Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    3

Standard Er symptomer noe vi må leve med???

Jeg har hatt hypothyreose i 23 år. Den gangen sykdommen ble oppdaget var det bare noen få som hadde denne sykdommen og det var ikke lett å få tak i informasjon. I de siste 8 årene har jeg bare blitt mer og mer sliten, har hele tiden trodd at dette kommer av for lavt stoffskifte og har derfor valgt å ta litt for høy dose med levaxin. Tar 150 mg hver dag.

Etter å ha lest litt på denne siden ser jeg at det faktisk kan være andre ting enn lavt stoffskifte som gjør at jeg hele tiden føler meg sliten (noen helger kan jeg sove 40 timer... jeg fryser alltid, kort lunte, mister mye hår osv... jeg har hele tiden trodd at dette er noe jeg bare må leve med.

Jeg har nå bestillt time hos spesialist på Volvat, er det noen som har erfaring med dem??? Hvis det viser seg at det kan være at jeg har problemer med binyrene, er det da noen form for "behandling" jeg kan gjøre selv? Tenker da på kosthold, viminer osv.

Jeg har også en datter på 2 år med medfødt hypothyreose. Har mange ganger tatt opp med legen hennes at jeg synes hun er veldig gul i huden... Dette fnyser han av, sier jeg kan gi henne litt sukkervann... Er det noen som kjenner til dette? (hun har i tillegg reflux i urinveiene)

Er takknemlig for svar

Janne
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Standard Sv: Er symptomer noe vi må leve med???

Sitat Opprinnelig skrevet av janne2 Vis post
    Jeg har hatt hypothyreose i 23 år. Den gangen sykdommen ble oppdaget var det bare noen få som hadde denne sykdommen og det var ikke lett å få tak i informasjon. I de siste 8 årene har jeg bare blitt mer og mer sliten, har hele tiden trodd at dette kommer av for lavt stoffskifte og har derfor valgt å ta litt for høy dose med levaxin. Tar 150 mg hver dag.

Etter å ha lest litt på denne siden ser jeg at det faktisk kan være andre ting enn lavt stoffskifte som gjør at jeg hele tiden føler meg sliten (noen helger kan jeg sove 40 timer... jeg fryser alltid, kort lunte, mister mye hår osv... jeg har hele tiden trodd at dette er noe jeg bare må leve med.

Jeg har nå bestillt time hos spesialist på Volvat, er det noen som har erfaring med dem??? Hvis det viser seg at det kan være at jeg har problemer med binyrene, er det da noen form for "behandling" jeg kan gjøre selv? Tenker da på kosthold, viminer osv.

Jeg har også en datter på 2 år med medfødt hypothyreose. Har mange ganger tatt opp med legen hennes at jeg synes hun er veldig gul i huden... Dette fnyser han av, sier jeg kan gi henne litt sukkervann... Er det noen som kjenner til dette? (hun har i tillegg reflux i urinveiene)

Er takknemlig for svar

Janne
    Hei Janne2.

Velkommen til forumet.
    Jeg trodde også at jeg måtte leve med de symptomene jeg ikke ble kvitt med forholdsvis liten dose Levaxin. Blodprøvene var "fine", så det måtte være noe annet som var i vegen enn hypothyreosen. Mange føler dette etter flere år på bare Levaxin. Jeg prøvde også å ta Liothyronin i tillegg, men fikk ikke så store forbedringer.

Jeg er nå på god veg med å "fase ut" mine symptomer. Etter 6 uker på naturlig thyroid + binyrestøtte (hydrokortison) er jeg allerede bedre. Det er lys i tunnelen.

Vet du resultatet av dine seneste prøver? Skriv inn dem her (med referanseverdier), så får du sikkert noen reaksjoner. Min umiddelbare tanke er at du enten ikke har nok Levaxin, eller at du behøver annen medisin. Trøtte binyrer er en annen mulighet.

Når det gjelder Volvat, vet jeg ingenting, men jeg synes det er positivt at du har tatt kontakt med annen lege for å få hjelp. Kosthold? Mange med hypothyreose blir hjulpet av å legge om kostholdet til Lavkarbo. Tillegg av vitaminer og mineraler er noe de fleste tar. (Jeg er ikke flink til å legge in "linker", men det står mye på forumet).

Så synd å høre om din datter. Jeg kan ikke noe om hypothyreose hos barn. Håper du får tanker av andre.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hei Janne2.
    Man blir lett påvirket til å få det inntrykk at det er så farlig å ta en høyere dose. I mange tilfeller er det nettopp det som skal til.
    Legene ser ikke ut til å få med seg siste info. Både Aker og analyselabben furst.no sier at TSH i mange tilfeller blir null og at det ikke er noe å gjøre ved det, for fT4 er det som kroppen lever av, og den må være høyere enn den er i den friske befolkning, fordi den skal jo også levere den T3 som en gang kom fra kjertlen.

http://www.furst.no/bb/index6.html
    klikk på TSH og på fuksjonsanalyser....
    "Substitusjonsbehandling (thyroksinbehandling av hypothyreose)
    Ved behandling av primære hypothyreoser vil siktemålet være at TSH skal være innenfor referanseområdet. Ved en adekvat substitusjon med thyroksin vil ofte TSH ligge helt i det nedre området, mens FT4 ligger nær hyperthyreote verdier.
    Dette har med feedback mekanismen å gjøre og det faktum at kjertelen heller ikke lenger produserer tilstrekkelige mengder av T3. Ved adekvat substitusjon vil T3, som er metabolsk mest aktivt, dannes i tilstrekkelige mengder ved konvertering fra T4. En konsekvens blir at T4 er relativt høy og TSH tilsvarende lav.
    For å oppnå mest mulig stabile analysesvar på S-Fritt T4 og S-TSH er det viktig at prøvetaking til kontroll av medisineringen tas før man har inntatt dagens thyroksindose. En prøve tatt 2 timer etter inntak av thyroksin vil være falskt forøket (ca 25% etter inntak av 200 g thyroksin). Tilsvarende vil TSH være falskt nedsatt (ca 15%)."

Jeg gikk på Levaxin i 16 år før jeg ble så syk at jeg turte å skifte det ut med tyroide hormoner. Armour i mitt tilfelle, og jeg fikk et helt nytt liv. Alle mine symptomer og plager forsvant og vekten normaliserte seg.
    Hvorfor ?
    Ja, jeg kan jo bare spekulere.
    Jeg tåler iallfall ikke Levaxin, for etter noen år prøvde jeg å blande i 25µg Levaxin i Armourdosen. Da fikk jeg tendenser til de symptomene jeg hadde slitt med og sluttet jo med det.

Det jeg oppdaget mens jeg var på Levaxin, var at hvis jeg sluttet med det, ble jeg bra i en ukes tid. Da ble det for lavt og jeg måtte begynen igjen.
    Det kan kanskje være en metode man kan bruke for å finne ut om det er på tide å bytte til et tyroid ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hei Janne,

Volvat er sikkert greit nok men om jeg var deg, ville jeg likevel dratt til Heggeli Helhetsmedisin, hos en mannlig lege med initialene D.S. Han er kjempeflink og vil trolig la deg prøve noe annet enn Levaxin- hvilket det høres ut som du trenger. Be også om å få sjekket binyrer, det er veldig viktig for å få en optimal behandling.

Personlig har jeg først merket fremgang etter at jeg byttet ut hele Levaxinen med naturlig thyroid (Erfa thyroid), samt at jeg gir binyrene støtte med hydrokortison tabletter. Formen min var dårlig på Levaxin alene, hvilket det er mange som opplever.

Ønsker deg lykke til:-)

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    3

Akas; Takk for svar!
    Mine verdier i mai var: (På 150 mikrogram levaxin pr dag)
    Anti TPO: 396
    Fritt T4 : 16,4
    Fritt T3 : 3,0
    TSH: 1,5
    Jeg er åpen for å prøve en annen medisin, skal ta det opp med legen

n`Finn: Takk for svar!
    Det du sier om å ta prøver fastende (ikke medisiner samme dag som man tar prøver) er veldig viktig. Det viser seg at legesekretærer ikke alltid sitter inne med all verdens kunnskap dessverre. Jeg har i mange år visst dette, men oppdaget da jeg flyttet til et nytt sted at dette var nytt for legesekretæren på det nye legekontoret... hun ringte Furst og fikk bekreftet at jeg hadde rett. Dette er utrolig synd for de er som har fått feil blodverdier....

PS jeg er villig til å prøve en annen medisin. Hørte rykter om at det var vanskelig å få tak i noe annet enn levaxin??

Berit; Takk for svar!
    Holder Heggeli helhetsmedisin til i Lillestrøm?
    Er veldig skeptisk hvis det er tilfelle.... For ca 10 år siden var jeg hos en spesialist i Lillestrøm og han mente jeg ikke hadde hypothyreose.. Sluttet med medisiner i 2 uker og ble kjempedårlig... Startet på medisiner igjen og det var det! Ikke noe mer oppfølging fra han. Har du noen bivirkninger av hydrokortisontablettene du tar?

Tusen takk for tilbakemeldinger nok en gang

Hilsen Janne
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Heggeli Helhetsmedisin ligger like ved Volvat, ca 5 min kjøretur vestover. Ville dratt dit fremfor Volvat dersom du vil prøve et alternativ til Levaxin. Av en eller annen grunn er det ikke så mange leger som har hørt om at det finnes fullgode og for mange bedre alternativer til Levaxin.

Jeg har ingen bivirkninger av hydrocortison. Ble litt trøtt i begynnelsen men ikke nå lenger.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vel, furst.no må få kredit for det de skriver, jeg kopierte det fra den linke jeg la ved
    Det er en liknende klinikk på Lillestrøm også, hvis det passer bedre kan du jo forsøke den ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Sitat Opprinnelig skrevet av janne2 Vis post
    Akas; Takk for svar!
    Mine verdier i mai var: (På 150 mikrogram levaxin pr dag)
    Anti TPO: 396
    Fritt T4 : 16,4
    Fritt T3 : 3,0
    TSH: 1,5
    Jeg er åpen for å prøve en annen medisin, skal ta det opp med legen
    Hei igjen.

Du har antistoffer, og da er det antagelig Hashimotos du har?
    Mange som har den varianten trives best når Fritt T4 er høy, helt i øvre del av referanseområdet, og noen til og med høyere.
    TSH på 1,5 åpner vel også for at medisindosen kan økes, uten at legen begynner å rope om overmedisinering.

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    3

Hei igjen

Det var gode nyheter fra deg. Legen min sier hele tiden at jeg bør nedjustere dosen min, men jeg trives best når den er litt for høy. Synes det er veldig slitsomt å gå rundt og fryse hele tiden....Tror du 175 mikrogram levaxin pr dag kan bli for mye?

Hilsen Janne

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hei Janne

en god regel når det gjelder medisinering av lavt stoffskifte, er å høre på kroppen fremfor blodprøver. Det har mange fått erfare! Dersom du føler deg bedre på en høyere dose, er det jo selvsagt det du skal ha fremfor en lav en. Legene ser seg ofte blind på blodprøver.

I alle tilfelle er en tsh på 1,5 ganske høyt. Min vanlige fastlege sier at mange må ha tsh på 0,5 for å føle seg bra, samt ft4 i øvre del av ref. område. Jeg følte meg ikke bedre av det, men mange gjør visstnok det. Så det kan være en ide å forsøke doseøkning før du bytter til et annet preparat.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    Av Vigdis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 953
    Siste melding: 09-09-14, 21:29
  2. Svar: 14
    Siste melding: 20-04-08, 14:01
  3. Hvor mange blir egentlig så frisk at de kan leve med sykdomm
    Av gutt_81 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 20
    Siste melding: 22-10-07, 11:09
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn