Woow! Godt fundet - Vigdis Omsider lader det til, at "nogen" begynder at lade tvivlen komme patienterne tilgode....
Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Les artikkel i NYT
"Den 14 december foreslog et ekspertpanel der rådgiver USA'a Food and Drug Administration, at F.D.A. nedlægger et forbud mod indsamling af donorblod fra blodgivere med fortid med Chronic fatigue syndrome - CFS som sygdommen ofte kaldes. Målet med forslaget er at forhindre eventuel spredning af virus og i begrundelsen for forslaget henvises til to højt profilerede forskningsprojekter i sygdommen.

Men allerede d. 20. december offentliggjorde tidsskriftet "Retrovirology" fire artikler, hvor der argumenteres for, at de vigtigste resultater i disse to undersøgelser kunne være påvirket af, at blodet kunne være forurenet i laboratoriet undervejs i undersøgelserne."
(jeah, right... meget "bekvemt" i begge uafhængige af hinanden forskningsforløb? Don't think so...)

"F.D.A. er ikke forpligtet til at efterleve sine rådgiveres forslag, men patienterne er alligevel lykkelige for anbefalingen, da de opfatter anbefalingen som et tydeligt tegn på at deres sygdom bliver nu taget alvorligt.

"Når selveste F.D.A.s ekspertpanel foreslår, at patienter med C.F.S. ikke donere blod, må det komme til at påvirke den måde, lægerne betragter C.F.S. på," siger Mary Schweitzer, en tidligere professor i historie ved Villanova, der ofte har skrevet om at leve med denne sygdom. Dr. Schweitzer siger, at hun har ikke været i stand til at arbejde i 16 år på grund af denne sygdom, som blev diagnosticeret efter at hun led af en række influenza-lignende sygdomme.

Forskning man har fremsendt til F.D.A. som støtte for forslaget om at forbyde donorblod fra C.F.S.-patienter har konkluderet, at folk med syndromet, som også kaldes "Myalgic Encephalomyelitis" eller "Myalgic encephalopati" i Europa, viste høj forekomst af infektioner med virus XMRV eller andre vira fra samme kategori, kendte som "MLV-relaterede virus". (Disse vira er alle beslægtet med leukæmi-fremkaldende virus hos mus, hvoraf nogle af disse vira kan inficere andre arter end mus. Dog er deres rolle i udvikling af sygdomme hos mennesker fortsat ikke forstået godt nok)."

Sikke noget, hva`? Jeg tør love at jeg vil æde min egen hat på Rådhuspladsen den dag, vi i Danmark får at vide at den danske blodbank ikke længere tapper blod fra ME/C.F.S.-patienter. Det behøver jeg vist ikke "frygte" vil ske i min levetid.

Husker lignende som det var i går, da donorblodet har inficeret adskillige hæmofili-blødere - med HIV-virus, selv om man i udlandet allerede gennem nogle år har screenet donorblod for HIV. I Danmark gjorde man ikke, fordi i Danmark skal enhver udenlandsk opdagelse - opdages forfra igen. Det tager tid, koster penge og bliver ofte ikke til noget...

Det bliver nok lige som med Liothyronin, der virker i andre lande, bare ikke i Danmark.