Sitat Opprinnelig skrevet av Hanna1981 Vis post
Jeg har prøvd lavkarbo, men da ble binyrene mye mer slitne og jeg gikk ikke ned så mye som et gram. Jeg har også tro på å kutte ut karbohydrater, men akkurat nå¨virker det ikke som om det er rett ende å begynne i. Jeg prøver å spise så lite karbohydrater som kroppen tåler, men jeg sliter også veldig når blodsukkeret blir lavt.
Ved du hvad Hanna? Dine binyrer bliver IKKE mere slitne af lavkarbo. De bliver stærkere af den. Hver gang du spiser raske karbohydrater - da presses dine binyrer til at skulle tvinge mere cortisol ud i din krop. Spiser man noget sukkerholdigt - da presses binyrerne til at producere 6 GANGE mere cortisol, end sundt er - både for binyrerne og for resten af kroppen. Hoppeture mellem overskud af insulin og overskud af cortisol giver overvægt og det kan vi ikke snakke os ud af. Sådan er det og her hjælper selv ikke Metformin, da overskud af cortisol kommer på tværs.

Når du oplever faldet i blodsukkeret efter et lavkarbo-måltid - sker det når måltidet er ikke "lavkarbo-nok" eller "lavkarbo-forkert", som regel pga. for lidt protein og kostfedt i måltidet. "Lidt" lavkarbo on and off er IKKE lavkarbo, men en blanding med begrænset effekt. Hvis lavkarbo skal have chancen, må den (over)holdes i en sammenhængende periode og man må ikke spise færre kcal end 2500/dag, hvoraf mindst 1000 skal være fra (fortrinsvis mættet) kostfedt. Dette er ikke en påstand der kan diskuteres. Det er slet og ret - "forbrændings-matematik".

Jeg bemærker også, at du kredser meget rundt om din vægt. Er vægten det vigtigste for dig at få ned, eller er det hypothyreose? Gider du poste en præsentation i forummet Presentasjoner om dig selv og det som fik dig til at tilmelde dig forummet.. Det vil hjælpe dem der gerne vil hjælpe dig.

Sitat Opprinnelig skrevet av Hanna1981 Vis post
F.eks er det besværlig for meg å vente 20 minutter med mat etter at jeg har tatt stoffskiftemedisinen om morgenen. Blodsukkeret mitt går da i bånn, og binyrene stresser noe veldig.
Det er lige OMVENDT. "Stressede" binyrer giver lavt blodsukker. Ikke den anden vej rundt. Binyrerne "udfordres" altid af thyreoidea-hormoner, jo mere slitne binyrerne er i forvejen. Prøv derfor som smgj har allerede skrevet til dig: få din medicin lige før du skal sove og hold fast i forsøget i mindst en uge. Før kan man ikke forvente en objektiv resultat af skifte fra morgen- til aftenmedicinering.

(Smgj: jeg kender en del mennesker, der får deres Thyroid-mediciner om aftenen og det fungerer fremragende for dem. Det er derfor værd at teste om det også fungerer lige så godt for enkelte andre.)