Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
Tråd: Thyroid og lupus
-
12-11-10, 19:15 #1
Thyroid og lupus
Noen av symptomene på hyperthyroidisme er de samme som i lupus: feks leddsmerter, nattesvette, brainfog, tretthet m m. Mange med lupus er også hypothyroide. Jeg har selv goiter med normale verdier og ikke påvist antistoff. legen sa han syntes det hørtes ut som det er auoimmunt og jeg har begynt å undersøke om det er lupus som kan være den underliggende sykdommen for min del...for jeg har andre symptomer som faller utenom thyroiditt men som passer til lupus. (sår i munnen og nesen, nummenhet, utslett, hukommelsessvikt) Lupus er vanskelig å diagnostisere og det fins ikke en drekte lupus-test. det vurderes utfra symptombildet og sammenligning av ulike tester. Hittil har jeg forstått at omega 3 er viktig for få det bedre om man har lupus.
her er en undersøkese som er gjort om sammenhengen mellom lupus og thyroid.
http://www.lupus.org/webmodules/weba...=2710&zoneid=3
Det er så langt jeg foreløpig har kommet på jakt etter en diagnose, men tenkte jeg skulle slippe dette ut her ifall noen flere har noe å si om det og/eller har erfart noe slikt selv.
-
12-11-10, 20:53 #2
Sv: Thyroid og lupus
http://home.c2i.net/lupusrogaland/
http://www.fou.uib.no/fd/1998/f/126002/002.htm
Lupus er jo latinsk for Ulv, og henspeiler visst på det røde utslettet man får i pannen og et noe tilbakestrøket ansikt.
Lupus, eller systemisk lupus sitter jo gjerne i et organ som man har spesiellt problem med.
Følg linkene på rogalandsiden. Der vil du se at foreningen har bedre medlemstilbud en NTF har.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-11-10, 22:47 #3
Har heldigvis ikke det utslettet. Det sitter over neseryggen og kinnene som en sommerfugl og det er 50% som har det. Men man kan ha utslett bak ørene og det har jeg jo hatt i mange år. Ingen lege sa meg hva det var før etter maange år, gav meg bare kortisonsalve. En trodde det var ringorm,
.Tilslutt var det en som sa han trodde det var psoriasis.
?: Vet ikke helt om det stemmer. Blir verre under graviditet og amming men har aldri hatt mye sånn som man ser for seg de som virkelig har psoriasis. Som sagt vet jeg jo ikke og håper at det ikke er lupus men det er nok lurt å sjekke det selv om det visst er vanskelig å diagnostisere. Da blir vel doktorn sur for at jeg har lest mer, hehe!!
En venninne av meg sendte spørsmål til lommelegen om det kunne være sammenheng mellom lupus og kvikksølvforgiftning (hun tar ut amalgam nå for 10 000 kroner)og han/hun svarte "tja" og kunne fortelle at det er gjort forsøk på rotter som har fått lupus og andre autoimmune sykdommer av kvikksølv, men om dette gjaldt også på mennesker vet de ikke enda.
Ikke et ord om kvikksølv i vaksiner og amalgam da!
Skal se på de linkene å lese meg doktor-irriterende klokere.
Mange skriver om sammenhengen mellom lupus og thyroid på nettet. Og begge kan utløses av graviditet.
Ja her stod det jo på rogaland-siden:
Stoffskiftet og Lupus
Det er større risiko for forstyrrelser i stoffskiftet og betennelse i skjoldbrusk kjertelen hos Lupusrammede sammenlignet med friske.
Svangerskap og fødsel
Svangerskap er forbundet med øket risiko for abort og dødfødsel og likeledes er det risiko for forverring av sykdommen (spesielt like etter fødselen). Det er sjelden at kvinner med Lupus frarådes å bli gravid. Det er viktig at sykdommen er lite aktiv på det tidspunktet hun blir gravid og at sykdomsaktiviteten holdes på et lavt nivå under hele graviditeten. Dersom du har spørsmål om Lupus og graviditet kan du kontakte Opplysningskontoret for gravide revmatikere ved Regionsykehuset i Trondheim.
bør vel klistre dette inn på gravid-avdelingen her også.
-
13-11-10, 00:13 #4
Jeg trodde også jeg hadde lupus. Jeg har vært til revmatisk utredning fordi jeg fikk plutselige leddplager som ikke hadde vært der før tidlig i fjor høst. For sikkerhets skyld har jeg også et utslett i ansiktet. Så da har lest masse om det. Ansiktsutslettet som du beskriver som typisk for lupus (sommefugl utslettet) er slett ikke slik hos de fleste. Noen har et klassisk ansiktsutslett, men faktisk ikke flertallet. Kortison vil forverre et lupusutslett, så det vil du ha merket hvis du fikk kortison til å smøre utslettet du har bak ørene. Lupus betyr som n'Finn sier ulv og har fått dette navnet delvis pga at utslettet ser ut som et ulvebitt, men det er nok også slik at dette stammer fra ulvefamilien (hunder). Fastlegen min fortalte meg at mange som har lupus har hund med samme diagnose.
Jeg fikk enkelt lupus "utelukket" (100% sikkert er det jo ikke) ved å ta en hudbiopsi av ansiktsutslettet. Diagnosen jeg fikk var rosacea. Så min foreløpige konklusjon er at alle andre symptomer jeg har som likner lupus "bare" er hypothyreose.
-
13-11-10, 13:45 #5
-
13-11-10, 14:17 #6
-
13-11-10, 15:09 #7
Takk for linkene, Blondie

Mitt utslett ligner på det første venstre bildet i lupuslinken, men huden er bare farget, ikke utslett. Men jeg hadde Raynauds før jeg begynte med medisiner mot lavt stoffskifte.
-
13-11-10, 18:49 #8
Jeg leste i går at man kan ha et annet utslett i tillegg til det i ansiktet og at det er flassete smertefrit og det har en opphøyet kant. Når det helbredes blir området hvitt og hårløst. Det helbredes gjerne i midten først så det kan se ut som ringorm. Jeg har en sånn på ryggen som har blitt helt hvit. Og jeg har slike utslett andre steder på kroppen. Vet ikke om psoriasis oppfører seg sånn.Jeg har ikke brukt kortison på mange flerfoldige år for jeg ønsker ikke å tilføre kroppen min det.I dag oppdaget jeg at jeg har antydning til rødt utslett på nesen og på hendene, men det oppleves som litegranne sårt, ikke vondt men en anelse brennende.
Kjente personer med lupus er avdøde Michael Jackson (han hadde jo også vitiligo) og Seal.
Det var merkelig det der med hunden, hva tror du er årsaken til det? De lever i samme miljø og drikker det samme vannet...
Så godt for deg at du fikk utelukket lupus!! Lupus er en utrolig lumsk sykdom som man ikke kunne unne sin verste fiende.
Jeg er dog av den oppfatning av at det er mulig at de autoimmune sykdommene er forårsaket av forgiftning og dermed faktisk kan forbedres ved hjelp av rensing og tilførelse av rett næring.
Da min venninne som holder på å fjerne amalgam for 10 000 kroner spurte lommelegen om det er sammenheng mellom kvikksølvforgiftning og lupus, fikk hun følgende lange svar:
Takk for et veldig interessant spørsmål! Du lurer altså på om det er noen sammenheng mellom kvikksølvforgiftning og lupus. Hvis jeg skulle gi et kort svar på ditt spørsmål, ville jeg si: Tja.
For å utdype nærmere begynner jeg med litt generell informasjon om lupus og kvikksølvforgiftning, før jeg prøver å gi et svar på ditt spørsmål.
Systemisk lupus erythematosus (SLE) er en kronisk, tilbakevendende betennelsessykdom i bindevevet som kan gi symptomer fra mange organsystemer som hud, muskelskjelettapparatet, blodårer og nyrer. Sykdommen kan være vanskelig å diagnostisere. Det finnes ingen enkelt test for sykdommen, og den må påvises gjennom å kombinere symptomer, tegn og resultater av laboratorieprøver. Tidlig diagnose er viktig fordi behandling kan redusere både sykelighet og risiko for fortidlig død. Særlig gjelder det påvisning av nyresykdom, lupusnefritt. Selv om sykdommen kan være livstruende, er den først og fremst en kronisk sykdom som kan gi dårlig helse.
Den "typiske" presentasjonen av en ung kvinne med leddbetennelse og sommerfuglutslett er uvanlig. SLE kan ha et variert og sammensatt sykdomsbilde, og funnene er omfattende og vekslende, noe som vanskeliggjør diagnostikk og behandling. Det tar som regel tid og mange konsultasjoner før symptomer og funn danner et mønster som passer med SLE. Tidlige, uspesifikke symptomer er slapphet, tretthet, munnsår, leddsmerter, lysømfindtlige utslett, hovne lymfeknuter, brystsmerter, hodepine, nummenhet og prikking i hender og føtter, symptomer på tørre øyne og munn, nedsatt sirkulasjon i fingre og tær, lett hårtap. Etter hvert vil det hos ca. 90 %; oppstå symptomer på leddbetennelse, der sykdommen flytter seg fra ledd til ledd. Sommerfuglutslett i ansiktet er også typisk (ca. 80 %;) - arter seg som et rødt utslett over neserygg og kinn. Nervesystemet er opphav til symptomer hos omtrent 50 %;; det kan gi symptomer som hodepine, svimmelhet, epileptiske anfall, lammelser, hjernenerveutfall, nervesmerter (perifere nevropatier) og muskelsmerter (myositt). Ved aktiv sykdom er feber, nedsatt matlyst og vekttap vanlig. I tillegg forekommer en rekke andre symptomer fra ulike organsystemer. Ved soling og under graviditet kan symptomene bli verre.
Kroppens antistoffer (proteiner som inngår i immunforsvaret) reagerer mot kroppens eget vev. SLE er derfor det vi betegner en autoimmun sykdom. Resultatet blir betennelse i det angrepne vevet. Det antas at arvelige forhold, hormonelle forhold og infeksjoner kan spille inn.
Solstråler kan utløse anfall av SLE. Det samme kan graviditet og enkelte legemidler (sulfa, penicillamin, gull og østrogener). Autoantistoffer kan være tilstede i mange år før sykdommen gir symptomer, og antall antistoffer kan øke like før symptomene oppstår, noe som tyder på at flere faktorer spiller inn.
Kvikksølv er det farligste tungmetallet vi har. Det fordamper ved vanlig romtemperatur, og spres derfor lett. Kvikksølvdamp er ekstremt farlig å puste i - kan gi alvorlige skader på lunger og nervesystemet. Kvikksølv er et grunnstoff, og brytes derfor ikke ned, men kan tas opp i kropp og planter og opphopes i næringskjeden. Kvikksølv skader foster og arveanlegg. Kan også gi mentale forstyrrelser, lever- og nyreskader. Kvikksølv i flytende form (metallisk) er ikke særlig farlig, men fordi det fordamper så lett, er det potensielt farlig. Kvikksølv og kvikksølvforbindelser benyttes blant annet i termometre, lysstoffrør, eldre maling og lakk.
Det er kjent at kvikksølvforgiftning kan føre til autoimmun sykdom (deriblant SLE) hos mus og rotter, og det er derfor godt mulig at dette også vil gjelde mennesker. En assosiasjon mellom kvikksølv og autoimmun sykdom hos mennesker er ikke godt dokumentert, så vidt jeg vet. Jeg finner allikevel en studie fra 2007 som påviser høyere forekomst av SLE i en gruppe mennesker som var eksponert for petroleums produkter og kvikksølv, sammenlignet med en kontrollgruppe som ikke hadde noen eksponering.
For å oppsummere kan jeg si at det drives forskning på dette emnet, en vet at kvikksølvforgiftning kan føre til SLE hos mus og rotter, en har en klar antydning på samme assosiasjon hos mennesker, men foreløpig finnes ikke noen helt sikre bevis.
Håper svaret kan være til hjelp!
-
05-12-10, 01:01 #9
... og/eller jodmangel. Prøv at læse denne artikel fra 1913 (!) Nascent Iodine Treatment of Lupus Nasi (fra PubMed).

Artiklens forfatter/forskeren anvender endda så bemærkelsesværdige, stærke udtryk der beskriver resultatet, at det må have været en uventet, stærk oplevelse for ham at iagttage patientens bedring.
Bedford (MD) skriver til sidst i artiklen: "Whatever the explanation may be, the results wos so eminently succesful, both as regards cure and cosmetic effect, that the nascent iodine treatment of lupus calls for a wider publicity and greater usage than appears to have gained in this country."
Det "morsomme" er, at nascent iodine omtales flere steder som det var en ny opfindelse, men i virkeligheden er det et gammelt lægemiddel "på nye flasker". Lidt mere info på Thyroidnascentiodine.com, der ikke er så "videnskabelig" som artiklen fra PubMed.
Annis? Har du nogensinde fået målt jod i døgnurin? Det har du ikke iflg. denne tråd. Se at få det gjort i en fart. Har du jodmangel, kan den være medvirkende til dine problemer med både din hud (Lupus eller "bare" udslæt) og dine knuder.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
06-12-10, 19:52 #10
Nå har jeg lest det og det er jo oppløftende informasjon. Hydrogen peroxide er jo også en "forbudt kur". De putter i et stoff i den så den ikke er sunn å ta invortes(foodgrade) og selger den kun som munnskyll.
Nå gjenstår det jo å se på hvilken måte man kan overbevise legen om å skrive ut resept på jod eller gi tillatelse til å innføre det. Også er det spennende å se hvor store doser de mener man kan ta her til lands.
For fiskespising er visst nok!!!
Arti at jeg faktisk kom over dr brownstein og dr abraham for tre dager siden og tok vare på linkene men var for trøtt til å begynne å lese det.
Lignende tråder
-
Lupus/sjøgrens
Av pusur i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 10Siste melding: 10-12-10, 15:21 -
Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 14-02-10, 11:54 -
Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 9Siste melding: 14-02-10, 11:54 -
Nutri Thyroid -Thyroxine-free Thyroid Concentrate
Av Rogi i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertelSvar: 2Siste melding: 25-11-09, 10:30 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29
Svar med sitat

Bokmerker