Viser søkeresultater 1 til 10 av 19

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Myxødem huden

Uttale: myksødˈem. myksødem, en form av hypothyreose hvor hevelsen i huden og underhudsvevet gir pasienten et pløsete utseende. ...
    Definisjonen herfra

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Dere har rett begge to. Myksødem er både et symptom på hypotyreose og et gammelt navn på hypotyreose.

Jeg ser at Anisa og jeg har postet omtrent samtidig. Hun lenker til en tidligere side - og vedr. det som står der ... så er det ikke bare mucoproteiner som er involvert, men også hyalorunsyre og noe mer som jeg ikke kommer på i farta. 1 gram hyalorunsyre binder 100g vann, så det skal ikke noen voldsom opphopning til av det i vevet før det blir merkbart.

Dette er kanskje litt mer spennende:

http://www.google.no/images?q=myxede...w=1280&bih=645

Noen skikkelige før- og etterbilder fra tiden rundt forrige århundreskifte -

Nå kom jeg på et par ting

- myxødemkoma (myxedema coma) brukes stadig om koma som er forårsaket av lavt stoffskifte der hvor man ikke finner annen årsak

- typisk for myksødemhud er at det ikke blir trykkmerker - dvs at om det blir groper/trykkmerker etter fingrene, så er det "vanlig" ødem, ikke myksødem

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Myxødem huden

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
    Dette er kanskje litt mer spennende: http://www.google.no/images?q=myxede...w=1280&bih=645

Noen skikkelige før- og etterbilder fra tiden rundt forrige århundreskifte -
    Hypothyreose i billeder "før og efter"
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
    Nå kom jeg på et par ting

- myxødemkoma (myxedema coma) brukes stadig om koma som er forårsaket av lavt stoffskifte der hvor man ikke finner annen årsak

- typisk for myksødemhud er at det ikke blir trykkmerker - dvs at om det blir groper/trykkmerker etter fingrene, så er det "vanlig" ødem, ikke myksødem
    Hei.. ja hva er dette her Myksødem dere skriver om... Jeg har alltid lurt på hve som er galt med huden/ underhuden eller Hva det er... jeg har sånn små eller mindre klumper under huden.. dette har jeg vel over hele meg til og med i hodebunden... det er veldig ømt nåe jeg tar på det...Hvis jeg tar hånden og stryker over overarmen er det masse klumper.. kan dette ha noe med stoffskifte mitt å gjøre...Ei fysio som sa engang at eg hadde noe galt med bindevevet i kroppen....

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av kita1288 Vis post
    Hei.. ja hva er dette her Myksødem dere skriver om... Jeg har alltid lurt på hve som er galt med huden/ underhuden eller Hva det er... jeg har sånn små eller mindre klumper under huden.. dette har jeg vel over hele meg til og med i hodebunden... det er veldig ømt nåe jeg tar på det...Hvis jeg tar hånden og stryker over overarmen er det masse klumper.. kan dette ha noe med stoffskifte mitt å gjøre...Ei fysio som sa engang at eg hadde noe galt med bindevevet i kroppen....
    Det skal være godt beskrevet i første innlegg i denne tråden, kita1288

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
    Den gangen kaldte men opp sykdommen etter symtomene, og det ble derfor Myxødem - eller opphopning av Myxa (slim) (mucin) i underhuden.

Det kommer av at det lave stoffskiftet gjør at proteinutskiftingen går for sakte. Omdanning av caroten til A-vitamin foregår også der. Langsom prosess forårsaker at Carotenene hoper seg opp, og det finnes en blodprøve på "Karotener" som kan gi svar på dette.

Man har jo funnet ut hva myxødem kommer av - for lengst !
    Likevel er myxødem i bruk av leger som ikke har fått med seg navnespesifikasjonen.
    I dag er Myxødem en hudsykdom - og årsaken er hypothyreose.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Solør
    Alder
    55
    Meldinger
    65

Siden jeg hadde/har de mest tydelige symptomene i rygg, mageområde og fordøyelse la jeg merke til for endel år siden at jeg det som kjentes ut som ømme/ruglete muskler over magen. Min fysioterapeut mente det ikke kunne være muskler som gjorde det. Disse "knudrete" punktene var ømme å ta på, men jeg brukte å massere dem bort. Etter at jeg begynte med Levaxin har dette blitt mye bedre og det er sjelden jeg finner slike punkter over magen. Kan det være et tegn på Myxødem, eller bare nok en av mange "rare" symptomer pga av stoffskiftet?

Lignende tråder

1. Huden, håret og hormoner
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 6
    Siste melding: 20-12-09, 01:57
  2. Virker stoffskiftet inn på huden? Kviser?
    Av sunny i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 27
    Siste melding: 05-02-09, 12:30
  3. Myxødem - myxedema
    Av Stina i forumet Nyttige linker
    Svar: 1
    Siste melding: 26-10-07, 00:16
  4. Ja men..... Myxødem
    Av i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 22-09-07, 23:48
  5. Myxødem