Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Aug 2010
    Alder
    47
    Meldinger
    16

Standard Hva er "normal" dose med Armour??

Hei...

Har akkurat skiftet fra Levaxine og Liothyronin til Armour.
    Men det jeg lurer på er hvor mye bør jeg ta??

Brukte 150 mcg Levaxine og 20 mcg liothyronin.

Begynte med 2,5 Grain Armour den første uka og har gradvis over til 4 Grain. Men siden jeg fortsatt ikke er optimal, så går jeg nå over på 4,5 grain... Syntes dette er utrolig mye egentlig... :-S

Jeg var underdosert før start på Armour, så jeg regnet med å måtte øke dosen. t4=16 og t3=6 TSH=0,01. Hadde også en anti tpo på en del over hundre. Har ikke papirene akkurat her....

Har ikke tatt noen ny prøve etter at jeg har begynt på Armour, men tenker på å dosere sånn at jeg får energien tilbake uten tegn til for høyt stoffskifte.... Hva syntes dere??

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hva er "normal" dose med Armour??

Normal dose er vanskelig å oppgi. Noen bruker 1.5 grain, andre bruker 3.5 grain og atter andre mye mye mer.

Har du økt veldig rakst? Du sier bare at
    Begynte med 2,5 Grain Armour den første uka og har gradvis over til 4 Grain. Men siden jeg fortsatt ikke er optimal, så går jeg nå over på 4,5 grain...
    Men jeg får ikke helt tak i hvor raskt du har økt. Husk at kroppen skal venne seg til de nye medisinene! Og det tar tid å kjenne hva som er riktig dose.

En annen ting er om du har vært hypo lenge, vet kroppen kanskje ikke lengre hva som er normalt for deg. Det var slik for meg. Dermed lå jeg litt høyt i dose en stund.

Husk at du må stå på samme dose i 6-8 uker før du kan ta en blodprøve som viser dosen. Husk også at det er vanlig å få en lavere FT4 på thyroider enn på syntetiske medisiner. Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Aug 2010
    Alder
    47
    Meldinger
    16

Nå skal du høre...'
    Jeg startet opp på armour 21/11 på 2 grain. Men etter mer nøye utregninger så så jeg jo at dette kom til å bli for lite.2 grain inneholdt 76mcg T4 og 18mcg T3. Jeg brukte jo allerede 150mcg levaxin og 20mcg liothyronin og da var jeg undermedinsinert... Når jeg da i tillegg måtte ha en høyere dose fordi jeg allerede lå for lavt så økte jeg til 2,5 grain på morgenen og 1,5 grain litt senere på dagen. Jeg gikk så på dette en mdn før jeg på julaften økte til 2,5 grain på morgenen og 2 grain litt senere... 4 grain inneholder 152mcg T4 og 36mcg T3. Har ikke foreløpig noen hyper symtomer, men har endelig fått en kroppstemperatur på 37 grader... Før jeg begynte på Armour og økte dosen min så hadde jeg en morgen temp på under 36 grader... Merkligste av alt så var jeg kaldest på de dagene jeg "følte"meg varm... Men så feil kan man ta...

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    46
    Meldinger
    241

Jeg kan ikke bidrage med noget svar udover, at det lyder som min egen situation. Jeg startede på Thyroid-S for 15 dage siden og har fra da gradvist øget fra 1 grain til 2 ... fra 2 til 2½ grain og efter 10 dage til 4 grain. Og jeg kan ikke mærke nogle hypersymptomer heller.

Jeg kan huske fra min seneste blodprøve at TSH var ekstremt høj, så min daværende eltroxin-dosis har muligvis været for lav. Muligvis derfor at det har været så uproblematisk at skifte over? Men regner med at se tiden an en uges tid mere på 4 grain inden jeg øger med ½.

Jeg er som sagt novice indenfor dette emne, men hvis du efter et par måneder stadig kan øge fra 5-6 grain uden hypersymptomer, er der måske noget andet galt udover stofskiftet?
    Jeg fik diagnosen "myksødem" 2 måneder efter min egen fødsel.
    Livet er ikke det værste man har - men det kunne være meget bedre!

Lignende tråder

1. Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 22-09-10, 15:29
  2. Svar: 8
    Siste melding: 21-08-10, 23:18
  3. "normal" T3 - bytte til Armour??
    Av serena i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 16-06-09, 19:51
  4. "Ufarlig" dose kortison?
    Av Stina i forumet Hydrocortison
    Svar: 26