Viser søkeresultater 11 til 20 av 28
Tråd: Sekundær hypothyreose?
-
26-10-10, 21:42 #11
Sv: Tolkning av blodprøvesvar
Da har jeg vært hos legen og tatt nye blodprøver. Resultatet nå er at fT4 er på 10, mens anti-TPO og TSH fortsatt er innenfor referanseområdet. Legen sier fT4 er litt lav, men han mener at det er kontroversielt og starte med behandling ut ifra prøvesvarene mine.
-
26-10-10, 21:56 #12
Det er jeg helt uenig i.
Jeg vil heller tolke en slik prøvesetting som at TSH ikke blir høy nok til å stimulere kjertlen til å øke produksjonen.
Altså at det er et sentralt kontrollproblem.
fT4=10 bør reflektere en THS på MINST 10.
Uten at det er antistoffer (og det er det jo ikke) kan ikke fT4 bli så lav som 10 - hvis det ikke foreligger en TSH-feil.
Jeg mener din lege feiltolker prøvesvarne, og det kan hjelpe å gjøre oppmerksom på ovenstående.
Bla kan flere prøver taes som inrettes mot sentrale problemstillinger.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-10-10, 19:12 #13
Nå gikk jeg primært til legen for å be om ny blodprøve av stoffskiftehormoner og få en prøve av T3 og TRAS, siden dette var noe han ikke målte sist gang.
Ser på blodprøveresultatene mine nå at han ikke tok med de to prøvene på sist blodprøve!
Vi snakket om dette under legetimen, og han nevnte på ingen tidspunkt at han var uenig at vi burde ta prøve av T3 og TRAS også. :oppgitt:
Vel, jeg fikk ihvertfall arguementert meg til å ta vit. D også, disse har han heldigvis krysset av for. Han tok med sink og selen også, men disse ble kontaminert pga feil prøvetakningsrør.
Med blodprøveresultatene følger det med en del kommentarer, blandt annet: "Euthyreot bedømt etter TSH." Hva i all verden betyr dette?
Utdrag fra prøvene mine:
Vitamin D3: 62 (referanseomr. er ikke oppgitt)
B-SR: 23*
fS-Vitamin D: 62 (50 - 150)
P-Homocystein: 8,7 (5,0 - 15,0)
Anti-TPO: 47 (<100)
Ferritin: 24 (15 - 200)
Folat: 10,1 (> 5,7)
FT4: 10,0* (11,0 - 23,0)
HDL-kolesterol: 1,1 (1,0 - 2,7)
S-Jern: 9,6 (9,0 - 34,0)
S-Jernmetning: 14 (10 - 50)
Kolesterol: 4,7 (3,3 - 6,9)
LDL-kolesterol: 3,3 (1,4 - 4,7)
SHBG: 22* (23 - 100)
TSH: 1,9 (0,20 - 4,0)
Vitamin B12: 214 (170 - 650)
Noen som vet hvilke andre prøver som bør taes som inrettes mot sentrale problemstillinger?
-
28-10-10, 04:41 #14
SHGB - er under minste ref. område. Det er ett av parameterne som blir lave ved hypotyreose!!
Så legen bør kunne lese andre prøver og ta med disse i et helhetsbilde.
Ferritin, B-12 og D3 kan med fordel bli høyere!Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
28-10-10, 10:34 #15
Euthyreot bedømt etter TSH.
Euthyreot betyr "utenfor thyreoidea" , men brukes her til å si at kroppen har fint stoffskifte når vi ser isolert på TSH.
Og det er helt på jordet å bedømme hvordan kroppen har det ut fra TSH.
Det er frittT4 som er viktig for kroppen, det er av denne stoffskiftehormonet dannes, og hjernen bruker dette til å lage sitt eget.
Det er meget viktig at dette er høyt.
Og det er TSH som skal sørge for at det er det, og det er den målte TSH-verdi alt for liten til å klare ! Og det er ofte feilen hos de som ikke har antistoffer.
Når fT4 er så lav skulle TSH vært mye over 10 - og det er den jo ikke, altså bør du nok undersøke om sentrale forhold kan være årsaken. Altså feil i de kretser som kontrollerer kjertlen (hypofyse og hypotalamus)
Jeg syns, som gunnda sier, at det er minst like viktig å analysere de prøver som kan si noe om hvordan kroppen har det under det pågående stoffskifte.
SHBG blir lav, Totalkolesterolet blir høyt og Homocysteinet blir høyt - når stoffskftet er lavt. Det finnes mange flere slike. Og det er somregel bare en eller få av dem som reagerer. Og når de gjør det er det en viktig støtte i diagnosen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-11-10, 18:46 #16
Takk for svar igjen n'Finn!
Homocystein har variert fra 8,7 - 10,5 (5.0 - 15.0) denne høsten, og det er sikkert ikke så veldig høyt?!
Jeg har nå blitt henvist til indremedisiner og det skal bli spennende og se om han kan hjelpe meg ut av den tåka jeg befinner meg i. Han er spesialist på ME og jeg er egentlig litt redd for at han vil sette den diagnosen på meg.
-
09-11-10, 21:38 #17
Det e r lurt å skrive ned endel spørsmål - lett å glemme å spørre om noe....
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-11-10, 21:45 #18
Sekundær hypothyreose?
Hei!
Er det noen her inne som har fått "påvist" sekundær hypothyreose? Noen som har lyst til å fortelle/forklare litt? Har søkt på forumet, men fant ikke noe særlig rundt dette.
Man blir jo rent svett av å google rundt dette...
Hilsen normal TSH men lav FT4.
-
21-11-10, 22:28 #19
Sv: Sekundær hypothyreose?
Profilen du opplyser er jo nettopp den beste indikasjon på at noe ikke er som det skal være.
Når fT4 blir lav, skal jo TSH rette opp situasjonen ved å øke i størrelse.
Og øker den ikke, er det altså noe feil.
Likevel er det nok en av de store årsakene til at så mange går å sliter med ubehandlet lavt stoffskifte.
Feil i kontrollsenteret.
Dette finnes i hjernen og omfatter hypofysen, som produserer styringshormoner til neste alle våre hormonproduserende kjertler - og hypotalamus, som er en hormonsensor.
Denne har følere i blodet for en rekke hormoner og gir hypofysen beskjed om hvor mye den skal lage av hvert enkelt styringshormon.
For å svare mer spesifikt, så sender hypotalamus hormonet TRH til hypofysen som produserer TSH i den størrelse hypotalamus har bestemt ved sitt TRH-svar.
Hva TSH gjør vet du jo, og problemet ditt kan være at dette systemet ikke lager nok TSH.
Så kan man dele det opp og undersøke om det er hypotalamus som har feilen. Da kalles det tertiært, og hvis hypofysen har feilen kalles det sekundært.
Til orientering er det en del begrepsforvirring i behandlersystemet som nok avspeier kunnskapsnivået.
FØR.....
delte man systemet i en primær (det er kjertlen det) og en sekundær enhet. (det i hodet)
Man visste ikke så mye som arbeidsfordelingen i det overordnede styringssystemet da. Men NÅ vet vi iallfall det, den er todelt.
Og bare til begrepet sekundær hypothyreose.
Det kalles også sentral hypothyreose, og man bør bruke det begrepet når man ikke vet om feilen er i hypotalamus eller hypofysen.
Det er iallfall hypothyreose, altså at kjertlen har en underfunksjon, det her er snakk om. Og det er en styrt underfunksjon som skyldes for lite TSH.
TSH virker på den måten at det slipper Jod inn til kjertlen så den får deler til produksjonen. Samtidig øker også kjertlen i størrelse.
Noen har veldig dårlig evne til å lage høy TSH, men det hoplder så lange man har nok Jod, Men - hvis disse OGSÅ får jodmangel, vil ikke kjertlen lage struma og man kan derfor lett anta at man har med en sentral feil å gjøre.
En døgnurinprøve av Jod vil avklare dette.
Ellers er det ikke noe annet å gjøre enn å behandle på samme måten som ellers.
Man tar gjerne CT eller MR av det sentrale området som et ledd i utredningen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-11-10, 05:50 #20
Sv: Sekundær hypothyreose?
Prøv at læse denne tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10502
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose
Av Anisa i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighetSvar: 3Siste melding: 24-11-10, 11:07 -
TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose
Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 3Siste melding: 24-11-10, 11:07
Svar med sitat

Bokmerker