Viser søkeresultater 21 til 30 av 33
-
03-07-10, 21:50 #21
Sv: Er medisinert men mangler det lille ektra
Om at tsh går mod nul, se denne tråd med svar fra overlæge på OUS Aker:
https://www.stofskifteforum.dk/showt...verlege+Louise
På Erfas hjemmeside står der, at man bør kunne skifte direkte over. Men nogle har brug for at gøre det gradvist. Jeg skiftede direkte over; gik fra 200 µ Euthyrox til 2 grains Erfa.
Lykke til!
Nielsigne
-
08-07-10, 11:34 #22
Endelig!!!
ENDELIG!!! Legen hørte på meg. Har fått resept på Erfa. Begynner på den over sommeren, rekker ikke få den før ferien.
Ba om og fikk også resept på Liothyronin, da jeg er så nedkjørt at jeg ikke orker å vente på Erfa. Fikk 20 mikrogram, halv tabl to ganger daglig. Går i tillegg på Levaxin. Vært litt endringer der de siste dagene, men skulle gå ned fra 150 til 100 mikrogram.
Slang innpå en Liothyronin med en gang. Pang sa det, og energien datt ned i meg. Føyk rundt å handla i to timer, uten å bli sliten!!!! (Rant noen gledestårer fra sambo da, ja )
Prøvde meg på 100 levaxin dagen etter, men fikk ikke like god virkning. Økte derfor til 150 igjen. Satser på at legen ikke friker helt... Men tror nok ikke det.
Spm har jeg også. Vet ikke helt hvordan jeg skal fordele medisinene utover dagen. T3 føler jeg for å dele opp, med tanke på å fordele energien utover dagen. Tar i tillegg til disse også b-kompleks 1 tabl/dag. Mariatistel 1 tabl/dag. C-vit 1 tabl/dag (grunnet en forblåst tur jeg skal på, prøve å unngå forkjølelse) Har også fått B12 sprøyte, men ikke fått begynt på disse ennå. Skulle ta 1 B12/uka.
Kan det fordeles slik:
Morgen 10 mikro Liothyronin + c-vit
Middag 10 mikro Liothyronin
Kveld 150 Levaxin + B-kompl + Mariatistel
Bør jeg også ta B-12 sprøyta? (Legen som ikke hørte som ga meg resepten, se tidligere innlegg)
-
08-07-10, 17:41 #23
Hej
Tillykke med at ha' fået Erfa-recept
Jeg ville ikke vove at tage t3 om morgenen - der ville jeg tage t4. Har læst om nogle, der forsøgte at medicinere sig med t3 alene og kom meget galt afsted... Og jeg ville være bange for, om kroppen ville reagere på samme måde, hvis den fik en portion t3 om morgenen. Men jeg ved det jo ikke ....
Her i hvert fald en læge, der anbefaler at tage t3-tilskuddet om aftenen - hun siger, man må prøve sig frem med doseringen. Hun mener, man skal starte med en kvart tablet:
http://www.doktoronline.no/qa/forum/3/qa2242512.html
Det kan du da overveje
Held og lykke med det
Redigeret: Læg i øvrigt mærke til, at lægen i linket netop betoner, at man ikke skal trække t4 fra for at få t3-tilskud men derimod lægge det oveni dosen. Jeg har læst, at flere herinde har gjort samme erfaring /fået samme instruks.Sist endret av Nielsigne; 08-07-10 kl 17:44 Begrunnelse: tilføjelse
-
08-07-10, 19:00 #24
Hei SvSo!

Så flott at du har funnet en som vil hjelpe deg!
Jeg tar også Levaxin og Liothyronin. Jeg tar 100 mikrogram Levaxin +
10 mikrogram Liothyronin med det samme jeg våkner.
Og så tar jeg 10 mikrogram Liothyronin midt på dagen.
Liothyronin har så kort halveringstid at jeg tror den bør taes slik at man får nytte av den om dagen.
Jeg satte ikke ned Levaxindosen da jeg begynte med Lio, men startet med halve dosen (1/4 tablett) to ganger om dagen.
Et lite spørsmål bare: Har du testet binyrene (kortisol)? T3 kan gi problemer for trøtte binyrer om kortisolproduksjonen er for lav.
Jeg håper du er en av dem som får det bedre med Lio. God sommer!
-
08-07-10, 19:48 #25
Akas, den måde /det tidspunkt du tager medicin på, lyder da også meget mere logisk - mere sådan som kirtlen ville gøre det ... Når jeg tager min thyroid om morgenen, får jeg jo også 'hele pakken' på en gang
Og så aftager den i løbet af dagen. Man skal jo heller ikke blive sådan ALT for pepset om aftenen
-
09-07-10, 18:12 #26
Har tatt en haug med prøver. Kortisol lå på 487 (Ref 220-850) Ligger innenfor "normalen",men ikke aner jeg om det er bra nok... Kan det merkes, i tilfelle hvordan, om det blir problemer?
-
09-07-10, 18:38 #27
Vel, for å presisere : Kortisol lå på 487 på det tidspunkt prøven ble tatt.
Kortisol varierer mye i løpet av døgnet, og variasjonen er minst like viktig som verdien.
Så jeg er redd for at en eneste prøve i døgnet ikke kan si så mye om binyretilstanden. Blodkortisolprøver er forøvrig også totalverdier.
De sier ikke hvor mye av totalverdien som blir brukt, så disse verdier har også begrenset verdi.
Urin og spytt vil være "forbrukt kortisol", altså målinger av det som engang var fritt og er forbrukt. Dette er av mye større nytteverdi.
Døgnurinprøver kan si hvor mye fritt kortisol som produseres i løpet av et døgn, opg det er greitt å vite, men bør ses i sammenheng mer spyttprøver som tas ved 3-5 tidspunkter på døgnet.
Ofte viser det seg at en eller flere av disse prøvene er helt på jordet - noe ingen andre prøver villeklart å fange opp.
Ta spyttprøver.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-07-10, 19:57 #28
Jeg er nybegynner på å sette meg inn i sykdommen selv, men har fått god hjelp på forumet. Der er det et eget "emne" som heter binyrer. Der står det mye om hva som hender om man har "trøtte binyrer" (for lite kortisol). Forsøker sette inn en lenk her, så kan du lese bedre forklaringer enn jeg kan gi.
Lykke til!
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7954
-
21-08-10, 11:07 #29
Hurra for livet !!
Måtte bare innom igjen med et innlegg. Har det bare helt fantastisk for tida.
I sommer har jeg og sambo gått nesten hele Danmark på langs (rakk dessverre ikke helt ned) Hadde ikke en eneste dårlig dag fysisk eller spykisk når det gjaldt energi o.l. Bena må jeg nok slite med en stund, men det er det verdt. Hurra for legen som hørte på meg og ga meg rett medisin.
En uke siden hoppa jeg over på Erfa-medisinen. Burde sikkert gjort overgangen litt rolig, men... Gleder meg masse over livet og har tro på at dette skal fungere.
En liten ting må jeg forresten hive på. Jeg tok T3 morgen og middag. Hver morgen gikk det 15 minutter, også rant svetten over hele meg. Holdt på i to minutter, så var det over. Skjedde aldri ved middagsinntaket. Fikk ingen andre reaksjoner, bare masse energi. Kanskje greit for andre å være oppmerksom på...
Lykke til videre til alle her inne, og tusen takk for all hjelp
Holder meg i nærheten
-
22-11-10, 10:28 #30
Dårlig på Thyorid fra Erfa
Joda, jeg som trodde at nå skal alt bli fint...
Har nå gått på Thyroid fra Erfa siden August. Har jo hørt mye positivt, så dette så jeg lyst på. Men PANG!
Havner plutselig på sykehuset. Legene mistenker MS. Masse prøver. Blir heldigvis frikmeldt. De kan ikke finne noe. Kommer hjem. Energien raser. Alt raser. Føler meg minst like dårlig som før medisinering første gang. Har fått ny fastlege. Han tar blodprøver. Min T4 har rast fra 21 til 14 på noen få måneder. T3 er så høy (husker ikke akkurat nivå) at jeg burde hatt høyt stoffskifte. Kroppen hyler lavt, lavt, lavt. TSH var ikke målbar.
Er så trøtt og svimmel at jeg bare vil grine. Ny time hos legen om to dager. Går nå helt uten medisiner. Skulle gjøre det en uke.. Har også slitt med å ikke få luft. Legen mistenker medisinene.Pusten ble bedre andre dag uten medisiner...
Okei, dette ble mulig rart og ufullstendig. Sovner snart og kan ikke konsentrere meg.
Andre som har opplevd noe sånn? Dosen var forresten 125mg
Lignende tråder
-
Struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer
Av Sonja Midtlien i forumet Lavt stoffskifteSvar: 124Siste melding: 27-08-11, 18:41 -
Hvorfor mangler vi medicin?
Av Anisa i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 4Siste melding: 12-11-09, 17:24 -
Svingninger i tsh/medisinert
Av lillybell i forumet TSHSvar: 7Siste melding: 24-09-09, 22:01 -
Hva bør TSH ligge på når man er medisinert....
Av Nettverk i forumet TSHSvar: 17Siste melding: 10-02-08, 16:16 -
om lille meg
Av Reven i forumet PresentasjonerSvar: 7Siste melding: 15-04-07, 15:24
Svar med sitat
Bokmerker