Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 31

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Standard Sv: Røykeslutt- endring i medisindosering?

Problemet med å slutte å røyke er å overbevise deg selv om at du fungerer bedre uten, og at du faktisk ikke trenger det. Det du umiddelbart opplever synes å motbevise det.
    Jepp, du har rett. En del av meg tenker fremdeles at livet uten røyk kommer til å bli fælt. Den saken må jeg jobbe MYE med.

Så kanskje du skal se de to tingene i sammenheng? Kanskje røykingen dekker over at du burde gå litt opp i dosen?
    Godt mulig at jeg må opp i dose etter å ha slutta, men hos meg merker jeg ingen forskjell på røyksuget om jeg er høy eller lav. Røyker like mye åkke som.

Jeg reklamerer på ingen måte for champix, men i det du har vært to timer i rom med noen med langt fremskredet lungeemfysem, så vet iallefall jeg hva jeg hadde foretrukket.
    Heldigvis er min mor ikke veldig hardt rammet. Hun er kortpustet da, men jeg har sett værre. Angående vekten er jeg ikke så bekymret. Jeg er normalvektig nå, så noen kilo i tillegg gjør ingenting. Bare det ikke blir 20 da....

Jeg har bestemt meg for å prøve Champix, hvis legen vil skrive det ut. Kommer til å slutte med en gang, hvis jeg merker store forandringer på psyken. Eller andre alvorlige bivirkninger. Jeg har lest mye på nettet om både gode og dårlige erfaringer. Jeg har funnet flest gode. Mange ekstremt avhengige kjederøykere sier at de aldri hadde klart å slutte uten Champix.
    Så jeg prøver......

Blondie, et spørsmål til slutt til deg som har peiling. Er det sånn at viss man reagerer f.eks med depresjon eller selvmordstanker av Champix, så går bivirkningene bort når man slutter med det? Kan sånne bivirkninger bli varige?

Takker for tilbakemeldinger!
    Sist endret av knokkel; 07-01-11 kl 11:14 Begrunnelse: glemte noe

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg vil bare si lykke til uansett hvilken/hvilke metode/-r du velger. Og uansett hvordan det går vil kroppen din glede seg over pausen/reduksjonen enten den bli kortere/lengre eller permanent.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

Lykke til med røykeslutt! Jeg skulle nok sluttet jeg og... men ikke akkurat nå

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Tusen takk for støtten dere to! Det betyr veldig mye. Stor klem

Jeg skulle nok sluttet jeg og... men ikke akkurat nå
    Jeg har bestemt meg for at skulle jeg klare det denne gangen, så skal jeg ikke bli en av de fanatiske eks-røykerne som skal påtvinge alle andre til å slutte. Å røyke eller ikke røyke må være et personlig valg synes jeg. Kanskje din tid kommer til å slutte Inemor, men ikke ha dårlig samvittighet i mellomtiden....

Den 12. har jeg legetime. Er spent, nervøs og egentlig litt redd

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Champix er egentlig en antidepressiv medisin og det du beskriver er en vanlig bivirkning av antidepressiva. Ja, bivirningene forsvinner slik jeg har forstått det, men jeg er også godt kjent med at det i mange tilfeller ikke forsvinner over natten. Det kan altså ta noen uker. Legen din har sikkert mer erfaring angående dette preparatet enn jeg har, så be om god informasjon. Du har jo allerede satt deg godt inn i virkninger og bivirkninger. Men hva med en samtale på røyketelefonen? Her sitter det folk som har god greie på røykeslutt, som kanskje kan hjelpe deg med tankene du har med livet uten røyk også?

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    2

Jeg sluttet å røyke i august etter å ha røkt i 44 år og jeg sluttet med hjelp av Champix. Den første uken på tabl. var følte jeg meg temmelig ille med kvalme og hodepine, men etter det gikk det fint. Hadde ingen problemer i det hele tatt. Jeg brukte tabl. i 4 uker. Nå, 5 måneder senere har jeg fremdeles lyst på røyk, hver dag, men jeg klarer faktisk å stå i mot.
    På den annen side så har symptomene på lavt stoffskifte økt enormt. Jeg har hatt sykdommen i veldig mange år, men kun blitt medisinert i de 7 siste årene. Jeg har klart meg sånn nogenlunde bra, men nå er det nesten like ille som det var før medisinering. Legen min er veldig lite interessert og jeg har de siste 3 dagene økt fra 100 til 150 Levaxin for å se om det hjelper. Det er nesten så jeg lurer på om jeg skal begynne å røyke igjen.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Rolig nå - 150µg er en ganske høy dose, helt i overkant av hva de fleste tar. Jeg nekter å tro at røyken har påvirket stoffskiftet ditt like mye som 50µg Levaxin.

Tommelfingerregelen er å øke 12,5µg pr. fire uker når du er over 100µg. Noen tåler mer, andre tåler mindre. Å klaske på 50µg er ikke lurt.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Jeg sluttet å røyke i august etter å ha røkt i 44 år og jeg sluttet med hjelp av Champix
    Gratulerer, så flink du er!! Ikke begynn å røyk igjen. Jeg er nærmest 100% sikker på at stoffskiftet ditt ikke blir bedre av å røyke. Og tenk på slimhosten om morgenen... Du husker den? Skikkelig grusomt spør du meg. Kan anbefale boken "Endelig ikke røyker for kvinner" av Allen Carr. Kjøpte den boka nettopp, og den er super anti-røyk motivasjon. Kanskje hjelper den deg til å ikke begynne igjen. Etter å ha lest den, greide jeg meg uten røyk i 3 dager. Men jeg var deprimert, gråt mye, var sint, hadde hodepine og var kvalm. Konsentrere meg om noe eller f.eks kjøre bil, var utelukket. Den andre natta sov jeg nesten ikke, våknet badet i svette hele tiden. Men på den andre siden.... Så følte jeg meg merkelig nok mye bedre på en måte!!

Så neste skritt blir Champix. Skulle egentlig ha begynt allerede, men utsatte det fordi jeg ville prøve ut andre metoder først. Blir ganske skremt når det er to her, som forteller at de har fått problemer med stoffskiftet etter champix kur, men jeg greier ikke å slutte uten. Og jeg både vil og MÅ slutte å røyke. Tusen takk for at du delte din erfaring. Dette med champix og røykeslutt er noe som opptar meg veldig for tiden. Klem til deg

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Røykeslutt- endring i medisindosering?

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Ikke begynn å røyk igjen. Jeg er nærmest 100% sikker på at stoffskiftet ditt ikke blir bedre av å røyke. Og tenk på slimhosten om morgenen... Du husker den? Skikkelig grusomt spør du meg.
    Lidt farligt at forsikre andre om deres stofskifte, synes jeg. Selv om jeg ryger selv, har jeg ikke haft hverken morgenhoste eller andre problemer med halsen/lungerne i alle de 40 år jeg har røget. Jeg bliver ikke forpustet af at løbe op ad trapperne og min lungefunktion er 100%. Alligevel ville jeg aldrig bruge det som eksempel for andre, fordi det som gælder for mig, ikke nødvendigvis gælder for andre.
    Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    ... så skal jeg ikke bli en av de fanatiske eks-røykerne som skal påtvinge alle andre til å slutte. Å røyke eller ikke røyke må være et personlig valg synes jeg.
    Det er en meget fin holdning at have, synes jeg. Jeg håber at du lykkes med alt du ønsker, Knokkel
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Lidt farligt at forsikre andre om deres stofskifte, synes jeg.
    Ja, det har du helt rett i! Det beklager jeg. Ønsker bare at ruthmari ikke begynner å røyke igjen, for det er som regel en grunn til at man slutter...

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Blodprøver "innenfor normalen" og spontanabort
    Av Miriam i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 24-03-09, 20:04

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine