Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 30 av 30
    Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Nå har det skjedd, som jeg antok ville skje, etter reduksjon av levaxin. Jeg opplever i økende gradå bli mer sliten, er begynt å fryse litt igjen og beina er så tunge. Men lyspunktet er at jeg er kjempefornøyd med Liothyronin - den har virkelig hjulpet meg og nå har jeg vært i 50% jobb i 2 uker.
    Men tilbake til prøveresultatene tatt juli og nå 7.sept.
    TSH har økt fra 0,69 til 1,81
    FT4 er redusert fra 17 til 10,5
    FT3 har ingen endring og ligger på 3,0.
    Jeg skal til legen på mandag og for meg og svaret fra endokrinologen, er det klart at jeg må øke levaxin. Jeg går jo på en kjempeliten dose, etter reduksjonen. Så langt greit, men det jeg ikke får til å stemme er at det ikke har skjedd noe med FT3. Det skulle vel skjedd en økning etter T3tilskudd? Eller blir det slik at når T4 reduseres såpass, så vil dette også gå utover T3??

Så et annet spørsmål som kanskje noe kan svare på. Er det mulig å måle om det er en restfunksjon igjen i kjertelen?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ja, nettopp. Dette er som forutsett av flere her. Å redusere T4 dosen er som å sage av den greina en selv sitter på, for T4-dosen er jo framtias T3 !
    En får bare håpe at legen din har oppdaga det, nå som du har vært villig til å delta i eksperimentet. Og det går jo som kjent ikke å øke T4 med å spise noe annet enn T4 - DET veit han.
    Det går ikke å basere seg på inntak av bare Liothyronin, det er det mange som har oppdaget. Ett eller annet er forskjellig med den T3 som kroppen lager selv og den som tas i ferdig T3 form, og noen må bare ha begge deler.

Det er ikke så rart at fT3 er på samme nivå som før. fT4 er nå mye lavere og det kommer færre T3 fra denne nå enn før. Dette er akkurat kompensert med Liothyronindosen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det dannes en del t3 av t4, og det er nettopp det som legene som fastholder på kun-t4-behandling påpeker.
    Derfor er ikke ft3 gått opp, du har fått for lite t4 slik jeg skrev i et innlegg ovenfor.
    Men det er ikke verre enn at du har fått bevist dette, og forhåpentligvis kan øke på levaxindosen igjen.

Erfaringen fra pasientene tilsier at man må øke tilbake hele levaxindosen.

Skulle ønske at "ekspertene" var på internett og lest littegrann på hva pasientene har erfart i det virkelige livet.

(det som har gått dem hus forbi er at de fleste må ha en ft4 og ft3 i øvre haldel av referanseområdet, og det er individuelt hvor. Men omtrent like høye i hvert sitt referanseområde. Med unntak av noen få, som er bra med lav ft4. TSH er helt irrelevant og er ofte 0 da.)

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Tusen takk for svar fra dere og som gir meg bekreftelse på hva som må skje videre.
    Jeg hadde en dose på 75 mikro og måtte redusere til 25 / 50 annen hver dag. Hva bør økningen bli - er det lurt å øke til 75 med en gang eller bør jeg eks først øke til 50 hver dag og deretter til 75...her er jeg kjempeusikker og vet at min lege ikke er den store eksperten

Synspunkter mottas med takk

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Kanskje 50 tenker jeg, og ta prøver for å se hvor man er hen?

Men det er noen som har det greit med en lav ft4.

Man må bare prøve. Se hvordan formen er. Det er hvordan man hardet, som teller.

Det vanligste er å måtte øke tilbake all t4.
    Bare for å gi en pekepinn.

Men hvordan du reagerer, er individuelt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Jeg har nå vært hos legen. Legen er ganske ny i faget, men åpen for diskusjoner og lytter, men har ikke den store innsikten, slik jeg opplever det. Heldigvis går det an å argumentere for en løsning som jeg ønsker...Men før det:
    Prøvene, som viste økning i TSH og sterk reduksjon i FT4 (10,5), var etter legens mening helt fine !!!!! Jeg var ikke enig og fortalte hvordan jeg så og opplevde dette.
    Legen hadde da forslag til løsning ved å øke Liothyroninen fra 10 til 20mikro, som da igjen ville påvirke TSH slik at FT4 økte!! For det var slik det foregikk i kropppen - DEN VAR NY....er det noe jeg ikke har forstått her...Tror hele kroppspråket mitt talte for seg Hvorfor virket det ikke slik i den perioden jeg har tatt T3 tilskudd??
    Men, enden på visa er at jeg øker Levaxin til 50mikro hver dag i 3-4uker, tar nye prøver for å sjekke om det går rett vei og øker igjen selv videre for å få en optimal dosering.

Når det gjelder Liothyronin vil jeg anbefale alle som sliter med manglende konsentrasjon, depresjon, hukommelse, engasjement, stressnivå etcetc, til å forsøke tilskuddet i en periode. For meg var dette helt avgjørende og jeg har det veldig bra mht til plagene. på grunn av dette kom jeg meg tilbake i en ganske utfordrende jobb, om enn bare 50% hittil. Jeg har flere ganger blitt tilbudt psykolog, antidepressiv behandling...Men her har jeg, takket være dette forum, vært ganske sikker på årsakssammenheng og fikk endelig prøvd ut Liothyronin. Det hjelper ikke alle sies det, men er verdt et forsøk.
    Ingen skal få ta fra meg T3tilskuddet

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av JoJo
    Legen hadde da forslag til løsning ved å øke Liothyroninen fra 10 til 20mikro, som da igjen ville påvirke TSH slik at FT4 økte!! For det var slik det foregikk i kropppen

Eg tror at legen din trenger å friske opp kunnskapen sin om stoffskifte. Økning av Liothyronin vil senke TSH ytterligere, noe som igjen fører til mindre egenproduksjon og lavere FT4.

Lykke til

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Ja, det er nesten nifst - tenk om jeg ikke hadde hatt den kunnskapen jeg har fått i dette forum. Da hadde jeg for det første trodd at prøvene var helt fine og latt det bli med det, eller gått igang med dobling av T3medisin!!!
    Det er nok ikke snakk om å friske opp sine kunnskaper, men mer å få ervervet kunnskaper (tror ikke helt nyutdannete leger får noe særlig innføring i stoffskifte). Uff,uff

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

T4 kan ikke lages av t3.

Noe pasienter tåler ikke en høy ft4, fordi de har noen betennelsreaksjoner i kroppen fra før. Da lagers cytokiner, og de forårsaker at t4 blir omdannet til RT3 istedenfor T3. Det er alltid noen på forumene som må holde sin ft4 i sjakk, og heller ikke kan ta mye stoffskiftemidisin, fordi det ellers ville blitt til RT3.
    Derfor prøve legene ofte om pasienten blir ok på en lavere dose eller med en lavere ft4.

Men t3 omdannes ikke til t4. Heller ikke ft4. Den går NED.

Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    21

Standard

Ville bare gi et tips som jeg ikke kan se har vært nevnt før. Flere studier viser at kokosnøttolje har god virkning på pasienter med hypothtrose.
    http://www.coconut-connections.com/hypothyroidism.htm

Kan kjøpes i helsekost butikker. Gjør et søk på Google ang. "coconutoil", så får man flere treff angående ulike studier.

fredlund.

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
    Av Trude i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 87
    Siste melding: 18-08-13, 22:04
  2. Jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter at jeg fikk mitt første barn
    Av Line i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 38
    Siste melding: 09-04-07, 22:40
  3. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine