv altså!!
-
09-01-11, 10:57 #19
Hvilken dose Levaxin er det du tar? Startdosen er normalt minst 50µg. I verste fall tar det tre måneder å kjenne bedring. Hvis du har gått lenge med dette kan det ta lang tid før prosessene skrur seg på igjen, og de reagerer heller ikke like fort.
Det er håpløst at han ikke vil se på B12 og jern. Slik var fastlegen min også. Heldigvis var ikke indremedisineren like vanskelig. Kanskje du skulle be om henvisning til Aker like godt med det samme. Det pleier å være lang ventetid der.
-
09-01-11, 16:21 #20
Tar 100 µg Levaxin. Startet rett på det. Spurte om han kunne henvise meg til noen som har litt mer peiling og interesse for feltet, men han mener det er altfor tidlig.
Vet ikke hvor lenge jeg kan ha gått med dette. Har hatt de samme symptomene i flere år, men det har toppet seg siden i sommer. I oktober var FT4 på ca. 11,8 og TSH på 3,6. I desember var FT4 fortsatt på 11,8 mens TSH var på 18. Vet ikke om jeg kan ha fått hypotyreose i løpet av den korte tiden og at det jeg har kjent tidligere (slapp, sliten, trøtt, svimmel osv) kom av noe annet? Kan man ha symptomer på hypotyreose selv om TSH er innenfor referanseområdet?
Lignende tråder
-
Hei er helt ny her jeg.....
Av Brit i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 10-03-10, 15:04 -
Helt ny her :-)
Av Carro i forumet PresentasjonerSvar: 1Siste melding: 17-03-09, 15:10 -
TSH helt på bærtur :)
Av Hildemor i forumet TSHSvar: 12Siste melding: 28-02-08, 19:25 -
Helt ny...
Av Elisabeth i forumet PresentasjonerSvar: 1Siste melding: 26-01-08, 18:05 -
Må bare spørre(ny i gamet)men hva er amor????
Av linnmathea i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 7Siste melding: 28-05-06, 21:07
Svar med sitat
Andrè Bjerke.

Bokmerker