Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
Blander meg inn i diskusjonen her jeg.

Dette forvirrer meg, men er kjempeinteressant. Overalt hvor man søker og leser på nett befinner over 2/3 av jod seg i skjoldbruskkjertelen...og da er mitt neste spørsmål: Hvor befinner den siste 1/3 seg? Kanskje er det så enkelt at den svømmer rundt i blodbanen i form av T3 og T4? Men det finner jeg ingen gode svar på. Det jeg derimot klarer å finne er at jod kan motvirke brystkreft og at kvinner forbruker mer enn menn. Ingen forklaring på hvorfor? Ellers står det at jod påvirker alt som vi vet er stoffskiftehormonavhengig.

Legger ved en link for de interesserte: Her står det hvordan man kan foreta hjemmetest på jodmangel. For alle som ikke får legen til å teste kan jo dette være veiledende eller villedende?
Kjempeglad for dit svar, Blondie. Vi må have læst i samme kilder, du og jeg - drevet af samme interesse Jeg finder også flere spørgsmål, end jeg finder svar, men de er tilstrækkelige til at underbygge tvivlen på, at "sandheden om jod" skulle være så sort/hvid som det er (var) så moderne at hævde. Opdaterer efterhånden som jeg finder flere tankevækkende jod-spørgsmål.