Viser søkeresultater 31 til 40 av 67
Tråd: Siljenta
-
26-11-10, 22:09 #31
Sv: Siljenta
Jo, det var jo akkurat det som hendte meg også da jeg startet med Levaxin.
Og jeg starta på 100µg/dag. Legen min visste liksom ikke om jeg skulle ha en eller to eller tre av dem, så han tenkte det var best å begynne forsiktig.....
Men jeg kjente ikke en dritt til dem, ikke før jeg begynte å bli verre.
Og der var jeg jo idiotisk tolmodig. Ikke la dem få begynne å justere dette opp og ned - det hjalp ikke meg iallfall.
Forlang et annet hormonpreparat - det er lettere å få idag.
Jeg fikk det ikke, og det gikk ikke bra for å si det forsiktig.
Så er det jo mange som det virker ok på da, så gi det en sjanse. Et halvår kanskje.....
Lykke til !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-11-10, 22:19 #32
Levaxin siden 10.11.10 da TSH var på 16,18 og FT4 10,2.
*klem* Siljenta
Informasjonstråden min
Dagboken til Siljenta
-
26-11-10, 22:32 #33
Du har gått lenge uten behandling. Det medfører at kroppen har stengt ned det den kan. Når det kommer hormoner i blodet igjen slås ikke alt på umiddelbart. Det må på en måte vekkes. For noen går det raskt, for andre går det i rykk og napp og for atter andre går det sakte. Det som er sikkert er at du bør ta blodprøver ganske hyppig (månedlig eller oftere kanskje) dersom du skal kunne se utviklingen og få eventuelle doseendringer raskt.
Det kan også godt hende at behovet ditt for hormoner stiger etterhvert som kroppen vekkes til live igjen.
Det kan nok hende at det tar 2-3 måneder før du kan se tilbake og se at det har virket - i verste fall. For min egen del kjente jeg det ganske raskt på levaxin, først og fremst på humøret. Men jeg har nok hatt en veldig svingende utvikling, for sommeren før vinteren da jeg virkelig ble syk var jeg bedre enn på mange år... Og etter det jeg har fått vite her er dett ikke så vanlig å ha så rask virkning.
Men har du ikke fått virkning etter 3-6 måneder er jeg enig - da bør du be om å få prøve noe annet.
Dog... dette er ting som tar tid. Det er ikke bare å ta en pille og være fin i morgen. Dessverre. Man må opp i riktig dose, den må få tid til å virke .... og så må man fortsette å ta de små hvite for å holde seg bra. ;)Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
26-11-10, 23:34 #34
Nja, det skal jeg ikke ha sagt. Ikke så generelt. Det er mange som klarer seg bra med Levaxin. Det bare passet ikke for meg, om jeg kan si det slik.
Og - et halvt år er nesten å regne for kort tid i det gamet her.
Levaxin inneholder T4, som er et pro-hormon som må behandles av prosesser i kroppen før den kan bruke det.
Det tar omtrent 3 uker før den pilla du spiser idag virker på stoffskiftet.
Men flere andre prosesser er avhengig av T4-nivået, så man merker disse før da.
Tolmodighet er en dyd, har en eller annen idiot sagt
Vi må iallfall slite med det hele livet.
Det jeg vel sier, er at det kan ta tid å finne ut av hva du trenger, men det vil bli bedre Siljenta,• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-11-10, 23:48 #35
Når det gjelder virkningen i starten er det faktisk ingen forskjell på om du starter på 50 eller 100µg. Kroppen klarer uansett ikke å utnytte alt sammen.
Jeg startet på 50 og hadde synlig effekt på de symptomene som jeg hadde fått senest (ødem i ansiktet) etter bare noen dager. Så begynte medisinen langsomt å virke på symptomer jeg hadde fått tidligere, som søvnbehov, humør, osv. En må nok regne med 6-12 måneder før medisinen får full effekt, mente fastlegen min, og det tror jeg ikke er mye feil. Men det betyr jo ikke at en går et halvt år uten å kjenne noe som helst! Hvis du er så uheldig, da bør du undersøke andre medisiner. Men 16 dager er litt kort tid.
Og som de andre antyder, det er godt mulig dosen må skrus opp underveis, for 100µg er i underkant av det som er vanlig vedlikeholdsdose - så vær obs på om du begynner å få tilbake symptomer. De har en tendens til å komme snikende - i likhet med bedringen.
-
29-11-10, 13:10 #36
Hadde skrevet et langt svar til deg, men det forsvant. Huff og huff....Med andre ord så er ikke Levaxin no tess? hva forno annet hormonpreparat er bedre da?
Så dette får bli kort
. Jeg tror ikke noen kan svare på hvilket preparat som er best, det blir nok opp til deg selv og din egen kropp å erfare hva som fungerer best for deg. Men disse alternativene for behandling finnes:
- Kun levaksin (Hormonet T4. Kunstig fremstilt)
- Levaksin og Liothyronin i kombinasjon (Hormonene T4 og T3. Kunstig
fremstilt)
- ERFA thyroid (Naturlige hormoner, fremstilt av skjoldkjertel fra gris.
Inneholder hormonene T4 og T3, samt andre ting som en frisk skjoldbrusk
kjertel normalt produserer)
- Levaksin og ERFA thyroid i kombinasjon
16 dager er lite for å vurdere om et preparat virker eller ikke, men ikke pin deg selv i årevis, før du prøver noe annet som kanskje virker bedre
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
29-11-10, 13:40 #37
Se der ja. Tusen takk for det innlegget, skjønte faktisk mye mer nå.. Godt ikke alle er like uviten som meg! Hehe.. Får håpe det holder med Levaxin

I dag har jeg vært å kjøpt fire og en halv julegave, fått opp litt adventsting og lekt husmor.. føler jeg har gjort mer i dag enn på to uker :P digg!
Ha en suuuuuper Tirsdag
*klem* Siljenta
Informasjonstråden min
Dagboken til Siljenta
-
29-11-10, 17:28 #38
-
17-12-10, 19:43 #39
Tenkte å bare skrive litt til jeg
I det siste har jeg som nevnt tidligere slitt utroooolig med hukommelsen. Har tidligere jobbet på en dementavdeling på sykehjemmet, å jeg kunne utrolig nok se likheter mellom en tidlig fase ab demens og meg selv
Men nå har det heldigvis gått over. Det varte kun i noen små uker, å det er jeg fryktelig glad for
Jeg er nå tilbake til der jeg _var_, glemmer lett, men det er ikke så voldsomt som det var de sistnevnte ukene. Tenkte å lage en liten "oversikt" her bare.
Konsentrasjon - den er som den alltid har vært. Jeg kan sitte å "snakke" med folk om vær og vind over nett, men hvis jeg skal fortelle om noe eller andre ting hvor jeg må tenke, så må jeg skru av TV'en helt, av med radio eller andre lyder og bilder. Tilogmed de smile-symbolene på siden her hvor jeg skriver på dette forumet forstyrrer meg
.. hehe
Søvn - jeg sover fremdeles lenge av gangen. i gj.snitt 15 timer hver gang, men i motsetning til tidligere så er jeg våken lenger av gangen, noe som er deeeilig. Døgnrytme derimot eier jeg ikke, men det bryr jeg meg ikke så mye om akkurat nå, for det har jeg ikke en sjanse til å rette opp i med det første. Jeg føler meg uthvilt når jeg våkner, å det er sååå deilig..
Tiltak - DET eier jeg ikke.. Bare det å fylle opp vannglasset mitt, eller ta medisinene mine er ett skikkelig tiltak. For ikke å snakke om å dra å handle julegaver eller gå i butikken. Men det kommer vel snart det også ;)
Hukommelsen - Den er som tidligere nevnt tilbake til der den var, etter en liten ferietur
men siden alt er som det vanligvis har vært med det, så er det liksom ikke noe uvanlig for meg, så jeg klarer meg helt fint. Eneste irriterende er at jeg ikke husker om jeg har tatt Levaxin og B12, men det løser seg med at jeg ser inn i skapet der medisinene står, å av en eller annen merkelig grunn så vet jeg om jeg har vært i det skapet tidligere den dagen eller ikke 
Det er jo selvsagt flere ting jeg kunne ført opp på denne lista, men jeg velger å legge vekt på de tingene jeg har vært plaget mest med. Jo, en annen ting mens jeg holder på... Hadde besøk av en venninne her om dagen, hun sa nesten med en gang at hun synes jeg hadde gått ned i vekt. Jeg har aldri slitt med overvekt, men jeg har hatt lett for å legge på meg og ikke komme ned. Har heller ikke veid meg den siste tiden, og ser ikke selv om jeg eventuelt har gått ned, men hun var fast bestemt på at jeg hadde blitt tynnere siden sist (sist jeg var sammens med henne var rett etter jeg starta på levaxin), ikke at det har så mye med saken å gjøre, men nysgjerrigheten min lurer veldig på om man kan få en forandret forbrenning på Levaxin ettersom noen sliter med overvekt eller ikke går ned i vekt, eller har det kun en sammenheng med at vi sitter å "later oss" hele dagen?
Ellers tok jeg blodprøve igjen i går og svarene kommer nok til uka.
Så med dette vil jeg si at jeg faktisk føler meg i super form. Har lagt mest vekt på det positive i denne tråden, men det er det jeg gjør til vanlig også fordi det gir meg motivasjon etter noe jeg heller vil kalle en tøff periode jeg har hatt med meg selv og tankene rundt det om jeg vil gå på medisiner eller bare kaste de langt til pokkerivold.. jeg satser på det førstnevnte
Ha en superduper helg og kos dere masse
*klem* Siljenta
Informasjonstråden min
Dagboken til Siljenta
-
23-12-10, 11:31 #40
Kan være lurt med doseringsboks for medisinen
Hei.
Flott å høre at ting i hvertfall går rette veien for deg, selv om det nok blir "babyskritt" nå i begynnelsen.
Vil bare tipse deg om et hjelpemiddel når det gjelder å huske å ta medisinen:
Jeg fungerer greit i hverdagen nå, men hukommelsen er "så-som-så" og derfor ble det veldig vanskelig å huske om jeg hadde tatt dagens medisindose eller ikke.
Tok meg derfor en tur på apoteket, og kjøpte en liten doseringsboks for medisin (de har flere størrelser). Den jeg kjøpte, har 21 rom (dvs 3 uker) der hvert rom er nummerert fra 1 til 7 etter ukens dager. Fyller den for 3 uker av gangen, og synes det er kjempepraktisk. Ingen usikkerhet ang om medisinen er tatt iallfall.
Vil samtidig benytte anledningen til å ønske deg en koselig og AVSLAPPENDE jul, og et 2011 fylt med masse fremgang - spesielt på det helsemessige plan!
Svar med sitat

Bokmerker