Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Standard Startet Levaxin/Armour. Riktig dose?

Hei,

Jeg har nå, i samarbeid med legen, startet opp med levaxin/armour i dag. Før dette brukte jeg 175 mcg Levaxin og 10 Liothyronin. Nå har legen satt meg på 50 mcg Levaxin og 1 1/2 grain Armour.

Dere som har erfaring der ute, høres dette ut som en grei dose i forhold til det jeg brukte før? Jeg er så redd det et for liten dose og at jeg igjen skal få meg en nedtur...

mvh
    Siriusen
    Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
    Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Startet Levaxin/Armour. Riktig dose?

Du må regne med noe turbulens i et slikt metodeskifte.
    Det kan medføre at du opplever symptomer på både høy og lav dose til du blir mer stabil.
    Jeg for min del opplevde bare fint, men kom jo fra meget dårlig tilstand i tillegg til at min situasjon sikkert er spesiell.
    Det er sikkert din også.

Som du kanskje har sett, har jeg argumentert mot å beholde Levaxin i dosen.
    Men hvis det er eneste måte en lege vil skrive ut tyroide hormoner på......
    Det viktigste er nok å komme igang.
    Dette sagt, så er start-dosen din sikkert ok - vurdert etter det foreliggende.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Takk for svar

Da får jeg håpe min opplevelse blir fin også ))
    Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Vil ønske deg lykke til! Håper det på sikt vil gjøre at du blir i god form Som n`Finn sier, må man nok regne med litt opp og nedturer før det stabiliserer seg. Heg ble egentlig dårligere før jeg ble bedre når jeg byttet. For min del gikk ikke formen oppover før jeg kuttet ut Levaxin og Liothyronin, og bare tok tyroid. Men er jo mange som fungerer på kombinasjon også, så håper du finner ut hva som fungerer for deg!
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Jeg synes også dette høres ut som en bra START dose. De fleste må jo adskillig opp i dose. Disse tabellene legene bruker for å konvertere fra levaxin til armour pluss levaxin er jeg meget skeptisk til. Hvorfor? Fordi man har regnet om t3 dosen i armour til en t4 dose, når det er t4 som skal bli t3... Det er hvertfall slik jeg skjønner det da. Dette betyr at de fleste trenger mye mere t4 enn miksen gir. Og da mener jo hvertfall jeg at man bør satse på thyroid i stedet for levaxin når man øker.

Så en må liksom gå etter t4, og ta t3 som en bonus.

Mange opplever å bli bra en stund på en start dose, og har kanskje også endel hyper symptomer på denne. Ofte er disse hypersymptomene en overreaksjon kroppen har. Sannsynligvis blir du kanskje hypo etterhvert, og jeg har i hvertfall selv etterhvert sett helt bort i fra puls ved aktivitet (den har vært høy hos meg) og økt på med thyroid med godt hell.

Gratulerer med Erfa og lykke til!!
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg tenker at du må regne med å måtte opp i dose. Som du selv beskriver:
    Før dose:
    175mcg T4
    10mcg T3

Nå dose:
    102,5mcg T4
    13,5mcg

Jeg er veldig enig med Finn og Jeanette i at det er greit å starte slik, men man må øke. At økningen skjer gradvis er en fordel fordi kroppen (særlig binyrene) skal venne seg til en gradvis høyere dose T3. Jeg begynner også å gjøre samme erfaring som Finn og Jeanette, nemlig: doser etter T4, så får T3 være en bonus. Ellers etterlever jeg prinsippet om at "det er lettere å få tilgivelse enn å få tillatelse", når det gjelder økning av dosen. Det er tross alt lettere for legen å måtte godta nå du dukker opp å sier at "dette er en dose jeg funker bra på", enn å få han til å hjelpe deg opp i dose.

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Hei og takk for nyttige svar

Jeg skjønner jeg må opp i dose etterhvert. Hvor lenge til neste økning tror dere? 14 dager? Eller så fort jeg kjenner at jeg blir lav igjen? Noen erfaringer?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Dersom du tåler armour uten ubehag i den perioden så bør du iallfall ikke vente lenger enn 14 dager... Fordi du da risikerer å gå på en skikkelig hypo-smell.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Siriusen Vis post
    Hei og takk for nyttige svar

Jeg skjønner jeg må opp i dose etterhvert. Hvor lenge til neste økning tror dere? 14 dager? Eller så fort jeg kjenner at jeg blir lav igjen? Noen erfaringer?
    Dette er vanskelig, og vanskelig å gi råd om fordi vi er så forskjellige.. 14 dager - 4- 6 uker.. Noe slik.
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Hei igjen,

En liten oppdatering... Jeg ble lav og økte dosen med 1 grain for 4 uker siden. Nå er jeg på 50 Levaxin og 2 grain mot 175 levaxin/10 liothyronin før Armour. Nå har jeg gått på en skikkelig smell denne uka

Tok ny blodprøve i dag og skal til legen neste uke. Jeg er litt redd for at hun ikke vil øke dosen for jeg er, ifølge skriv fra Stoffskifteforeningen, på den høyeste dosen. Fikk brev fra legen om at hun vurderte å sende meg til endokronolog, men er de villige til å gi Armour da? Jeg vil for all del ikke tilbake til kun Levaxin for den ga meg diare, så og si daglig.

Noen flere råd om hvilken dose Levaxin/Armour som blir riktig i forhold til at jeg "trenger" 175 Levaxin til dagen?

Nå er jeg helt på felgen og har i to dager ligget apatisk i sofaen og bare grått...
    Tok all min energi å skrive det her.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Høy dose Levaxin!?
    Av emma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 13
    Siste melding: 01-10-10, 16:09
  2. Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
    Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 17-05-10, 13:55
  3. Riktig dose eller øke?
    Av an i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 5
    Siste melding: 29-10-08, 21:14
  4. Hva er en høy dose levaxin?
    Av flerengstrand i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 18
    Siste melding: 30-03-08, 17:09
  5. Hvordan vet dere riktig dosering Levaxin/Armour??!!!
    Av Ada i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 04-06-06, 17:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn