Viser søkeresultater 1 til 10 av 67

Tråd: Siljenta

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    56

Standard Sv: Siljenta

Tenkte å bare føre litt dagbok her så jeg har litt orden og oversikt fremover fikk tips om det i en annen tråd for å kunne se forbedringer etterhvert som jeg blir bedre

Ja, da har jeg offisielt starta på Levaxin. Fikk blodprøveresultatene i går:

B12: (200-700) 214
    TSH: (0,30-4.50(0,3-1,5)) 16,18
    FT4: (9.0-20.0) 10,2

Har egentlig følt meg skikkelig elendig.. Sann SKIKKELIG.. Jeg satt på jobben til bestemor i stad å ble skikkelig imponert av ho at hun holdt ut på tross av mye og gjøre og masse stress. Hun er 66 år gammel og har så mye mer overskudd enn meg. Hadde det vært jeg som hadde gjort den jobben hun gjorde så hadde jeg supt rett i seng og sovet til dagen etter, men hun var klar som ett egg til å gå på kafe med meg og søskenbarnet mitt.
    Jeg derimot satt ved bordet mitt å spiste mat jeg hadde fått, å jeg ble rett og slett sliten av å spise. Hvor teit er ikke det? I det siste så har jeg ikke orka å spise meg mett. Hvem blir sliten av DET liksom? Jeg vet ikke hvorfor jeg ble det, å når jeg tenker over det selv så må jeg nesten himle med øynene, for jeg tror nesten ikke på det selv. Jeg satt oppriktig talt å lurte på hvor dumt det hadde sett ut om jeg hadde lagt meg under trappa å tatt meg en liten høneblund

Trøtt om dagen? åguud, ja! i går sto jeg opp 06.00 (la meg 22.30 dagen før), skulle til legen og stæsj, men da klokka var 13.00 var jeg så trøtt at jeg var overbevist om at jeg skulle havne i koma Var nesten så jeg skrev en liten lapp om at hvis noen fant meg, så skulle de prøve å vekke meg sann i tilfelle :P hvertfall, jeg sov igjen fra 13.00 til jeg ble vekket 19.00, spiste litt mat og dro hjem, (jeg hadde vært på besøk hos pappa), så litt på TV å da klokken ble 22.00 så falt jeg i senga med ett bras, og sov til 09.00. I dag har jeg ikke sovet noe mer, på tross av at det har frista, for jeg er kjempe trøtt nå, men jeg vil så fryktelig få med meg cæsar og "lurt av karlsen" før jeg legger meg

Men det jeg synes er litt trist er egentlig at jeg sover jo bort alle dagene. Det er jo ikkeno liv. Det er vel egentlig det som plager meg mest, når de tankene om at jeg bruker dagene mine til enten å sove eller å "kjempe" for å holde meg våken. Det er sånn jeg føler det iallefall.

Ellers har jeg starta å vurdere om jeg vil bytte lege. Føler jeg får NULL forståelse av han, å jeg synes blikket hans nesten sa "så dum du er.." da jeg prøvde å forklare han litt om hvordan hverdagen min er. Fikk sagt litt om jobbsituasjonen min og spurte hvordan jeg skulle ga fram hos NAV og om hva jeg hadde rett på. Alt han hadde å si var at han ikke kunne hjelpe meg der. det var noe jeg måtte fikse selv, men at de kunne hjelpe meg med å finne meg jobb.. Halloooo?? hørte han ikke på hva jeg hadde å si eller? jeg ORKER ikke... å skaffe meg jobb er jeg egentlig ikke så bekymret for, for jeg har faktisk fått flere jobbtilbud dalende ned fra himmelen. Jeg spurte han også om han kunne gi meg ett lite hint om når jeg kanskje var istand til å komme meg ut i arbeidslivet igjen (ja, jeg savner det veldig!), han trodde det ville skje om mellom 3-6uker, noe jeg synes høres litt tidlig ut (?)

Skal tilbake å ta blodprøve om litt over 5 uker (17 Desember), så ny legetime 20 desember.
    Gleder meg til jeg selv merker og ser forbedringer jeg skal bli gøy! Derfor kommer jeg til å legge inn mange klageinnlegg her.. hehe, vil jo gjerne se forbedringer også, å snart kommer det kanskje noen positive innlegg også
    Levaxin siden 10.11.10 da TSH var på 16,18 og FT4 10,2. *klem* Siljenta
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    56

Tenkte å oppdatere litt i min dagbok for å kanskje etterhvert se forbedringene bedre... Vel, har gått på levaxin i 16 dager, men merker ikke en drit.. Stadig trøtt, i går sov jeg 6timer på dagen (i tilegg natten til), å da jeg våknet 19.00 så så jeg faren ved at jeg ikke skulle få sove igjen til natten.. sånn gikk det ikke heldigvis. La meg igjen 6timer etterpå og sov i hele 16timer til. BLÆÆH sier jeg.. Glad jeg får sove liksom, men no dritt å sove mer enn jeg er våken. Hukommelsen min har heller ikke forbedra seg det grann, faktisk helt motsatt. Kortidshukommelsen min har dratt langt avgårde på ferie. Jeg reiser meg for å gjøre noe, så står jeg midt på gulvet å ser meg rundt for å prøve å huske på hva det var jeg skulle gjøre. Noen ganger må jeg gå tilbake der jeg satt eller var, for å se etter "tegn" som kan minne meg om hva det var jeg skulle.. Det kan være alt fra å rydde bort en tallerken til verre ting som å ta ut maten fra ovnen før det svir seg. Greit at det kan være vanlig å glemme ting iblant, men når det gjentar seg minst ti ganger iløpet av de få timene jeg er våken så begynner det å bli fryktelig irriterende.

Vet jeg kanskje burde la det få litt mer tid på seg, men jeg er utålmodig til å se bedringene.. Håper de kommer snart :P
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, det var jo akkurat det som hendte meg også da jeg startet med Levaxin.
    Og jeg starta på 100µg/dag. Legen min visste liksom ikke om jeg skulle ha en eller to eller tre av dem, så han tenkte det var best å begynne forsiktig.....
    Men jeg kjente ikke en dritt til dem, ikke før jeg begynte å bli verre.
    Og der var jeg jo idiotisk tolmodig. Ikke la dem få begynne å justere dette opp og ned - det hjalp ikke meg iallfall.
    Forlang et annet hormonpreparat - det er lettere å få idag.
    Jeg fikk det ikke, og det gikk ikke bra for å si det forsiktig.

Så er det jo mange som det virker ok på da, så gi det en sjanse. Et halvår kanskje.....
    Lykke til !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Jo, det var jo akkurat det som hendte meg også da jeg startet med Levaxin.
    Og jeg starta på 100µg/dag. Legen min visste liksom ikke om jeg skulle ha en eller to eller tre av dem, så han tenkte det var best å begynne forsiktig.....
    Men jeg kjente ikke en dritt til dem, ikke før jeg begynte å bli verre.
    Og der var jeg jo idiotisk tolmodig. Ikke la dem få begynne å justere dette opp og ned - det hjalp ikke meg iallfall.
    Forlang et annet hormonpreparat - det er lettere å få idag.
    Jeg fikk det ikke, og det gikk ikke bra for å si det forsiktig.

Så er det jo mange som det virker ok på da, så gi det en sjanse. Et halvår kanskje.....
    Lykke til !
    Med andre ord så er ikke Levaxin no tess? hva forno annet hormonpreparat er bedre da? Jeg starta også på 100mcg, derfor trodde jeg vel at man ville merke forskjellen raskere..
    MEN; ett halvt år???
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Du har gått lenge uten behandling. Det medfører at kroppen har stengt ned det den kan. Når det kommer hormoner i blodet igjen slås ikke alt på umiddelbart. Det må på en måte vekkes. For noen går det raskt, for andre går det i rykk og napp og for atter andre går det sakte. Det som er sikkert er at du bør ta blodprøver ganske hyppig (månedlig eller oftere kanskje) dersom du skal kunne se utviklingen og få eventuelle doseendringer raskt.

Det kan også godt hende at behovet ditt for hormoner stiger etterhvert som kroppen vekkes til live igjen.

Det kan nok hende at det tar 2-3 måneder før du kan se tilbake og se at det har virket - i verste fall. For min egen del kjente jeg det ganske raskt på levaxin, først og fremst på humøret. Men jeg har nok hatt en veldig svingende utvikling, for sommeren før vinteren da jeg virkelig ble syk var jeg bedre enn på mange år... Og etter det jeg har fått vite her er dett ikke så vanlig å ha så rask virkning.

Men har du ikke fått virkning etter 3-6 måneder er jeg enig - da bør du be om å få prøve noe annet.

Dog... dette er ting som tar tid. Det er ikke bare å ta en pille og være fin i morgen. Dessverre. Man må opp i riktig dose, den må få tid til å virke .... og så må man fortsette å ta de små hvite for å holde seg bra. ;)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Nja, det skal jeg ikke ha sagt. Ikke så generelt. Det er mange som klarer seg bra med Levaxin. Det bare passet ikke for meg, om jeg kan si det slik.

Og - et halvt år er nesten å regne for kort tid i det gamet her.
    Levaxin inneholder T4, som er et pro-hormon som må behandles av prosesser i kroppen før den kan bruke det.
    Det tar omtrent 3 uker før den pilla du spiser idag virker på stoffskiftet.
    Men flere andre prosesser er avhengig av T4-nivået, så man merker disse før da.
    Tolmodighet er en dyd, har en eller annen idiot sagt
    Vi må iallfall slite med det hele livet.

Det jeg vel sier, er at det kan ta tid å finne ut av hva du trenger, men det vil bli bedre Siljenta,
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av Siljenta Vis post
    Med andre ord så er ikke Levaxin no tess? hva forno annet hormonpreparat er bedre da? Jeg starta også på 100mcg, derfor trodde jeg vel at man ville merke forskjellen raskere..
    MEN; ett halvt år???
    Når det gjelder virkningen i starten er det faktisk ingen forskjell på om du starter på 50 eller 100µg. Kroppen klarer uansett ikke å utnytte alt sammen.

Jeg startet på 50 og hadde synlig effekt på de symptomene som jeg hadde fått senest (ødem i ansiktet) etter bare noen dager. Så begynte medisinen langsomt å virke på symptomer jeg hadde fått tidligere, som søvnbehov, humør, osv. En må nok regne med 6-12 måneder før medisinen får full effekt, mente fastlegen min, og det tror jeg ikke er mye feil. Men det betyr jo ikke at en går et halvt år uten å kjenne noe som helst! Hvis du er så uheldig, da bør du undersøke andre medisiner. Men 16 dager er litt kort tid.

Og som de andre antyder, det er godt mulig dosen må skrus opp underveis, for 100µg er i underkant av det som er vanlig vedlikeholdsdose - så vær obs på om du begynner å få tilbake symptomer. De har en tendens til å komme snikende - i likhet med bedringen.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Med andre ord så er ikke Levaxin no tess? hva forno annet hormonpreparat er bedre da?
    Hadde skrevet et langt svar til deg, men det forsvant. Huff og huff....
    Så dette får bli kort. Jeg tror ikke noen kan svare på hvilket preparat som er best, det blir nok opp til deg selv og din egen kropp å erfare hva som fungerer best for deg. Men disse alternativene for behandling finnes:

- Kun levaksin (Hormonet T4. Kunstig fremstilt)

- Levaksin og Liothyronin i kombinasjon (Hormonene T4 og T3. Kunstig
    fremstilt)

- ERFA thyroid (Naturlige hormoner, fremstilt av skjoldkjertel fra gris.
    Inneholder hormonene T4 og T3, samt andre ting som en frisk skjoldbrusk
    kjertel normalt produserer)

- Levaksin og ERFA thyroid i kombinasjon

16 dager er lite for å vurdere om et preparat virker eller ikke, men ikke pin deg selv i årevis, før du prøver noe annet som kanskje virker bedre

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    36
    Meldinger
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Hadde skrevet et langt svar til deg, men det forsvant. Huff og huff....
    Så dette får bli kort. Jeg tror ikke noen kan svare på hvilket preparat som er best, det blir nok opp til deg selv og din egen kropp å erfare hva som fungerer best for deg. Men disse alternativene for behandling finnes:

- Kun levaksin (Hormonet T4. Kunstig fremstilt)

- Levaksin og Liothyronin i kombinasjon (Hormonene T4 og T3. Kunstig
    fremstilt)

- ERFA thyroid (Naturlige hormoner, fremstilt av skjoldkjertel fra gris.
    Inneholder hormonene T4 og T3, samt andre ting som en frisk skjoldbrusk
    kjertel normalt produserer)

- Levaksin og ERFA thyroid i kombinasjon

16 dager er lite for å vurdere om et preparat virker eller ikke, men ikke pin deg selv i årevis, før du prøver noe annet som kanskje virker bedre
    Se der ja. Tusen takk for det innlegget, skjønte faktisk mye mer nå.. Godt ikke alle er like uviten som meg! Hehe.. Får håpe det holder med Levaxin

I dag har jeg vært å kjøpt fire og en halv julegave, fått opp litt adventsting og lekt husmor.. føler jeg har gjort mer i dag enn på to uker :P digg!

Ha en suuuuuper Tirsdag
    Informasjonstråden min
    Dagboken til Siljenta

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •