Jeg sliter med å diskutere jod under de forutseetningene det virker som du ønsker.Og jeg vil ikke tas til inntekt som verken jod-forkjemper eller en jod-motstander. Jeg klarer like lite å se noen beviser for at "jod er bra for alle" som jeg sliter med å se bevisene for at "jod er skadelig for alle".

Sånn som jeg har oppfattet materialet så er jod relativt uomtvistelig bra der hvor struma/eller annen form for skjoldbruskkjertelsvikt opptrer sammen med påvist lavt jod i et menneske. Dermed er den siden for meg mindre interessant å diskutere.

Dersom det framkommer advarsler mot jod i tilfeller som overnevnte så er det veldig beklagelig og burde ikke skje. Om jeg har gjort det vil jeg gjerne vite hvor og skrive rettelse i de(n) tråden(e).

Når det gjelder jod og hashimoto's har jeg ikke gjort meg opp noen mening, men jeg jeg ser ikke det som noen grunn til å gå ut å anbefale jod i de tilfellene hvor ikke en jodmangel er påvist. (Og... jeg kan ikke fri meg fra å tenke at dersom jod var virksomt mot hashimoto's så hadde veldig mange vært kurert gjennom utprøving av naturlegemidler. Men - det er en personlig synsing.)

Men i min søken etter troverdige kilder kom jeg over denne:
http://www.thyroidmanager.org/Chapter8/chapter8.html
Se avsnittet "Iodide Metabolism and Effects"

In animal experiment iodine depletion prevents the development of autoimmune thyroiditis(86). It is suggested that mild iodine deficiency partly protect against autoimmune thyroid disease(87), although it is controversial(88). In a region where iodine-containing food (such as seaweed) is common, as in Japan, excessive dietary iodine intake (1000 micro g/day or more) may cause transient hypothyoidism in patients with subclinical autoimmune thyroiditis. This condition is easily reversible with a reduction in iodine intake(89). Iodine is important not only for thyroid hormone synthesis but also for induction and modulation of thyroid autoimmunity. In general, iodine deficiency attenuates, which iodine excess accelerates autoimmune thyroiditis in autoimmune prone individuals(90). In animal experiment, it is revealed that enhanced iodination of thyroglobulin facilitates the selective processing and presentation of a cryptic phatogenic peptide in vivo or in vitro. Moreover, it is suggested that iodine excess stimulates thymus development and effects function of various immune cells(91).
Videre referes det at i land hvor man jod-ifiserer bordsaltet faller strumafrekvensen, mens hashimoto-frekvensen ofte øker
http://drknews.com/some-studies-on-i...yroid-disease/. (Mange mer kredibile referanser linket i artikkelen)

Jeg vet ikke fasiten, men har en viss tro om at både for mye og for lite jod blir galt. Og det standpunktet håper jeg har kommet fram nå - IKKE at jeg advarer mot jod for enhver pris.