Viser søkeresultater 1 til 10 av 31
Hybrid View
-
06-01-11, 13:28 #1
Sv: Røykeslutt- endring i medisindosering?
Tusen takk for at dere viser forståelse og ikke dømmer meg

Det hjelper mer på motivasjonen, enn folk som sier at å slutte ikke er noe problem. Da blir man liksom enda mer oppgitt.
Vigdis: Det finnes faktisk tobakksvarer uten tilsetningsstoffer i Norge, ikke på vanlige butikker, men det er å få tak i. Ditt forslag er slett ikke dumt. Først gå over på det, for så å slutte.... Kanskje det da blir lettere. Takk!
Smgj: Hypnose har jeg ikke prøvd. Skal undersøke om det finnes noen tilbud i nærheten. Takk! Jeg har også hørt at det blir lettere for hver gang. Håper det
Vita: Takk for at du delte din erfaring. Jeg ble enda mere skeptisk til Champix nå. Hvis stoffskiftet begynner å gå bananas etter en Champix kur, da er det virkelig ikke noe for oss stoffskifte-syke
Er her andre med erfaringer? Setter enormt stor pris på tilbakemeldinger!Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
06-01-11, 18:35 #2
Problemet med å slutte å røyke er å overbevise deg selv om at du fungerer bedre uten, og at du faktisk ikke trenger det. Det du umiddelbart opplever synes å motbevise det.
Jeg har vært røykfri siden jeg var 23 (sluttet da etter å ha røkt i 11 år). Jeg sluttet omtrent femti ganger før det gikk, så avhengighet vet jeg ALT om. Siden da har jeg hatt noen perioder med sigarer. Veldig godt, men jeg har dyr smak. Litt for dyr i lengden.
De siste årene har det vært av og på med snus. Der har jeg en smule erfaring å dele mht stoffskiftet. Jeg merker at jeg selv-medisinerer når jeg er lav, og da er det nesten umulig å kutte ut. Når jeg er på tilnærmet riktig dose er det ikke noe problem, det føles rett og slett ikke godt. Da blir jeg sittende våken langt utover sengetid, og hjererytmen blir forstyrret. Jeg svetter, får tinnitus, skjelver på hendene, osv. Det hele er så ubehagelig at da er det rett ut. Minner om å være overdosert.
Så kanskje du skal se de to tingene i sammenheng? Kanskje røykingen dekker over at du burde gå litt opp i dosen? Slik er det i hvert fall med meg. Akkurat nå er jeg på en langsom og seig opptrapping av Levaxin, med Nick&Johnny under overleppa. Høyst ukledelig. Jeg trøster meg med at om noen uker så vil jeg ikke engang se eska.
-
06-01-11, 18:41 #3
Jeg røyker ikke selv. Men en ung mann som jeg jobbet sammen med sluttet vellykket med champix. Han gikk også litt opp i vekt mener jeg å huske. Men gikk det ned igjen senere, kanskje i forbindelse med at han sluttet. Jeg reklamerer på ingen måte for champix, men i det du har vært to timer i rom med noen med langt fremskredet lungeemfysem, så vet iallefall jeg hva jeg hadde foretrukket. Vil bare derfo si at jeg har stor forståelse for din beymring, knokkel.
-
07-01-11, 11:04 #4
Jepp, du har rett. En del av meg tenker fremdeles at livet uten røyk kommer til å bli fælt. Den saken må jeg jobbe MYE med.Problemet med å slutte å røyke er å overbevise deg selv om at du fungerer bedre uten, og at du faktisk ikke trenger det. Det du umiddelbart opplever synes å motbevise det.
Godt mulig at jeg må opp i dose etter å ha slutta, men hos meg merker jeg ingen forskjell på røyksuget om jeg er høy eller lav. Røyker like mye åkke som.Så kanskje du skal se de to tingene i sammenheng? Kanskje røykingen dekker over at du burde gå litt opp i dosen?
Heldigvis er min mor ikke veldig hardt rammet. Hun er kortpustet da, men jeg har sett værre. Angående vekten er jeg ikke så bekymret. Jeg er normalvektig nå, så noen kilo i tillegg gjør ingenting. Bare det ikke blir 20 da....Jeg reklamerer på ingen måte for champix, men i det du har vært to timer i rom med noen med langt fremskredet lungeemfysem, så vet iallefall jeg hva jeg hadde foretrukket.
Jeg har bestemt meg for å prøve Champix, hvis legen vil skrive det ut. Kommer til å slutte med en gang, hvis jeg merker store forandringer på psyken. Eller andre alvorlige bivirkninger. Jeg har lest mye på nettet om både gode og dårlige erfaringer. Jeg har funnet flest gode. Mange ekstremt avhengige kjederøykere sier at de aldri hadde klart å slutte uten Champix.
Så jeg prøver......
Blondie, et spørsmål til slutt til deg som har peiling. Er det sånn at viss man reagerer f.eks med depresjon eller selvmordstanker av Champix, så går bivirkningene bort når man slutter med det? Kan sånne bivirkninger bli varige?
Takker for tilbakemeldinger!Sist endret av knokkel; 07-01-11 kl 11:14 Begrunnelse: glemte noe
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
07-01-11, 11:51 #5
Jeg vil bare si lykke til uansett hvilken/hvilke metode/-r du velger. Og uansett hvordan det går vil kroppen din glede seg over pausen/reduksjonen enten den bli kortere/lengre eller permanent.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
07-01-11, 12:51 #6
Lykke til med røykeslutt! Jeg skulle nok sluttet jeg og... men ikke akkurat nå
-
07-01-11, 14:08 #7
Tusen takk for støtten dere to! Det betyr veldig mye. Stor klem

Jeg har bestemt meg for at skulle jeg klare det denne gangen, så skal jeg ikke bli en av de fanatiske eks-røykerne som skal påtvinge alle andre til å slutte. Å røyke eller ikke røyke må være et personlig valg synes jeg. Kanskje din tid kommer til å slutte Inemor, men ikke ha dårlig samvittighet i mellomtiden....Jeg skulle nok sluttet jeg og... men ikke akkurat nå
Den 12. har jeg legetime. Er spent, nervøs og egentlig litt redd
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
08-01-11, 00:48 #8
Champix er egentlig en antidepressiv medisin og det du beskriver er en vanlig bivirkning av antidepressiva. Ja, bivirningene forsvinner slik jeg har forstått det, men jeg er også godt kjent med at det i mange tilfeller ikke forsvinner over natten. Det kan altså ta noen uker. Legen din har sikkert mer erfaring angående dette preparatet enn jeg har, så be om god informasjon. Du har jo allerede satt deg godt inn i virkninger og bivirkninger. Men hva med en samtale på røyketelefonen? Her sitter det folk som har god greie på røykeslutt, som kanskje kan hjelpe deg med tankene du har med livet uten røyk også?
-
21-01-11, 23:33 #9
Jeg sluttet å røyke i august etter å ha røkt i 44 år og jeg sluttet med hjelp av Champix. Den første uken på tabl. var følte jeg meg temmelig ille med kvalme og hodepine, men etter det gikk det fint. Hadde ingen problemer i det hele tatt. Jeg brukte tabl. i 4 uker. Nå, 5 måneder senere har jeg fremdeles lyst på røyk, hver dag, men jeg klarer faktisk å stå i mot.
På den annen side så har symptomene på lavt stoffskifte økt enormt. Jeg har hatt sykdommen i veldig mange år, men kun blitt medisinert i de 7 siste årene. Jeg har klart meg sånn nogenlunde bra, men nå er det nesten like ille som det var før medisinering. Legen min er veldig lite interessert og jeg har de siste 3 dagene økt fra 100 til 150 Levaxin for å se om det hjelper. Det er nesten så jeg lurer på om jeg skal begynne å røyke igjen.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-01-11, 10:43 #10
Rolig nå - 150µg er en ganske høy dose, helt i overkant av hva de fleste tar. Jeg nekter å tro at røyken har påvirket stoffskiftet ditt like mye som 50µg Levaxin.
Tommelfingerregelen er å øke 12,5µg pr. fire uker når du er over 100µg. Noen tåler mer, andre tåler mindre. Å klaske på 50µg er ikke lurt.
Lignende tråder
-
Blodprøver "innenfor normalen" og spontanabort
Av Miriam i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 5Siste melding: 24-03-09, 20:04

Svar med sitat
Bokmerker